Tro på èn Gud forvandler!
Jeg tror det er et hav av informasjon, veiledning og muligheter som går forbi de aller, aller fleste troende.
Hovedgrunnen er meget enkel. En evner ikke å tilegne seg kunnskap. Hosea sier det i kap.4.og v.6 Mitt folk går til grunne fordi det ikke har kunnskap; fordi du har forkastet kunnskapen, forkaster jeg deg, så du ikke skal tjene mig som prest; du glemte din Guds lov, derfor vil også jeg glemme dine barn.
Folket gikk til grunne pga mangel på kunnskap. Kunnskapen var der, men den var dem ikke blitt dem til del. Selv i dag der en er så opplyst går veldig mye en hus forbi.
Jeg har i den senere tid studert den såkalte treenighetslæren som jeg er blitt opplært i som troende. Det er forunderlig at en kan lære dette videre når Guds ord er så klart om dette emne i en helt annen retning. Slik tror jeg at vi bommer på veldig mye i Guds ord da vi evner i en alt for liten grad å stille spørsmål om det virkelig forholder seg slik. Vi må til enhver tid være som de i Berøa. Ap.gj.17. 11 Jødene der hadde et edlere sinnelag enn de i Tessalonika, og de tok imot Ordet med all velvilje og gransket skriftene daglig for å se om alt stemte.
Eller en går ikke til kilden som er Guds ord i både det GT og NT. Der vi som nytestamentlige kristne må lese også GT og forholde oss til det. GT var de første kristne sin bibel ikke NT. Det ble skrevet av og for de første kristne i løpet av det første århundre.
Tilbake til treenighetslæren. Når jeg har studert dette emne så er det innlysende at selve treenighetslæren er egentlig Katolsk tankegods som igjen er en blanding av avgudsdyrkelse, hedenskap, jøde og kristendom. Som også var ment å forsvare Katolsk tro imot alt annet. Den Katolske Kirka brukte flere århundre på å komme frem til dette. Da bør en forstå at det er ugler i mosen!
Når vi leser gjennom hele bibelen med dette for øye så er dette med en monoteistisk tro og forståelse en møter både i GT og NT. Vi finner ikke treenighetslæren i det hele tatt bortsett fra i noen få vers som det er diskusjoner om. Bl.a. om det virelig sto i Guds ord fra begynnelsen (Matt.28.19 og 1.Joh.5.7). Men de versa motsies ikke troen på èn Gud.
Ellers så er hele Guds ord klar på at det er kun èn Gud, ikke tre likestilte Guder eller Guddomspersoner. Eller som noen også hevder at Faderen er både Sønnen og den Hellige Ånd (Jesus only).
Vi møter i de ti bud i 2.Mosebok 20. 2 Jeg er Herren din Gud, som førte deg ut av Egyptens land, av trælehuset. 3 Du skal ikke ha andre guder foruten mig.
Da forstår en at å tilbe den Hellige Ånd og tro at den Hellige Ånd er en person er nær opp til avgudsdyrkelse og det er indirekte med å oppta Faderens og Guds plass i våre liv.
Den Hellige Ånd omtales i skriften som både Kristi ånd, Guds ånd, talsmannen, trøsteren og flere andre egenskaper. Når disiplene mottok den Hellige Ånd satte han seg på 120 stykker på en gang. Da forstår en hvor absurd hele treenighetslæren er. En person kan ikke dele seg opp i 120 enkelt individer? Selvfølgelig ikke.
Vi leser flere plasser at Faderen er fra evighet og han vil bli det inntil evig tid, men Sønnen var den første han skapte. Sønnen var i preeksistens før han ble født inn i verden for å bli et sonoffer for vår synd. Og for å gjøre Guds vilje ved å hengi seg til hva Faderen hadde bestemt fra tidens morgen. At det skulle tilveiebringes en frelse for alle mennesker gjennom hans egen Sønn, den enbårne.
Her er et lite utdrag hvordan en kom bort i fra den opprinnelige læren og antok en ny ved den Katolske Kirka: Læren ble senere justert og tillagt flere detaljer i den Athanasianske troserklæring. Athanasius (295-373) var en prest som støttet Konstantin i Nikea. Han er regnet å være en av den greske kirkens mest betydningsfulle teologer og ledere. Fra 388 ble han biskop i Alexandria. Erklæringen som bærer hans navn, sier rett ut at vi tilber en treenig (tre-i-èn) Gud (God in Trinity), og både Faderen, Sønnen og Guds Ånd spesifiseres å være den ène, sanne og samme Gud men uttrykt i tre ulike, dog like, hypostaser. The New Encyclopædia Britannica skriver: Denne troserklæringen var ukjent for østkirken inntil det 12. århundre, og det er nå stor enighet om at Athanasius faktisk ikke formulerte erklæringen, men at den ble til i Frankrike i det 5 århundre.
På et senere kirkemøte i Konstantinopel (nå Istanbul), arrangert av keiser Theodosius i 381, ble vedtaket fra Nikea igjen bekreftet og noe revidert eller modifisert, og Guds Ånd ble nå ved en flertallsvotering blant delegatene erklært å ha samme gudestatus og posisjon som Faderen og Sønnen. Vi forstår det slik at om flertallet av disse delegatene hadde kommet til en annen konklusjon, ville himmelens Gud måttet finne seg i å være og forbli hva enn de erværdige menn til slutt ble enige om. Denne siste guddomsversjonen kalles gjerne Den tredelte nikenske trosbekjennelsen eller bare Nikenum.
Vi begynner å forstå at det hele bygger på tradisjon, mennesketanker og ikke Guds ord?
La meg også ta med Joh.e.1.1. I begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud. 2 Han var i begynnelsen hos Gud. 3 Alt er blitt til ved ham, og uten ham er ikke noget blitt til av alt som er blitt til.
Da harmonerer dette verset med Mika 5.1. Men du Betlehem, Efrata, som er liten til å være med blandt Judas tusener! Av deg skal det utgå for mig en som skal være hersker over Israel, og hans utgang er fra fordum, fra evighets dager.
Jesus var hos Faderen fra begynnelsen, ikke fra evighet av som Faderen selv.
Han har som Mika sier det utgang fra fordum, fra evighets dager. Før noe annet men han ble til ved Faderens vilje og fikk hans egenskaper og Guddomelighet fullt ut og blir da omtalt som Gud. Tar med Jesaja 9.6 For et barn er oss født, en sønn er oss gitt, og herredømmet er på hans skulder, og han kalles under, rådgiver, veldig Gud, evig fader, fredsfyrste.
Jesus får også nye egenskaper da han blir omtalt som fredsfyrsten som er den funksjon han vil ha under 1000 årsriket.
Hvordan kan en da døpe i den treenige Guds navn når han ikke finnes som den eneste sanne Gud? Det eneste svare jeg har er å si at det er Katolsk og totalt ubibelsk. Om en døper\bestenker noen som barn eller døper ved full neddykkelse som voksen\troende. Dåpen skal utføres i Jesu Kristi Navn, det mønsteret er det en finner i hele Apostel gjerningene når en ser hvordan de første kristne utførte og praktiserte dåpen. Skal vi gjøre det annerledes? Nei!
Tilbake til opprinnelsen til den falske og ubibelske treenighetslæren.
For å unngå å måtte forholde seg til det problematiske ordet enbårne, som jo kunne skape komplikasjoner når den ène og sanne Guds enbårne samtidig ble erklært å være den ène og sanne Gud, valgte kirkemøtet i Nikea å si at Sønnen, som altså var den ène Gud, var/ble enbåren (begotten) ved en evig og vedvarende prosess som ikke hadde noe begynnelse eller avslutning. At denne erklæringen ikke på noen måte forekommer verken intelligent eller skriftlojal, ble faktisk ikke opplevd som et problem, for vi har her å gjøre med en tid og et ideologisk miljø, hvor mystikk sto over logikk og hvor presteskapet kunne kreere sannhet grunnet sin opphøyde posisjon i et kirkesystem. De katolske Knights of Columbus, bar på sine bannere ordene at Gud Jesus ble født i en aldri avsluttet handling fra Gud Fader. Ordene som ble valgt kan virke absurde for de av oss som klarer oss med Skriften, og ikke behøver kirkemøtene for å ha et ryddig forhold til Faderen og Sønnen, men vi har forståelse for at Bibelens vitnesbyrd på ett eller annet vis måtte tilpasses teologenes erklæringer.
Når vi også tar med at Jomfru Maria er opptatt i Guddommen av den Katolske Kirka for godt 50 år siden. Kommer vi til den konklusjonen at dette er mer spiritistisk enn bibelsk.
Nå vil jeg til slutt ta med en positiv sannhet om dette emne.
Jesus sier om menneskene i Joh.10.34 Jesus svarte: «Står det ikke skrevet i deres egen lov: Jeg har sagt: ' Dere er guder'?
Nå vil det for alltid være en rang og et underordnings prinsipp. Vi vil aldri bli Gud Fader eller som Sønnen, som også er Gud. Det står om Jesus i Kol.2. 3 For i ham er alle visdommens og kunnskapens skatter skjult til stede.
Alt er tilstede i Kristus. Men vi som troende skal bli likedannet med Guds sønn bilde og være fullkomne som vår himmelske Far er det. Vi er alle guder sier Jesus. Det er snakk om et kvalitetstrekk som vi som troende skal få og ha som Jesus har.
Vi skal bli som Jesus. Det sier også Apostelen Johannes i sitt 1.brev. Vers 6 Den som sier: «Jeg er i ham», må leve slik Jesus levde.
Jesus er prototypen, vi skal bli og være som han. Og det er stort, herlig og vidunderlig å leve som han. Selv om det medfører trengsel for kjødet.
Dette er og skal være tilgjengelig for alle troende, men pga mangel på kunnskap og vilje går det hus forbi de aller fleste troende. Men alt er tilgjengelig. Vi må og skal benytte oss av mulighetene som er så vidunderlige, herlige og store i Kristus Jesus. Dette skjer ved å få kunnskap om dette og deretter tro og handle. Les bl.a. Jakobs brev som omhandler dette.
2.Pet.1. 3 Ja, alt vi trenger for å leve i gudsfrykt, har hans guddommelige makt gitt oss i gave ved at vi kjenner ham som kalte oss ved sin egen herlighet og makt. 4 Slik har vi fått de største og mest dyrebare løfter. Ved dem skulle dere få del i guddommelig natur når dere har sluppet unna forfallet, som kommer fra lystene i verden.
Vi har fått de største og mest dyrebare løfter, da er muligheten der også tilstede å leve og være som Jesus. Nå tror jeg vi trenger en hel evighet for å bli som Jesus fullt ut, men vi får begynne her. Muligheten og det som trengs til er der gjennom Guds ord og den Hellige Ånd.
Evangelist og bibel lærer Jan Kåre Christensen
Oslo |