Gud er èn ikke tre!
Gal.3. 20 men en mellemmann er ikke bare for én; men Gud er én.
Nå har jeg på internettsiden vår både skrevet flere artikler, lakt ut noen Norske og oversatt en del fra den engelsktalende verden artikler om treenighetslæren.
For å trekke noen konklusjoner på dette, så finner vi ikke ordet treenighet i bibelen da Guds ord aldri taler om det.
Det er mye en kan skrive om dette men det heler koker ned til at treenighetslæren er en Katolsk lære som dessverre de fleste protestantiske menigheter og kirker har adoptert.
En av hovedgrunnen for det er at kirkefedrene kjempet frem sine sannheter som også har gått på bekostning av andre sannheter. Det er gjerne slik at et menneske, ikke minst hvis en står oppe i striden at en ikke kan se alt på en gang.
1.Kor.8. 2 om nogen tykkes sig å kjenne noget, han har aldri kjent noget således som en bør kjenne det.
Les denne artikkelen om treenighetslæren tilblives i den Katolske Kirka: Tanker om Treenigheten
Men det er underlig at verken Islam som er en menneskelaget religion ut i fra Jødedommen eller Jødedommen selv som kristendommen kommer ut i fra tror på tre likeverdige Guder som er fra evighet av som både Katolske Kirka og stor sett de aller fleste protestantiske kirker og menigheter gjør.
Hvorfor? Det hele med 3 likestilte Guder i en èn Guddom er og forblir en Katolsk lære. Det er verken nytestamentlig eller gammeltestamentlig lære.
Her er sitater hentet fra den Norske Katolske Kirke sider og lære:
Der er bare én Gud. Men tro ikke at han er ensom! For han lever i tre personer.
Sterkere inntrykk gjør det på deg når Kirken lærer at denne kjærlighet er så uendelig stor at den er en egen guddommelig person - den hellige Ånd.
Så kommer den Katolske Kirka sitt vitnesbyrd om sin tro:
Kirkens tro og liv forblir et mysterium.
Da skjønner en at hele den Katolske tro er mer som en fabel å regne enn på en åpenbart sannhet i Guds ord. Når vitnesbyrdet er at alt er et mysterium, også forståelsen av Gud selv.
Dette som utgangs punkt bør en aldri tro på at det er tre likeverdige personer i èn Gud.
Vi har gått igjennom det i flere artikler med vil gjenta det igjen hva Guds ord lærer:
Det er èn Gud, Faderen fra evighet. Han har èn sønn som er utgått i fra ham før noe annet ble til. Jesus i sin preeksistens. For 2000 år siden sendte Gud sin egen Sønn til soning for menneskeslektens synd fordi han ville det. Gav avkall på sin egen Sønn for å kjøpe menneskeslekten tilbake til seg selv.
Den Hellige Ånd er ingen person, langt mindre èn Gud. Men Guds og Kristi Ånd som utgår i fra dem begge.
Fil.1. 19 for jeg vet at dette skal bli mig til frelse ved eders bønn og Jesu Kristi Ånds hjelp.
At Paulus beskriver den Hellige Ånd her bør vel være hevet over enhver tvil?
Hva beskriver han den Hellige Ånd som? Jesu Kristi Ånd, ikke mer eller mindre. Er han da en egen person i Guddommen? Fra evigheten av?
Selvfølgelig ikke.
Her står det at vi har fått den Hellige Ånd. Efes.1. 13 i ham har også I, da I hadde hørt sannhetens ord, evangeliet om eders frelse - i ham har I og, da I var kommet til troen, fått til innsegl den Hellige Ånd, som var oss lovt.
Men hva sier Jesus i Joh.e.14. 16 og jeg vil bede Faderen, og han skal gi eder en annen talsmann, forat han kan være hos eder evindelig, 17 sannhetens Ånd, som verden ikke kan få, for den ser ham ikke og kjenner ham ikke; I kjenner ham, for han blir hos eder og skal være i eder. 18 Jeg vil ikke efterlate eder farløse; jeg kommer til eder.
Jesus sier han skal komme. Hvem sender han? Seg selv? Nei, men sin Ånd.
Den samme Ånd skal være med oss for alltid. Hvem skal være med oss for alltid?
1.Kor.15. 27 for han har lagt alt under hans føtter. Men når han sier at alt er ham underlagt, så er det klart at han er undtatt som har underlagt ham alt; 28 men når alt er ham underlagt, da skal og Sønnen selv underlegge sig ham som la alt under ham, forat Gud skal være alt i alle.
Hvem skal være alt i alle for bestandig? Gud? Ja, men ved den Hellige Ånd.
Jeg kunne ha fortsatt i det uendelige men får stoppe her.
Gud er èn og han har èn Sønn og det er èn Ånd som utgår i fra dem begge! Og den Hellige Ånd er ikke en person men Guds og Kristi Ånd.
1.Kor.8. 4 Hvad nu det vedkommer å ete av avgudsofferne, da vet vi at ingen avgud i verden er til, og at det er ingen Gud uten én. 5 For om det også er såkalte guder, enten i himmelen eller på jorden - som det jo er mange guder og mange herrer - 6 så er det dog for oss bare én Gud, Faderen, av hvem alt er, og vi til ham, og én Herre, Jesus Kristus, ved hvem alt er, og vi ved ham.
Bibellærer Jan Kåre Christensen
Oslo |