Er Gud èn, tre eller begge deler?
Forkynner John Berglund
Har det noen betydning om vi vet eller ikke vet?
Er det gamle og det nye testamentet
enige om guddommens vesen?
Hvilke oppgaver, roller og funksjoner
har Faderen, Sønnen og Ånden?
Temaet for denne artikkelserien er
viktig, og samtidig innhyllet i så mye utfordrende, at det er
viktig å utvise både forsiktighet og ydmykhet.
Vi er oppmerksomme på at det
gudsbildet vi må søke etter, må være formet fra det gamle
og nye testamentets undervisning. Kirkemøter og synoder utarbeidet
tidlig i den kristne historie definisjoner og forklaringer som var ment
å belyse
fenomenet ofte kalt guddommen. Mange
av ordene og begrepene som de benyttet for å beskrive Gud, ble
kanskje mer formet for å møte det og dem man fryktet, enn av
et ønske om å lære Gud å kjenne. Til tider ble definisjonene
så detaljerte og spesifikke, at de inneholdt langt mer enn hva
Bibelen åpenbarer. Samtidig ble forklaringene så filosofiske
at selv de lærde kjempet med å forstå sine egne ord.
I det vi begynner denne artikkelserien,
innrømmer vi gjerne at vi primært er opptatt av:
(1) At Jesu posisjon, oppgave og misjon
ikke blir nedvurdert og redusert.
(2) At oppgavene, posisjonen, rollen
og funksjonen til Sønnens Far, heller ikke lider samme skjebne.
Hva er definisjonen på ordet
treenighet? (Trinity på engelsk)
Et leksikon sier følgende: ¿en språklig
nydannelse skapt ¿¿.for å betegne med ett ord at Gud er èn,
samtidig som Han i NT er åpenbart som Faderen, Sønnen og Den hellige
Ånd (Hjemmets store Leksikon).
Websters Dictionary definerer det som:
*tilstanden eller karakteren av å
være tre.
*Enhver union av tre deler eller elementer
i en.
*En trefoldig deling av samme personlighetssubstans
eksisterende i et guddommelig vesen.
Er Gud èn?
Det kan være hensiktsmessig å
begynne med å registrere en viktig side av den jødiske forståelsen
av Gud. Den Gud som definerte seg for sitt folk gjennom hele det gamle
testamentet, og som i Mal. 3:5 kaller seg selv; Herren, hærskarens
Gud, hevder i neste vers; Jeg, Herren, har ikke forandret meg, vers
6. Vi har all grunn til å tro at denne påstanden også gjelder
i tiden etter profeten Malaki. Denne observasjonen signaliserer derfor
nødvendigheten av å presentere eller definere en Gud for det
nye testamentet, som ikke framstår vesentlig annerledes enn jødefolkets
uforanderlige Gud.
Messiastroende jøder, som altså
har tatt imot Jesus som Messias og Frelser, har indikert at kristenhetens
ulike definisjoner på Gud, ikke oppleves ukompliserte. Det er
viktig å presisere at det som skurrer, ikke nødvendigvis har
noe med hvordan det nye testamentet beskriver Faderen, Sønnen eller
Den hellige Ånd. Bibelens gamle og nye testamente er altså ikke
kilden til misnøyen med hvordan guddommen ofte forklares i kristendommen.
Problemet er heller ikke at Faderen og Sønnen beskrives som ett i hensikt,
mening, plan og vilje, Joh. 10:30, eller at Gud skapte alt ved og gjennom
sin Sønn, Joh. 1:1-3.
Det uforståelige er i stedet kirkemøtenes
ordbruk når samspillet, likhetene og eventuelle ulikheter mellom Faderen,
Sønnen og Guds Ånd beskrives. Disse forklaringene synes imidlertid
å ha en redusert samstemthet med hvordan en uforanderlig Gud definerer
seg selv i Skriften.
En hjørnestein i den jødiske teologi;
Hør, Israel! Herren er vår Gud, Herren er èn, 5. Mos. 6:4, burde
selvfølgelig være like mye et fundament for troende som ikke er av
jødisk avstamning. Jødene og de kristne har da ikke hver sin ulike
Gud! I følge Bibelen finnes bare èn sann Gud. En av de skriftlærde
utfordret Jesus, og ba ham si innholdet i det første og største av
alle bud. Som leser av denne artikkelen, utfordres du til å spørre
troende mennesker om de vet hva Jesus svarte på dette spørsmålet.
Trolig vil de fleste svare at Jesus sa: Du skal elske Herren din Gud
osv ¿ og din neste som deg selv, Mark. 12:30.31. Men det var ikke
slik Jesus begynte sitt svar. Han svarte ved nettopp å sitere 5. Mos.
6:4, og sa derfor; Dette er det første av alle bud: Hør, Israel! Herren
vår Gud, Herren er èn, og du skal elske Herren din Gud av hele¿.Mark.
12:29-31. Hvis Messias, Faderens enbårne Sønn, selv aksepterte denne
beskrivelsen av Gud, kan vi vel regne med at den også burde ha gyldighet
for perioden fra Jesu tid til vår tid.
Hvem ber vi til?
Men, vil kanskje enkelte protestere,
kan det være noen som helst praktisk og teologisk betydning for oss,
hvordan Gud defineres og hvordan vi tror at Faderen, Sønnen og Guds
Ånd samarbeider i å frelse oss mennesker? Vel, nettopp det er
ett av mange spørsmål vi etter hvert nok må forholde oss til,
når dette temaet først skal belyses. Kanskje det er av mye større
betydning enn de fleste er oppmerksomme på?
En ting er sikkert, hvordan vi mennesker
ser på og opplever Gud, er vesentlig når det gjelder hvordan
og hvem vi tilber og tjener. Hvis gudsforståelsen skulle fjerne seg
fra Bibelens beskrivelse, kan det da være en reell risiko for at mennesker
ender opp med å be til en annen enn den ene og sanne Gud? Matt.
7:23 omtaler mennesker som trodde de hadde kontakt med Jesus, og fikk
mange mirakuløse bekreftelser på at han de titulerte Herre, Herre,
var et overnaturlig vesen. De ba til ham i Jesu navn, men Jesus må
senere fortelle dem at han aldri har kjent dem. Ordene Herre og ditt
navn (altså Jesu navn), ble benyttet i deres religiøse utfoldelse,
men en annen makt svarte på deres henvendelser, og svaret var
bl.a. med kraftige gjerninger, mirakler og tilsynelatende utdrivelse
av onde ånder. Grunnen til bedraget, sies av Jesus selv, å være
at de hadde valgt ikke å være lydige ved å overholde Guds
bud, Matt. 7:23. (Ordet urett i dette verset, kommer fra anomia på
gresk, som betyr lovløshet eller det å tro seg løst fra loven, altså
Guds lov.) Det er vel lite trolig at disse bedratte hadde kontakt med
den rette Gud men en falsk Kristus.
«....kan det da være en reell risiko
for at mennesker ender opp med å be til en annen enn den ene og sanne
Gud?»
Er det derfor like mulig å tilbe/be
til en Gud vi tror er den rette, men så viser det seg at det ikke
er den sanne Gud, fordi vi avvek fra Skriftens åpenbaring om hvem han
er og hva han står for? Hvis disse tankene skulle ha noe for seg, blir
det vel ganske viktig å finne ut noe om vår Gud.
I denne første av flere artikler,
holder det at vi orienterer oss mot emnet, stiller oss selv noen spøsmål,
og minner hverandre om noen bibelvers som vi senere kan gå dypere inn
i.
I Jesu navn.
(1) Hvorfor ber få kristne til
Faderen, slik Jesus selv gjorde og som han også ba alle kristne
om å gjøre? Sa ikke Jesus; .. Faderen skal gi dere alt det dere
ber Ham om i Mitt navn? Joh. 15:16. Går det an å misforstå både
Faderens og Sønnens oppgave?
Hvorfor er det, i noen kirkesamfunn,
stadig færre som både offentlig og privat inkluderer sine bønner
til Faderen, med appellen; i Jesu navn, slik han selv ba oss om å
be? Kan appellen til Faderen ved mellommannen, være selve nøkkelen
til Guds trone?
Hvorfor hører man innen trosmenighetene,
at mange kun ber til Ånden, og ikke til Gud? Kan det igjen være en
redusert gudsforståelse som er årsaken? Boken til trosbevegelsesforkynneren
Benny Hinn, God Morgen Hellige Ånd, er et typisk eksempel.
Hvorfor tror og viderefører mange
forkynnere læren til trosbevegelsens nylig avdøde far, Kenneth Hagin?
Denne mannen hevdet å ha møtt Jesus mange ganger, og beskriver ham
som taus, tafatt og hjelpeløs, og ute av stand til å hamle opp med
djevelen. Hagin lærte at Jesu rolle er kraftig redusert og omtrent
avsluttet, og at den troende nå er gitt den myndighet og autoritet
som Jesus en gang hadde over djevelen og onde ånder. Er en uryddig
forståelse av Guds vesen, årsaken til at disse ideene faktisk blir
trodd av mange kristne, og sprer seg massivt, som et nytt dogme, i flere
menigheter?
Jesu rolle redusert
For lesere som ikke er kjent med Kenneth
Hagins lære, kommunisert i hans mange små bøker, kan vi gi et eksempel
knyttet til overnevnte påstand om Jesu rolle. Sitatene og forklaringene
er hentet fra en av Hagins bøker; Åtte syner av Jesus, utgitt av Livets
Ord forlag, sidene 81-84. Her hevder Hagin at han i ulike syn har vært
både i himmelen og i helvete, inkludert besøk ved Guds trone. Den
greske dualismens lære om en udødelig sjel, er bakt inn i alle historiene.
Mye av det han skriver at Jesus sier, vil vi hevde er sterkt avvikende
i forhold til Guds Ords lære. I stedet er tankene godt samstemt med
læren og ideene til trosbevegelsen, hvorav Hagin selv er opphavsmann
til flere av denne kristne retningens ideer og læresetningere.
I et såkalt syn, skriver Hagin, sitter
han og Jesus og småsnakker sammen. En ond ånd spretter fram mellom
dem, hopper opp og ned som en apekatt, og sier Jakketi, jakk, jakk jakk.
Den onde ånden fortsetter å bråke og snakke tull, men Jesus gjør
ikke noe med ånden som forstyrrer samtalen. Til slutt blir Hagin lei
alt bråket og av at Jesus er så passiv, og tar selv over kontrollen,
og befaler ånden i Jesu navn å tie. Den faller om på gulvet og klynker
som en hvalp. Deretter befaler Hagin at den skal forsvinne, og den løper
forskrekket ut. Hagin undret seg over at Jesus ikke gjorde noe, men
bare fortsatte å snakke som om han ikke så ånden og hørte alt bråket.
Hagin spurte Jesus hvorfor han ikke hadde drevet ånden bort, og Jesus
sa: Hadde ikke du gjort noe med ånden, hadde ikke jeg kunnet gjøre
noe.
Historien fortsetter med at Hagin argumenterer
med Jesus, siterer skriftsteder og nekter å godta Jesu forklaring om
at han som Guds Sønn ikke lenger hadde bibelsk makt, og kunne gjøre
noe med onde ånder. Til slutt forlanger Hagin bevis på at Jesus er
så hjelpeløs, og sier at det må dokumenteres med to eller tre vitner.
Så forklarer Jesus at kristne som ber mot djevelen, (dette er et relativt
nymotens trosbevegelsesuttrykk og finnes ikke i Bibelen) og ber Jesus
om å gripe inn, ber forgjeves, for det nye, sier Jesus, er at: Jeg
har overdratt min myndighet på jorden til menigheten. Jesus henviser
også til Jakobs brev 4:7, hvor det står: Stå djevelen imot, og han
vil fly fra deg. Jesus forklarer at det ikke står at den kristne trenger
å be om Guds hjelp til dette, eller til å møte djevelen, for alle
troende har fått denne kraften over det onde. (Slutt på referat fra
Hagins bok.)
Våre lesere burde bli opplyst om at
denne læren var ukjent i kristenheten før Kenneth Hagins påståtte
syner, men ideene om Jesu reduserte rolle blir nå forkynt i omtrent
alle trosbevegelsesmiljøer. Les deres bøker, hør kassettene, og se
på møtevideoene fra disse kristne gruppene, og få denne påstanden
solid bekreftet.
Hvilken makt og posisjon har egentlig
Jesus?
La oss se hva Bibelen selv sier:
Meg er gitt all makt i himmel og på
jord. Matt.28:18
Og nå, Far, herliggjør Meg hos Deg
Selv med den herlighet som Jeg hadde hos Deg før verden ble til. Joh.17:5
Verdig er lammet som ble slaktet, til
å få makt og rikdom og visdom og styrke og ære og pris
og velsignelse!......
Velsignelsen og æren og prisen og
makten tilhører Ham som sitter på tronen, og Lammet i all evighet.
Åp.5:12.13
«Så er det for oss bare èn Gud,
Faderen.....»
Gjennom denne mektige Guds sønn, og
ved Hans navn får vi henvende oss til Faderen med våre bønner.
Jesu preeksistens er tindrende klar.
Ei heller kan arianismen aksepteres, slik den fremstår som at Jesus
er en av de mange skapte engler, og ikke er evig.
Å være ett er Bibelens oppskrift
på ett godt forhold mellom to mennesker. Slik er Faderen og Sønnens
forhold beskrevet.
Bibeltekster om hvem den ène sanne Gud er.
Men tilbake til vårt tema om hvem
Gud er. Hvilken forståelse kan hentes fra følgende bibelvers i det
nye testamentet? Reflekter over disse skriftstedene i forhold til det
gamle testamentets påstand: Hør, Israel! Herren er vår Gud, Herren
er èn, 5. Mos. 6:4.
· men Gud er èn, Gal. 3:20.
· Du tror at Gud er èn. Du gjør
vel! (i å tro det.), Jak. 1:19.
· For Èn er deres Far, han som er
i himmelen, Matt. 23:9.
· Det er èn Herre, èn tro, èn dåp,
èn Gud og alles Far. Ef.4:5-6
· For så har Gud elsket¿at han
gav sin Sønn, den enbårne.. Joh. 3:16.
· For det er èn Gud, og èn mellommann..
(siste beskrivelse henviser uten tvil til Jesus, Faderens Sønn), 1.
Tim. 2:5.
· Ingen har noen sett Gud. Den enbårne
Sønn som er i Faderens favn. Han har forklart ham, Joh. 1:18.
· Kristus er enhver manns hode, og
mannen er kvinnens hode, men Gud er Kristi hode, 1. Kor. 11:3.
· Også Sønnen selv, underordnet
seg under Gud, 1. Kor. 15:28.
· Herren Jesus ¿ satte seg ved Guds
høyre hånd, Mk. 16:19.
· Så er det for oss bare èn Gud,
Faderen. Av ham er alle ting, og vi er til for ham. Og det er bare èn
Herre, Jesus Kristus. Ved ham er alle ting, og vi er til ved ham, 1.
Kor. 8:6.
· Men den dagen eller timen kjenner
ingen, ikke engang englene i himmelen, men bare min Far. (UN oversettelsen
legger også til heller ikke sønnen) Matt. 24:36
Hvem er den ène Gud etter disse nytestamentlige
skriftsteder? Er det èn eller tre? Er den ène Gud ¿ Faderen og den
ene Herre - Jesus Kristus, samme person/individ/vesen? Vi har selv hørt,
og andre har fortalt oss at de også har hørt, noen kristne si at himmelen
var tom når Jesus var på jorden, for Gud er bare èn og Jesus er Gud
og da må han være den ene Gud. De fleste kristne tenker heldigvis
ikke slik, men det indikerer forvirring når flere troende likevel gjør
det. Hva er forresten forskjellen mellom det å være èn, enig og ett?
Hva betyr disse ordene i grunntekstens sammenheng?
Gud er så mye større enn oss
mennesker, Job. 33:12, at å granske ham i hans eget ord, for å
lære ham å kjenne, må rammes inn av ærbødighet og varsomhet.
Det Gud imidlertid har vist og fortalt oss om seg selv, er det meningen
at vi skal studere og prøve å forstå. Vi tror det blir viktigere
å innhente informasjon fra Guds ord enn fra oldtidens kirkemøter.
Husk igjen at denne seriens hensikt, fra vårt ståsted, er tosidig.
Både å finne bibelsk motforestilling for den populære ideen
at Kristi rolle og funksjon er redusert. Samtidig ønsker vi å
finne den samme kildens dokumentasjon på at Faderens rolle og
funksjon heller ikke er redusert, og tilpasset kirkehistoriens mange
vedtak og filosofiske definisjoner.
Vi tror Guds Ord skjærer klar av samtlige
feiltolkninger.
Det Gud ikke har åpenbart om seg selv, er det viktig ikke å filosofere
eller kverulere for mye over, for vi kan fristes til å trekke
konklusjoner som ikke har røtter i Skriften. Det han faktisk har åpenbart,
er det like viktig at vi søker å forstå og gi plass i vår
teologi og tilbedelse.
Hvis vi nærmer oss treenighetslæren på en overfladisk og oppstykket
måte, kan man få inntrykk av at teologien som er knyttet til
Faderens, Sønnens og Åndens posisjoner, funksjoner og ikke minst deres
gjensidige relasjoner, tvinger fram er valg mellom to alternativer.
På den ene siden har vi den tidlige arianismen og på den
andre siden vedtakene fra flere århundrer med stridigheter, debatter
og krangel knyttet til ulike erklæringer fra diverse kirkemøter.
Vi vil i denne artikkelserien søke
å unngå denne generaltabben. Årsaken er at vi på
bibelsk grunn har problemer med begge nevnte retninger, og ser derfor
nødvendigheten av at både tradisjon og kirkepolitiske hensyn viker
til fordel for innholdet i Guds Ord. Arianismen synes å nedtone
Kristi plass i det guddommelige, og de katolske kirkemøtene har uten
tvil gjort nøyaktig det samme med Faderen, samtidig som en rekke klare
bibeltekster er uforenelige med kirkemøtenes konklusjoner. Det er vår
hensikt å påvise at Skriften tilbyr et alternativ. Vi opplever
ikke å ha problemer med et eneste skriftssted i Bibelen hva angår
guddommen, men vi har voldsomme anfektelser vedrørende den teologiske
pakken som presenteres gjennom fenomenet populært kalt treenigheten.
Vi ønsker å påvise at treenighetsdefinisjonens forsøk på å beskytte
Faderens, Sønnens og Åndens rettmessige plass og roller, ikke bare
er mislykket, men faktisk ødelegger Skriftens budskap om både vår
Gud og vår Frelser som er Guds enbårne Sønn, Jesus Kristus.
Sofiakatedralen i Istanbul ble først
bygget av keiser Konstantin. Like etter ble den ødelagt av et kraftig
jordskjelv.
Få troende vet at det var den
hedenske keiser Konstantin I den store (280-337) som ga kristenheten
tankegodset og terminologien til det vi i dag populært kaller treenighetslæren.
Ingen religionsforskere er uenig i denne påstanden, for den beskrives
godt i kirkehistorien og er omtalt i omtrent alle leksika. Selv om erklæringene
om hvem og hva Guds Ånd er, ble trukket inn i guddomsdefinisjonen på
et senere tidspunkt, har vi å gjøre med læren om at Faderen,
Sønnen og Guds Ånd ikke kun er ett i den betydning at de i alle ting
er samstemte, men at de alle tre, både til sammen og hver for seg,
er den ène, sanne og samme Gud.
Terminologi fra filosofien.
Dette dogme hevder altså at Jesus
Kristus, som den ène og sanne Gud, samtidig er Sønnen til den ène
og sanne Gud, som også er både ham selv, Gud Fader og Guds Ånd. For
å få til denne kompliserte prosessen, ble modeller og beskrivelser
fra de hedenske religionene, mytologi og gresk filosofi benyttet. Vi
må da forholde oss til uttrykk som en felles gudematerie, entitetsmasse
eller gudesubstans som tre like gudeelementer eller hypostaser, nemlig
Faderen, Sønnen og Guds Ånd kom fra, slik at de alle tre kunne erklæres
å være den ène og sanne Gud uttrykt i tre vesener. Sant nok ble de
hedenske gudetriadene beskrivet med disse gresk-filosofiske konseptene,
men vi finner liten bibelsk begrunnelse for å definere kristendommens
ène og sanne Gud på denne måten.
Kan vi tilbe den Hellige Ånd? Gjorde
noen av Bibelens personer dette?
Vi siterer fra den katolske kirkes
katekisme, avsnitt 2: Faderen, artikkel 251. For å uttrykke Treenighetsdogmet
måtte Kirken utarbeide en egen terminologi ved hjelp av uttrykk hentet
fra filosofien.... dette ga en ny og til da uhørt mening til begreper
som nå også skulle betegne et uutsigelig mysterium, uendelig hevet
over alt vi kan fatte etter menneskers mål. (Sitat slutt.) Vi tør
hevde at mye av det ufattelige, mystiske og uutsigelige i treenighetsdogmet,
stort sett er knyttet til de intetsigende filosofiske begrepene mennesker
benyttet for å definere noe Herren ikke har åpenbart.
Treenighetslæren begrenser Guds Sønns
rolle som mellommann mellom mennesker og Gud, siden han selv blir erklært
å være den ène og sanne Gud han skal være menneskets mellommann
overfor. Det er derfor dette dogmet åpnet veien for at Jesu mor etter
hvert ble delegert denne mellommann oppgaven, og opplevd å være medforsoner
(co-redeemer) i katolsk teologi. På samme måte ble Guds Ånds oppgave
og posisjon omdefinert av de katolske kirkemøtene, ved at Ånden også
blir erklært å være den ène og sanne Gud. De enorme konsekvensene
av denne siste observasjonen, kommer vi tilbake til senere.
Det viktigste her er å forstå
at når Guds (Faderens) Ånd i den ubibelske treenighetslæren, blir
definert å være den ène og sanne Gud, som vi både kan og skal
tilbe og be til, har djevelen lykkes med å ta plassen og rollen til
Ånden som er erklært å være Gud selv, og han forårsaker det Bibelen
beskriver i Matt. 7:22.23 og oppnår det som er omtalt i Åp. 13:13.14.
Samtidig lykkes han å nå sitt endelige mål, omtalt i Esekiel kap.
28, nemlig å ta Guds plass og bli hyllet og tilbedt som Gud. Før alt
er slutt, sier Bibelen, skal all jorden, Åp. 13:3, ja alle som bor
på jorden, vers 8, (det vil være en minoritet som ikke lar seg bedra),
tilbe og følge djevelen på grunn av denne gudeåndens falske mirakler,
tegn og undre, som de tror kommer fra Guds Ånd. På èn måte har de
rett, for det kommer fra ånden de gjorde til Gud, men det er ikke den
ène og sanne Guds Ånd de har å gjøre med.
Arianismen.
Den alt nevnte arianismen har sin opprinnelse
med Arius, som var vanlig prest i Baucalis i Alexandra og som mente
at Jesus Kristus var av lik substans (gresk homoiousion) med Faderen
mens Aleksander, som var biskop i Alexandra, lærte at Kristus var av
den samme substans (gresk homoousion) som Faderen. Den bitre striden
som oppsto dem imellom, sto lenge mellom ordene lik og samme. Når debatten
kom til temaet om Sønnen var født av eller skapt av Faderen, uttrykte
biskopene som støttet Arius seg først såpass tvetydig og kryptisk,
at deres opponenter tolket deres respons slik at de mente at Sønnen
hadde en begynnelse, og at denne begynnelsen kunne bety både at han
var født av Faderen (enbårne) og/eller at han tilhørte Faderens skaperverk,
og altså var skapt. Guds Ord, som vi etter hvert skal se, gir oss kun
informasjonen om at Sønnen var Guds enbårne, at han kom fra Faderen,
at han var med Faderen i begynnelsen og at han er fra evighet av.
I denne katedralen i Nikea mener man
at det berømte kirkemøtet ble holdt.
Debattens begynnelse.
I løpet av det andre århundre e.Kr.,
øket opposisjonen blant mange troende mot den voksende ideen at skillet
mellom Gud Fader og Faderens enbårne Sønn, Jesus Kristus, gradvis
ble visket ut. Visse kirkeledere presset på for å fremme
denne utviklingen, mens grasrota blant de troende og mange lokale menighetsledere,
vegret seg for endringen, og hevdet at den ikke var i harmoni med apostlenes
forkynnelse. Den krystallklare læren fra det gamle testamentet, om
at den evige og uforanderlige Gud er èn, ble utfordret. For jødene
var denne forståelsen udiskutabel, og den lot seg godt forene med bibeltekster
som 1. Mos. 1:2, 26 og 3:22, hvor den ène Gud røper at han fra begynnelsen
av ikke var alene.
Vi får også inntrykk av at det
for jødene heller ikke var et problem at Gud har en Ånd som kommuniserte
Guds vilje til menneskene eller at Guds Sønn er omtalt i Det gamle
testamentet, Ord. 30:4 og sterkt indikert i Ord. 8:22-31, og tydeligvis
var til stede i begynnelsen da alt ble skapt. I dette kapitlets vers
8, erklærers ha å være 'amon på hebraisk, et ord som er meget vanskelig
å tolke, og som har gitt oversetterne en del problemer. Jødisk tradisjon
hevder at ordet kan bety alt fra: kunstner, formann, leder, håndtverksmester
og fosterbarn, den som blir oppdratt/forstret opp og et elsket barn/sønn,
men ingen av disse observasjonene kunne selvfølgelig i hebraisk tenkning
utfordre Faderens enestående posisjon og autoritet som livgiver og
den ène og sanne Gud.
Keiser Konstantin var en ivrig soltilbeder
og var hverken døpt eller en kristen på kirkemøtet hvor han
definerte den kristne Gud.
Postapostolisk forståelse.
Fra den tidlige postapostoliske perioden,
ca. 90-140 e.Kr., har vi meget få oppbevarte dokumenter. Det vi
må holde oss til, er epistlet til Clement fra Roma, de syv epistlene
til Ignatius fra Antioch, litteraturen til Polycarp fra Smyrna og verket;
The Shepherd (hyrden) av Hermes. Ingen av disse forfatterne indikerer
noen tro på en gudetriade. Uttrykket èn sann Gud og (med den grammatiske
betydningen i tillegg til ham) èn Kristus, florerer i deres skrifter.
Det er tydelig at apostlenes lære hva dette temaet angår ble bevart
i denne perioden.
"Den bitre striden som oppstod
dem imellom, sto lenge mellom ordene lik og samme."
Endring av apostlenes lære.
I tidsrummet 130-180 e.Kr., kan vi
begynne å registrere en usikkerhet vedrørende guddommen. Det er særlig
arbeidet til Justin Martyr vi må bygge på, og denne tidens anstrengelser
med å benytte gresk filosofi i et forsøk på å forklare evangeliet.
Selv om ingen klar treenighetslære forekommer, blir likevel forholdet
mellom Faderen og Sønnen utydelig, og det tilsynelatende problematiske
uttrykket Guds Sønn benyttes lite. Under den tidlige katolske perioden
(170-325) blir treenighetslæren hamret ut av både Tertullian, Clement
fra Alexandria, Origen og Cyprian. Et unntak er Irenaus (182-188) som
flere ganger nevner uttrykket èn Gud Fader og èn Kristus Jesus, Guds
Sønn. Hans nidkjære spesifisering kan være en bevisst anstrengelse
for å holde fast på en bibelsk forståelse han opplevde var ved å
bli borte i forkynnelsen. Tertullian (150-225) var den første i vestkirken
som rett ut hevdet at Gud er en treenighet. Origen (185-254) gjorde
det samme i østkirken.
Kirkemøtet i Nikea.
Mange tviholdt enda på Skriftens
forklaring og apostlenes undervisning, og meningsbrytningene om guddommen
ble etter hvert såpass heftige, at den hedenske romerske keiser Konstantin
ble urolig. Selv holdt han seg til den romerske gudelæren, men han
innså den politiske faren av ideologiske stridigheter. Handlekraftig
som han var, tok han et initiativ, og kalte i år 325, på keiserens
regning, alle de kristne lederne (biskopene) sammen til et rådslagningsmøte
i Nikea, (navnet er egentlig Nikaia, nåværende Iznik i Tyrkia). Det
irriterte keiseren at kun en liten fraksjon (ca. 250 - som var omtrent
1/6 av alle biskopene) tok imot innbydelsen, men årsaken til denne
labre oppslutningen var tydeligvis todelt. Mange av de perifert lokaliserte
biskopene var seg ikke problemstillingen særlig bevisst, mens andre
med rette ikke følte at en hedensk keiser hadde stort å tilby i sakens
anledning.
Sant nok, da han lå for døden,
heter det at denne keiseren omvendte seg, men få historikere betrakter
denne handlingen som annet enn et politisk trekk. Henry Chadwick, i
boken The Early Church, gir følgende kommentar: Konstantin, som sin
far, tilba den uovervinnelige solguden... hans omvendelse til kristendommen
burde ikke betraktes som en personlig troshandling... det hele var uten
tvil ledd i en militær strategi.
Konstantins rolle
Hvilken betydning hadde så denne
hedenske keiseren på kirkemøtet i Nikea, når den kristne religionens
guddomsforståelse skulle utarbeides? Encyclopedia Britannia skriver:
Konstantin ledet personlig forhandlingene på kirkemøtet. På
en aktiv måte styrte han diskusjonene og foreslo selv den endelige
formuleringen som skulle forklare forholdet mellom den kristne Gud Fader
og hans Sønn, Jesus Kristus. Keiserens ordvalg ble til slutt vedtatt
av delegatene. (Sitat slutt.) Selve debatten på dette kirkemøtet
var usedvanlig konfronterende og varte - i følge ulike leksika - i
6-8 uker. Vi merker oss at Skriften ikke ble ansett å være tilstrekkelig
kildemateriale, slik at gresk filosofi måtte benyttes for å fremskaffe
forklaringer og beskrivelser. Vi finner denne observasjonen vesentlig,
med tanke på at falne mennesker, uten å forholde seg med
noen grad av respekt til Guds egen åpenbaring i sitt Ord, påtok seg
den uhørt frekke oppgaven å forklare, dissekere og detaljdefinere
Guds substans, materie, vesen og sammensetning.
Om dette temaet er Bibelen taus, og
det er vår mening at det høver seg for oss mennesker å være
like tause i møte med det Gud ikke har åpenbart. Når det gjelder
kirkemøtet i Nikea, grep altså til slutt den hedenske keiseren
personlig inn og presset gjennom erklæringen han selv hadde utarbeidet.
Denne erklæringen ignorerer Jesu egne ord om forholdet han har til
sin Far. Det er altså ikke begrepet å være ett og samstemt
det er snakk om, men å være èn og den samme. Om vi ikke helt
forstår denne resonneringen, skyldes det at vi ikke er godt nok kjent
med formuleringene fra den hedensk romerske gudeframstilling som var
rammen for Konstantins refleksjoner. Selv om uttrykkene èn og ett skulle
ha samme grammatiske utgangspunkt i grunnteksten, har de aldeles ikke
den samme betydning i sammenhengen de står i. For å bruke Skriftens
måte å forklare på, er ikke et ektepar både èn og ett. De
er derimot to og samtidig er de ment å være ett kjød. På
samme måte er Faderen og Sønnen i Skriften framstilt som ett, ikke
som èn og den samme.
Encyclopedia Britannia skriver: Overrumplet
og dominert av keiseren, signerte de fleste biskopene (med unntak av
to) erklæringen, men det viste seg senere at mange gjorde det mot sin
overbevisning. (Sitat slutt.)
Som bakgrunnsinformasjon kan det være
nyttig å vite at da ikke-kristne jøder gjorde opprør mot Rom
i år 135, fikk keiser Hadrian en anledning til å ødelegge Jerusalem,
gi byen et annet navn, og begynne en semittisk forfølgelse. Når vi
derfor kommer til tiden for kirkemøtet i Nikea, hadde mange av de hedningekristne
allerede distansert seg fra sine jødiske brødre, og gått i allianse
med Roms myndigheter. På denne måten ble de også, til keiserens tilfredshet,
lett bytte for hedenske skikker, og samtidig var de godt fornøyd med
ikke å bli assosiert med jødene. Den rene og apostoliske kristendommen
måtte holde seg skjult i denne tiden, men unngikk samtidig å bli tilsmusset
av hedensk ideologi. Det hører også med til historien at de bibeltro
kristne, som motsatte seg den romersk/hedenske innflytelsen, hadde et
godt forhold til jødene.
Det er både riktig og nærliggende
å etterlyse den bibelske dokumentasjonen for vedtaket i Nikea.
Alle som senere har søkt å beskrive prosessen ved dette berømte
kirkemøtet, synes å komme til samme konklusjon. Den er treffende
uttalt i boken, A Short History of Christian Doctrine; Konstantin hadde
overhode ingen forståelse for problemstillingen som ble reist i denne
saken... Han forsto imidlertid at et religiøst skisme var en trussel
for keiserriket og han ønsket å styrke sin politiske dominans
Det kan være på sin plass å minne våre lesere om at keiser
Konstantin, både før og etter kirkemøtet i Nikea, dokumenterte at
han var spesielt opptatt av: (1) Å fortsette keiser Hadrians antisemittiske
prosjekt, slik at avstand kunne skapes mellom den kristne religion og
jødedommen. (2) Å bygge økumeniske broer mellom de hedenske religionene
og kristendommen. Da han erklærte at solgudens dag, søndag, stikk
i strid med Jesu og disiplenes lære, skulle være den nye kristne hviledagen,
oppnådde han begge formål. Jødene helligholdt selvfølgelig Bibelens
hviledag, den 7. dags sabbat, lørdag, og den dominerende hedenske religionen
tilba på soldagen. Ved dette ble avstanden mellom Skriftens folk og
de kristne større og skillet mellom hedenskapet og kristendommen ble
mindre.
Gjennom keiserens aktive innsats, ble
de samme to formål styrket ved Nikea-kirkemøtets nye guddomsdefinisjon.
Flere av de hedenske religionene tilba allerede en guddomstriade bestående
av tre separate elementer, som ofte ble symbolisert av et hode med tre
ansikter eller en kropp med tre hoder. Hebreerne vektla da som nå
at Herren er èn. Det kan legges til at på dette kirkemøtet ble
ikke Guds Ånd viet noen særlig oppmerksomhet. Åndens funksjon ble
riktig nok debattert, men ble ikke innlemmet i det endelige vedtaket.
Athanasius.
Læren ble senere justert og tillagt
flere detaljer i den Athanasianske troserklæring. Athanasius (295-373)
var en prest som støttet Konstantin i Nikea. Han er regnet å være
en av den greske kirkens mest betydningsfulle teologer og ledere. Fra
388 ble han biskop i Alexandria. Erklæringen som bærer hans navn,
sier rett ut at vi tilber en treenig (tre-i-èn) Gud (God in Trinity),
og både Faderen, Sønnen og Guds Ånd spesifiseres å være den ène,
sanne og samme Gud men uttrykt i tre ulike, dog like, hypostaser. The
New Encyclopædia Britannica skriver: Denne troserklæringen var ukjent
for østkirken inntil det 12. århundre, og det er nå stor enighet
om at Athanasius faktisk ikke formulerte erklæringen, men at den ble
til i Frankrike i det 5 århundre.
På et senere kirkemøte i Konstantinopel
(nå Istanbul), arrangert av keiser Theodosius i 381, ble vedtaket
fra Nikea igjen bekreftet og noe revidert eller modifisert, og Guds
Ånd ble nå ved en flertallsvotering blandt delegatene erklært
å ha samme gudestatus og posisjon som Faderen og Sønnen. Vi forstår
det slik at om flertallet av disse delegatene hadde kommet til en annen
konklusjon, ville himmelens Gud måttet finne seg i å være og forbli
hva enn de erværdige menn til slutt ble enige om. Denne siste guddomsversjonen
kalles gjerne Den tredelte nikenske trosbekjennelsen eller bare Nikenum.
"Kristendommen gjorde ikke slutt
på hedenske religioner, den adopterte dem..." Will Durant
Allerede på dette tidlige tidspunktet
dukket utgaver av de hedenske statuene og bildene av et hode med tre
ansikter og en kropp med tre hoder opp i kristne kirker som illustrasjon
på den nye guddomsforståelsen. Encyclopedia Americana skriver:
Den endelige utviklingen av en treenighetslære (trinitarianism) fant
sted i vestkirken, blant middelalderens katolske teologer, ved at forklaringer
og begreper ble lånt fra filososiens og psykologiens terminologi. (Sitat
slutt.) Vedtaket i Konstantinopel ble ikke allment aksptert, og mange
ble forfulgt og led grusomt på grunn av sin opposisjon mot erklæringen.
Vi kan ikke unngå å registrere at både læren om hvem og hva Gud
er, og læren om at den hedenske soldagen hadde tatt plassen til Bibelens
sabbat, hadde de samme røtter og ble presset gjennom med makt og forfølgelse
av en hedensk keiser. Denne fremgangsmåten indikerer redusert tilstedeværelse
av den Ånd kirkemøtene etter hvert inkluderte i treenighetsdogmet.
Historikeren Will Durant skriver: Kristendommen
gjorde ikke slutt på hedenske religioner, den adopterte dem...
Fra Egypt kom ideen om en guddommelig treenighet. Boken Egyptian Religion
av Siegfried Morenz kommenterer: Treenigheten var en sentral komponent
i den egyptiske gudeverden... men de tre gudene ble betrakt som èn
gud. I Edward Gibbons History of Christianity, leser vi: Hvis det på
en måte er rett at kristendommen erobret hedenskapet, er det like sant
at hedenskapet besmittet kristendommen. Den rene gudsforståelsen blant
de første kristne... ble forandret av romerkirken til det uforståelige
dogmet om treenigheten. Kirken hevdet imidlertid at flere av de hedenske
ideene, oppfunnet av egypterne og idealisert av Plato, var verdige å
innlemme i den kristne tro.
Det er vår oppfatning at den katolske
treenighetslæren, som protestanter har arvet sammen med soldagen som
hviledag, læren at sjelen er udødelig og læren om en skjærsild,
ikke gir oss et rett bilde av verken Guds enorme kjærlighet for sin
Sønn eller for oss mennesker, men at den åpner veien for en rekke
trosmessige fallgruber.
Tradisjon framfor Guds Ord.
Vi ønsker å poengtere at det
gikk flere hundre år etter Kristi og apostlenes tid, før den såkalte
treenighetslæren ble akseptert i kristendommen. Hva og hvem ledet denne
utviklingen? Var det åpenbaringer i Guds Ord eller var det verdslige
og kirkepolitiske hensyn og menneskelige tradisjoner som avgjorde? For
å sitere E.W. Hopkins i boken Origin and Evolution of Religion:
Den endelige ortodokse definisjonen på treenigheten er et resultat
av kirkepolitikk. The Encyclopedia Americana skriver rett ut det alle
religionsforskere kan se hvis Bibelens omtale er kjent: Det fjerde århundrets
treenighetslære (trinitarianism) var en avvikelse fra den første kristne
læren.
Keiser Theodosius forsatte vedtakene
om treenighetsdogmet. Dette ble til den nikenske trosbekjennelse
Det er forståelig at den Katolske
kirke har en noe divergerende forklaring på treenighetslærens
opprinnelse. Vi siterer fra Den katolske kirkes katekisme, 2. avsnitt:
Seksjon Faderen, artikkel 237 (50). Treenighetslæren er i streng forstand
et trosmysterium, det vil si ett av de mysterier som er skjult i Gud,
og som ikke kan kjennes dersom de ikke blir åpenbart ovenfra. Vi ber
våre lesere reflektere over påstanden åpenbart ovenfra, når vi må
forholde oss til alt nevnte prosess og vi er kjent med motivene til
både den hedenske keiser Konstantin og andre som presset og truet for
at dette dogmet skulle få en flertallsvotering på diverse
kirkemøter.
Lærens opprinnelse.
Poenget med denne historiske gjennomgangen,
er å vise at de katolske kirkemøtenes treenighetslære, ikke
ble til ved en guddommelig åpenbaring og heller ikke ble utformet i
et forsøk på å være nidkjær og lojal mot Skriften. Prosessen
ble drevet fram av: (1) En hedensk keisers iherdige initiativ. (2) Politiske
hensyn. (3) Ønsket om å binde hedenskapen og kristenheten nærmere
hverandre og (4) Gresk filosofi, rammet inn av et ubibelsk romersk-katolsk
tenkesett. Det var denne utviklingen som til slutt ga oss læren om
at Faderen likevel ikke er den ène og sanne Gud, og at Jesus Kristus
likevel ikke er Gud Faders enbårne Sønn og mellommann mellom Faderen
og mennesket, men at de tilsammen er den ène Gud, som igjen uttrykker
seg i tre hypostaser fra en felles gudematerie eller gudesubstans, slik
at de likevel ikke er tre men èn.
Vi har lest litteratur hvor det hevdes
at de hedenske religionene kun kopierte en treenighetsfilosofi fra den
hebraiske religion. Denne påstanden finner vi problematisk å
akseptere, siden ideen at Gud ikke skulle være èn, er fremmed i jødedommen
og jødisk litteratur. At Gud har en Ånd som kommuniserer Guds vilje
til menneskene og at Guds Sønn er omtalt i Det gamle testamentet, Ord.
30:4 og klart indikert i Ord. 8:22-31, og tydeligvis var til stede i
begynnelsen, ble ikke i jødisk teologi opplevd å være en motsetning
til læren om den sanne Gudens enestående posisjon, allmakt og autoritet.
New Catholic Encyclopedia skriver:
Læren om den hellige treenighet blir ikke forkynt i Det gamle testamentet.
Vi kan også ta med et sitat fra The Encyclopedia of Religion. Teologer
er enige om at Det nye testamentet heller ikke inneholder noen klart
formulert treenighetslære.
Denne søylen i Istanbul ble hentet
fra Egypt til daværende Bysants av keiser Theodosius
Når Jesus erklærte at han var ett
med Faderen, betyr det da at Sønnen var Faderen og at Faderen var Sønnen?
Når Jesus videre inviterer de troende til å være ett med seg
selv og med Faderen, betyr det at alle troende er Faderen og Sønnen?
Selvfølgelig ikke, og det hevdes da heller ikke av dem som føler seg
forpliktet til å støtte den katolske treenighetslæren. Poenget
er, som vi også omtalte i forrige artikkel i denne serien, at
Jesus ikke indikerer tallordet èn men samhørigheten ett. Det betyr
å være ett i mening, hensikt og mål. Treenighetslæren kommuniserer
ikke primært denne mentale og åndelige samstemtheten, i stedet blir
Jesu lære i dette dogmet omgjort fra ett til èn, for på den
måten å formidle det samme som de hedenske religionene, som er
denne ideens opprinnelse. Begrepet trinity vektlegger altså ikke
i hovedsak treenighet i betydningen tre som er enige, men tre som er
èn og den samme.
Vi merker oss også at treenighetslæren
hevdes fra katolsk hold å være, det sentrale dogmet i katolsk
tro. På denne læren bygger alle andre katolske dogmer, Handbook
For Todays Catholics, side 12. Vi både registrerer og forstår godt
denne uttalelsen fra pavemakten, og ser også logikken i at dette kirkesamfunnet
ikke finner det rimelig at protestanter kan akseptere treenighetslæren,
men avvise dogmene som bygger på den.
Den Augsburgske bekjennelse.
Den Augsburgske Konfesjon, også
kalt et bekjennelsesskriv, ble utarbeidet av Melanchthon og av de lutherske
riksstender overrakt keiser Karl 5 på riksdagen i Augsburg 25
juni 1530. Riksdagen var samlet for å drøfte den voksende religiøse
splittelsen i det som het Det Hellige Romerske Imperium. Konfesjonen
var signert av flere ledende lutheranere. Luther selv var ikke til stede,
men han hadde godkjent ordlyden. Selv om dokumentet var moderat, nektet
keiseren å akseptere det, siden det påpekte en rekke misbruk og ubibelske
ideer. Vi merker oss imidlertid at Keiseren var godt fornøyd med ordvalget
i treenighetserklæringen, siden den stort sett bygde på tidligere
vedtak fra katolske kirkemøter. Denne observasjonen er ikke uvesentlig,
siden vi her omtaler det som er det generelle bekjennelsesskriv for
alle evangelisk-lutherske kirker, og som i hele sin utviklingstid, var
mer avhengig av en politisk keisers aksept enn av Guds Ords godkjennelse.
Foreløpig konklusjon.
Vi føler et behov for igjen å
minne våre lesere om at det nettopp er aksepteringen av denne spesielle
definisjonen av guddommen, som er blitt selve testen på om man
tilhører en sekt eller kan innlemmes i den felles globale allkirkelige
kristne familie. Vi omtaler her verdenskristendommen som er beskrevet
i Åp. kap. 13 versene 3 og 8.
Testen på denne tilhørigheten
er altså forfattet av en hedensk keiser, og hadde som en av sine
sentrale hensikter å lage en bro mellom de hedenske religionene
og kristendommen, og samtidig skape avstand til jødefolket.
Testen ble også utformet slik
at den passet inn i den hedenske keiserens politiske agenda.
Testen fikk sin ordlyd ved å
adoptere tenkemåter fra gresk filosofi.
Testen erklæres av Den katolske kirke
å utgjøre selve fundamentet for alle katolske dogmer.
Testen hevdes av de fleste katolske
og protestantiske teologer, ikke å være fundert alene på
Guds Ord.
At kapittel 8 i denne boken omtaler både den mentale evnen vi kaller
visdom, og at mange av versene samtidig er en beskrivelse av Guds Sønn
før inkarnasjonen, er mange teologer enige om. (Se også boken Patriarchs
and prophets s.34) Flere steder i det gamle testamentet, begynner en
temapoetisk framstilling med en generell beskrivelse, for senere å
gjelde en spesiell person. Parallellen mellom kongen av Tyrus og Lucifer,
som ble djevelen, i Esek. kap. 28, er et eksempel.
Versene i Ordspråkene kap. 8, forteller
at: Fra evighet er jeg blitt insatt, fra begynnelsen, før jorden var
til. Da dypene ennå ikke fantes, ble jeg født - da det ennå ikke
var kilder fylt med vann. Før fjellene ble senket ned, ja før haugene
ble jeg født, før han hadde skapt jord og mark og jorderikets første
muldklump. Da han bygde himmelen, var jeg der, da han tegnet inn en
hvelving over dypet, da han festet skyene der oppe, da han bandt avgrunnens
kilder, da han satte grense for havet, så vannet ikke skulle gå lenger
enn han bød, da han la jordens grunnvoller, da var jeg hos ham som
kunstner, jeg var hans glede dag etter dag, og jeg frydet meg alltid
for hans åsyn. Jeg frydet meg på hele hans vide jord, og min lyst
hadde jeg i menneskenes barn. Ordsp. 8:23-31. Altså: fra evighet...
før begynnelsen... ble jeg født... jeg var hans glede... min lyst
var i menneskenes barn. Visdom kan ikke ha lyst til menneskenes barn,
det er vesener med intellekt og følelser som eier lyst og behov.
Hvis du opplever at mye i naturen er
vakkert, hvis du fascineres av blomstenes utrolige variasjon, hvis fuglenes
sang og fargeprakt gjør deg glad, hvis du har studert det usynlige
under et mikroskop, hvis du har snorklet eller dykket ved korallene
og blitt overveldet av alle de fantastiske fiskene, kan du sende en
takknemlig tanke til ham vi tror Bibelen kaller skaperverkets kunstner,
Guds Sønn. I noen engelske bibler er ordet som er oversatt født på
norsk, bl.a. gjengitt med uttrykket brought forth, altså brakt fram
eller frembrakt. Jesu eget ord om at han kom fra sin Far, kan passe
med denne beskrivelsen.
Det Bibelen informerer oss om når
det gjelder Faderens eksistens og Sønnens opprinnelse, må ikke
bli et springbrett for kverulerende fantasier og virkelighetssprengende
filososiske betraktninger, slik treenighetslæren gjør. Felles gudemasse
som ulike gudeentiteter kom fra slik at alle kunne være en og den samme,
kan ikke utledes fra Skriftens åpenbaring. Vi er kun blitt fortalt
i Guds Ord, at Jesus er: (1) Sønnen til Faderen. (2) At han ble frembrakt
eller kom fra Gud Fader, men vi er ikke fortalt hvordan. (3) Og derfor
må han være guddommelig. (4) At han var fra evighet av. (5) At han
ikke ble skapt. 6) Og at han bærer Faderens likhet. Å benekte denne
framstillingen blir å benekte Skriften. Det faller oss langt mer fornuftig
å benekte de katolske kirkemøtenes benyttelse av hedenske konsepter
for å forklare det Gud ikke har åpenbart.
Skriftens vitnesbyrd.
Mange reagerer kun med emosjonell refleks
når de forholder seg til guddommen, og har aldri tenkt over om deres
ideer er samstemte med Bibelen. Vi tror ikke at det er nødvendig å
benytte flyktige filosofiske begreper når forholdet mellom Faderen
og Sønnen skal beskrives. Gud er i sitt Ord heller ikke avhengig av
århundrer med debatt, krangel, krig og flertallsvoteringer for å
informere oss om det vi trenger å vite om ham selv. Vi lar noen
kjente og forklarende bibelvers oversettes med respekt for grunntekstens
sammenheng og betydning. Still deg selv spørsmålet; hva er det disse
skriftstedene forteller om både relasjonen og forholdet mellom Gud
Fader og hans enbårne sønn? Er Faderens Sønnens Gud eller er Sønnen
Faderens Gud?
. For det er bare (kun) èn Gud, og
(i tillegg til ham) bare (kun) èn mellommann... 1. Tim. 2:5.
. Så er det for oss bare (kun)
èn Gud, Faderen... og (i tillegg til ham) er det bare (altså
kun) èn Herre, Jesus Kristus. 1. Kor. 8:6.
. Kristus er enhver manns hode... men
Gud er Kristi hode, 1. Kor. 11:3.
. Èn Gud og alles Far, han som er
over alle og gjennom alle og i alle, Ef.
4:6.
. ¿Nåde og fred fra Gud, vår Far,
og Kristus Jesus, vår frelser.¿ Titus
1:4, 2.Tim. 1:2 og 1. Tess. 1:1.
. ¿Fred være med brødrene, og kjærlighet
med tro fra Gud Fader og Herren Jesus Kristus.¿ Ef. 6:23 og Gal. 1:3.
. ¿Og hver tunge skal bekjenne at
Jesus Kristus er Herre, til Gud Faders
ære.¿ Fil. 2:11.
. Ef. 1:17. ¿Jeg ber om at Herren
Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må gi dere visdom og åpenbarings
Ånd til kunnskap om seg.¿
. Joh. 20:17. ¿Gå til mine
brødre og si til dem: Jeg farer opp til min Far og deres Far, min Gud
og deres Gud.¿
. 1. Pet. 1:3/Ef. 1:3. ¿Lovet være
Gud, vår Herre Jesu Kristi Far..¿
. Rom. 15:6. ¿For at dere samstemmig
og med èn munn kan prise Gud, vår Herre Jesu Kristi Far.¿
Saken er at Bibelen er taus når det
kommer til Sønnens substans når han var sammen med sin Far før inkarnasjonen,
men vi blir informert om Sønnens
aktive tilstedeværelse hos sitt folk
i det gamle testamentet, bl a. at klippen som fulgte israelittene faktisk
var Kristus, Guds enbårne Sønn, 1.Kor. 10:4. Likeledes vet vi ikke
noe om hvordan Guds Sønn ble den enbårne, utenom betydningen den eneste.
Hvis vi derfor ikke har noe umiddelbart behov for å tilpasse kristentroen
til de hedenske religionene, kan vi la Skriftens omtale stå som den
er, og være fornøyd med det Gud har valgt å informere oss om.
Sakens alvor.
Vi er selvfølgelig godt kjent med
at pavemakten hevder at apostelen Simon Peter er klippen den kristne
kirken er bygget på. Denne ideen er hentet fra Jesu respons i Matt.
16:17, etter at denne apostelen sa til Jesus: Du
er Messias, den levende Guds Sønn.
Det er ingen tvil om at Peter selv, og alle de andre apostlene, straks
forsto at det var Jesus selv som var både klippen og den kristne menighetens
hjørnestein. Peters erklæring: Du er Messias, den levende Guds Sønn,
var selve bekreftelsen på det. I sitt første brev, kap. 2 og
vers 4, viser denne apostelen hvordan han oppfattet Jesu ord, for han
kaller Guds Sønn den levende stein... som er utvalgt og dyrebar for
Gud. At Kristus er klippen er også budskapet i Matt. 21:42. Luk. 20:17.
Ap.gj. 4:11 og 1. Kor. 10:4. Gud selv er kalt klippen i 5.
Mos. 32:4. Sam. 2:2. 2. Sam. 22:32.
og i Sal. 18:3. Etter at Peter har
gitt sin bekjennelse, svarer Jesus
at forståelsen av at Jesus er Guds Sønn
er en kunnskap min Far i himmlen har
åpenbart. Han sier også at det er
denne fantastiske sannheten, altså
åpenbaringen om at Jesus faktisk er
Guds enbårne Sønn, Kristus påstår
at hans sanne og ekte menighet skal
bygges på.
Vi er dessverre vitne til at den samme
kirkemakten som har flyttet menighetens klippe fra Jesus Guds enbårne
Sønn, til et feilende menneske, som over tid ble gjort til Jesu vikar
og Guds stedfortreder å jorden, er den samme kirkemakten som ved hjelp
av hedensk filosofi også har fjernet sannheten og hjørnestenen Guds
sanne menighet bygger på, nemlig at Jesus Kristus virkelig er Gud Faders
enbårne Sønn.
Paktens Engel!
Om Jesu eksistens før Han kom som
menneske
Ingen har noensinne sett Gud sier skriften.
INGEN! 1.Joh.4:12 Men var det ikke mange som så Herren i Det gamle
testamentet? Eller hvem var det de så? Hvem talte Moses med ansikt
til ansikt? Hvilken mektig prins falt Josva ned og tilba? Hvilken sønn
av Gud skylle kysses og hylles? (Salm 2:7.12).
En av Jesu viktigste funksjoner var
å uttrykke Faderen. Han sa: Så lang tid har jeg vært hos
dere og ennå kjenner du meg ikke? ¿Han var den usynliges uttrykte
vesen.¿ Koll.1:12-18 Den som har sett meg har sett Faderen¿.
Altså Han er Faderens uttrykte bilde i ord og handling. Joh.1:18. Slik
ord er for tanken, er Kristus for sin Far.
Jesus er Guds engel i Exodus 23:20-23:
Se, jeg sender en engel foran deg! Han skal vokte deg på veien og føre
deg til det sted som jeg har utsett. Gi akt på ham og hør på det
han sier! Sett deg ikke opp mot ham! Han vil ikke bære over med de
overtredelser dere gjør, for mitt navn er i ham. 22 Men hører du på
det han sier, og gjør alt det jeg påbyr deg, da vil jeg være en fiende
av dine fiender og en motstander av dine motstandere. For min engel
skal gå foran deg og føre deg til amorittene og hetittene, perisittene
og kanaaneerne, hevittene og jebusittene, og jeg vil utrydde dem.
Jesus er skystøtten i Exodus 14:19:
Guds engel, som gikk foran Israels hær, byttet nå plass og gikk etter
folket. Skystøtten som var foran dem, flyttet seg og tok plass bak
dem. 1.Kor.10:4.
En engel er en budbærer. En funksjon
Han også hadde etter at Han kom til jorden, «Jeg taler om det
jeg har sett hos Faderen». Joh.8:38
Jesus er Høvding over hæren i Josva
5:14 Mannen svarte: «Nei, jeg er høvdingen over Herrens hær. Nå
er jeg kommet.» Og Josva falt til jorden på sitt ansikt
og tilba (en vanlig engel tar ikke imot tilbedelse Åp.19:10). Så
sa han til Ham: «Hva sier min Herre til sin tjener?» Høvdingen
over Herrens hær svarte: «Ta sandalen av foten din, for det stedet
du står på, er hellig.»
Det var det samme som Moses fikk beskjed
om på Horeb fjellet. Er det den samme som viser seg? Der viste
Herrens engel seg for ham i en flammende ild, som slo opp fra en tornebusk.
Med ett fikk han se at busken stod i lys lue, men den brant ikke opp.
Da tenkte Moses med seg selv: «Jeg vil bort og se dette underfulle
synet, at tornebusken ikke brenner opp.» 4 Men da Herren så at han
kom borttil for å se, ropte han (Herren) ut av tornebusken: «Moses,
Moses!» Og han svarte: «Ja, her er jeg.» Da sa Gud: «Kom ikke nærmere!
Ta dine sko av deg! For det stedet du står på, er hellig jord.» Så
sa han: «Jeg er din fars Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud og Jakobs Gud.»
Da skjulte Moses ansiktet; for han våget ikke å se på Gud.
Fra tornebusken lød det en røst som
presenterte seg som Abraham, Isaks og Jacobs Gud, men hvem er det som
viser seg for å uttrykke røstens opphavsmann? ¿Mitt navn er
i Ham¿ Navnet er Jehova eller Jahve (jeg er). Så sa Gud
til Moses: Du skal si til israelittene: Herren, fedrenes Gud, Abrahams
Gud, Isaks Gud og Jakobs Gud, har sendt meg til dere. Dette skal være
mitt navn til evig tid, og det skal de kalle meg fra slekt til slekt.
I Dan. 8:11 bliv Han også kalt
¿ høvdingen over hæren ¿ .
Jesus er Paktens engel i Malaki 3:1:
Se, jeg sender min budbærer, han skal rydde veien for meg. Herren som
dere søker, kommer brått til sitt tempel. Se, han kommer, paktens
engel, som dere stunder etter, sier Herren, Allhærs Gud
Jesus er Paktens fyrste i Dan.11:22
Han er Herren i 1.Mos.18:1. Dom.6:12.14.
Han er Prinsenes prins eller fyrstenes
fyrste i Dan.8:25
Han er den store fyrsten i Dan. 12:1
Den første menighet.
Da diskusjonen om guddommens vesen
først begynte, var det hovedsakelig forholdet mellom Faderen og Sønnen
som var tema. Mens apostlene levde, var det primært infiltrasjon av
gnostisk filosofi som skapte debatt, og diskusjonen var knyttet til
forholdet mellom Jesu menneskelighet og guddommelighet. Forholdet mellom
den ène Gud og hans enbårne Sønn, Jesus Kristus, var simpelt hen
ikke tema for meningsbrytning. Det var èn Gud og èn mellommann, Kristus,
og det var greit. Det var med andre ord ingen treenighetsdebatt på
den tiden, for det var enstemmig forståelse av Faderen og Sønnen,
siden den ene Gud og hans enbårne sønn var ett i alt, men aldri opplevd
å være èn og den samme. Den Hellige Ånds rolle, oppgave og funksjon,
ble heller ikke viet stor oppmerksomhet i de første kirkemøtene, men
ble etter hvert gjenstand for heftige samtaler.
Bibelens Hellige Ånd.
Før verden ble skapt, da jorden var
øde, tom og mørk, blir vi fortalt at Ånden svevde over vannene, 1.
Mos. 1:2. I jødisk tenkning så vel som i hebraisk teologi, er
det hva Gud gjør som forklarer hvem han er. Kanskje vi må forholde
oss til Ånden på samme måte. Å definere den usynlige og
allmektige, skjedde ved å beskrive hans gjerninger og handlinger.
Ingen forsøk ble gjort på å forklare det Gud ikke hadde
åpenbart om seg selv. Det blir sjelden et heldig utfall når fagteologer
skal boltre seg med sitt ideologiske vokabular, for å detaljdefinere
det uforklarlige og uforståelige. Da blir det lett nettopp det ¿
uforståelig. Straks bibelske framstillinger blir dissekerte og dogmatiserte,
risikerer vi å ende opp langt fra Skriftens grunnforklaring.
...Den hellige ånd har mange oppgaver...
Det hebraiske Rûach Qodesh og det
greske Hagion Pneuma, er Skriftens uttrykk for det vi kaller Den Hellige
Ånd. Noen steder er pneuma benyttet uten det kvalifiserende hagion
(hellig), men sammenhengen gjør at vi lett forstår hva det gjelder.
Ånden er omtalt gjennom hele Bibelen, og er som nevnt stort sett beskrevet
ved sine gjerninger. Det er relativt lite å finne i Skriften vedrørende
hva Den Hellige Ånd er. Denne mangelen på informasjon, burde invitere
oss til ærbødighet og til å unngå spekulasjoner med uvitenhet som
utgangspunkt.
Selv om Bibelen gir oss mange skriftsteder
angående Den Hellige Ånds oppgave og funksjon, er det vår overbevisning
at bastante konklusjoner bør unngås når det gjelder å definere
hva og hvem Ånden er. Noen har foreslått at taushet er gull når det
kommer til dette temaet, og vi finner advarselen viktig å merke
seg.
Fra det gamle testamentet kan vi se
at Ånden har en tålmodighetsgrense, Min Ånd skal ikke til evig tid
gå i rette med (konfrontere) menneskene, 1. Mos. 6:3. Ånden er
også ofte beskrevet å kunne komme over (ta over) menneskers
liv, atferd og mentalitet, Eksempler: 1. Sam. 11:6. 19:23. 2. Krøn.
15:1.
Når vi kommer til nytestamentet, finner
vi at Den Hellige Ånd har mange oppgaver. Blant dem er: (1) Lære disiplene
og hjelpe dem å minnes det Jesus tidligere hadde fortalt dem, Joh.
14:26. (2) Vitne om Jesus, Joh. 15:26. (3) Herliggjøre ham, Joh. 16,14.
(4) Overbevise mennesker om deres synd, om Jesu rettferdighet og om
det faktum at Gud til slutt må holde en dom, Joh. 16:8. (5) Veilede
de oppriktige til hele sannheten, Joh. 16:13. (6) Gå i forbønn for
oss, Rom. 8:26. (7) Bo i de troende, Rom. 8:9. (8) Gi åndelige gaver,
1. Kor. 12:4. (9) Bringe fram frukter (karaktertrekk) i Guds barn, Gal.
5:22. (10) Gi kraft til det åndelige liv og til mirakuløse gjerninger,
når Herren ser at det er formålstjenlig, Ap.gj. 1:8.
Bibelen omtaler ellers Ånden med egenskaper
og trekk som passer med det vi knytter til en person eller personlighet.
Ånden kan for eksempel føle sorg, Jes. 63:10. Ef. 4:30 og kan snakke,
Ap.gj. 13:2. 21:11. Vi gjentar at disse bibelske beskrivelsene ikke
gir oss grunnlag for å vite hva Den Hellige Ånd er, men Bibelen
gir oss informasjon om Åndens: (1) oppgaver og (2) forhold til Faderen
og Sønnen.
Jesus forklarer ikke hvordan Den hellige
Ånd ser ut, men bare hva den gjør og virkningene av dens gjerninger.
Den hellige ånd ble av Jesus sammenlignet med vinden. Her på
bildet ser man hvordan den usynlige vinden får bølgene til å
bruse, et mektig eksempel på Den hellige ånds virkning i menneskers
hjerter dog Ånden ikke kan ses.
Åndens forhold til Faderen og Sønnen.
Flere steder i Skriften er Guds Ånd
og Kristi Ånd omtalt i samme vers. Et eksempel er Rom. 8:9: Men dere
er ikke i kjødet, dere er i Ånden, så sant Guds Ånd bor i dere.
Men om noen ikke har Kristi Ånd, da hører han ikke Kristus til. Ånden
sies her å tilhøre både Faderen og Sønnen. Bibelen beskriver
altså ikke Den Hellige Ånd som et vesen eller fenomen som står
for eller vil noe annet enn det Faderen og Sønnen representerer. Når
Jesus sier: Jeg vil be Faderen, og han skal gi dere en annen talsmann,
for at han skal være hos dere for evig, Joh. 14:16, forklarer han talsmannens
tilstedeværelse med ordene: Jeg kommer til dere. Ånden er tydeligvis
100% samkjørt med det Jesus står for. Ordet talsmannen kommer fra
grunntekstens paraklêtos, et ord som egentlig betyr; en som tilkalles
eller en som går ved siden av, i betydning å være en hjelper. Derav
også ordets betydning som advokat.
· Joh. 14:18. Jeg skal ikke etterlate
dere farløse, jeg kommer til dere.
· Joh. 14:20. På den dag skal dere
kjenne at jeg er i min Far, og dere i meg, og jeg i dere.
· Joh. 14:23. Om noen elsker meg,
da holder han mitt ord, og min Far skal elske ham, og vi skal komme
til ham og ta bolig hos ham.
· Rom. 8:9. Men dere er ikke i kjødet,
dere er i Ånden, så sant Guds Ånd bor i dere. Men om noen ikke har
Kristi Ånd, da hører han ikke Kristus til. (Her er Den Hellige Ånd
definert som både Guds og Kristi Ånd.)
· Fil. 1:19. Jeg vet jo at dette skal
bli til frelse for meg, ved at dere ber for meg og ved at Jesu Kristi
Ånd hjelper meg.
Den Hellige Ånd har en eier.
· 1.Mos. 6:3. Da sa Herren: Min Ånd
skal ikke ¿
· Jes. 61:1 Herrens Ånd er over meg¿
· Ap. gj. 2:17. Det skal skje i de
siste dager, sier Gud, da vil jeg utgyte av min Ånd¿.
· Matt. 10:20. For det er ikke dere
som taler, men deres Fars Ånd taler i dere.
Ånden har ingen separat vilje adskilt
fra Gud eller hans Sønn Jesus Kristus. Ånden kan ikke komme eller
gå uten at det er Gud eller Kristus som sender, gir eller tar.
· Luk. 11:13. Hvor meget mer skal
da den himmelske Far gi Den Hellige Ånd til dem som ber ham.
· Joh. 7:39. .. For Ånden var ennå
ikke gitt..
· Sal. 51:12. Gud, skap i meg et rent
hjerte, og (Gud) forny en stadig ånd inne i meg.
· Joh. 15:26. Når talsmannen kommer,
han som jeg (Jesus) skalsende dere fra Faderen, sannhetens Ånd som
utgår fra Faderen,¿
Å prøve å forklare og beskrive Den
Hellige Ånds vesen og sammensetning med menneskelige ord og tenkemåter,
burde ikke være noens oppgave. Ved å bruke de hedenske religionenes
framstillinger som utgangspunkt, har de katolske kirkemøtene tilbudt
kristenheten en forklaring som djevelen benytter seg av for til slutt
å oppnå sitt endelige mål, å kunne framstå som gud: Jeg vil gjøre
meg lik Den Høyeste.., Jes. 14:14.
Ånden som i flere kristne miljøer
nå manifesterer og uttrykker seg gjennom åpenbaringer, inspirasjons-
eller kunnskapsord, tungetale og tilsynelatende mirakelhandlinger, viser
seg å være en åndsmakt som tydeligvis ikke er forpliktet til å være
samkjørt med Guds vilje og Kristi lære. Den framstår som en lovløs
ånd, som fyller eller besetter hvem som helst som har lyst til å oppleve
overnaturlige manifestasjoner. Det spiller ingen rolle om du er buddhist,
hindu, katolikk, ateist eller satantilbeder. De samme åndsmanifestasjonene
er tilgjengelige for alle som vil ha dem, ved at de følger oppskriften
for å få åndskontakten. Beredelse, oppgjør med synd eller tro,
liv og lære, er uten betydning for denne ånden, og dens frukter er
ikke til å kjenne igjen hvis Guds Ord er referanse. Det er denne ånden,
som av de troende selv, nå har fått navnet Den Hellige Ånd innen
flere kristne trossamfunn. Denne ånden bekrefter også gjennom sine
åpenbaringsmåter, at overholdelse av Guds hellige lov ikke lenger
er forpliktende for de troende.
Vi finner det problematisk å
tro at Den Hellige Ånd vil stå for en slik ideologi og priorientering.
Disse observasjonene og påstandene skal vi utdype mer i neste utgave
av Mens Vi Venter. Vi skal også vise at tre-enighetsdogmet var nødvendig
for at denne forførelsen kunne gjennomføres.
· Treenighetslærens definisjon av Gud Fader, usynliggjør
den allmektiges plass, rolle og funksjon.
· Treenighetslærens
definisjon av Kristus, fratar de troende en mellommann mellom
den ene og sanne Gud og mennesket, og legger det teologiske grunnlaget
for at Jesu mor, Maria, ble utpekt som medfrelser (co-redeemer.)
· Treenighetslærens
definisjon av Guds Ånd som en separat og frittstående åndegud, skaper
et nødvendig teologiske fundament for endetidens store åndsforførelse.
I denne utgaven av Mens Vi Venter avslutter
vi den lange artikkelserien om treenigheten. Både del 10 og del 11
er med i dette nummeret. I tillegg har vi inkludert en artikkel som
gir et lite resymè av hovedpåstandene. Vi har forsøkt å vise våre
lesere både hvordan og hvorfor dette katolske dogmet ble til, og samtidig
påpekt en rekke elementer ved denne gudsforståelsen, som ikke er i
harmoni med Bibelens lære, men er godt samstilt med ideologien til
de hedenske gudetriadene.
Trolig har ikke så mange som
èn av hundre troende gjort et forsøk på å studere hva
som er involvert i treenighetslæren. Ureflektert antar de at troen
på dette dogmet er en nødvendig betingelse for å kunne
kalles kristen ortodoks (altså rettroende). Hvis du spør et vanlig
menighetsmedlem om hva denne læren innebærer, vil svaret sannsynligvis
bli enkelt og lite gjennomtenkt. Du vil få høre at treenighetslæren
hevder at Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd, både tilsammen og hver
for seg, utgjør det kollektive fenomenet Bibelen kaller den allmektige
Gud.
Svaret røper selvfølgelig at de verken
er kjent med innholdet i treenighetslæren eller det gamle og nye testamentets
budskap om hvem den allmektige Gud er. Vi har møtt mange som absolutt
tror på alt det Bibelen lærer om Faderen, Sønnen og Guds Hellige
Ånd, men de vet ikke at treenighetslæren sier noe helt annet enn det
de har forstått fra Guds Ord. Likevel føler de seg forpliktet til
å akseptere denne læren, selv om de ikke vet hva det egentlig
innebærer.
Alternativene.
Under den kalde krigen, da forholdet
mellom USA og tidligere Sovjet Unionen var labert, ble nesten en hver
som kritiserte noe i amerikansk politikk, kalt kommunist. Ideen var
at enten er du amerikansk kapitalist eller du er kommunist. Den samme
uvitenheten synes å prege mange kristne når det kommere til treenighetslæren.
Enten aksepterer du keiser Konstantins og de katolske kirkefedrenes
definisjon av guddommen, eller du er en kjetter som blir plassert i
samme bås som Arius eller Jehovas vitner. Vi har valgt å holde oss
til Bibelens lære om dette temaet, og må da si nei takk til både
Konstantin, kirkefedrene, Arius og også til ideer vi ser at Jehovas
Vitner kommuniserer i noen av sine skrifter, med hensyn til Jesu tilblivelse,
plass og rolle. Men som alt nevnt, mange vet ikke at det finnes et bibelsk
ståsted som utelukker samtlige nevnte synspunkter.
Den første menigheten.
I apostelmenigheten og i tiden som
umiddelbart fulgte, var det ingen debatt blant de troende om Faderens,
Sønnens og Guds Ånds virke. Verken nytestamentet eller dokumenter
fra den tidlige kirkehistorien, inneholder indikasjoner som påviser
at dette temaet ble debattert. Et begynnende problem ble etter hvert
synlig når det gjaldt påvirkningen fra visse gnostiske retninger,
men denne diskusjonen dreide seg mer om Jesu natur, enn om en forståelse
av guddommen. Fra den postapostoliske periode, (ca. år 90-140 e.Kr),
finnes teologisk litteratur som bekrefter at de troende holdt seg nøye
til den jødiske læren om at Gud er èn, og at denne ène Gud hadde
en Sønn, som er mellommannen, Jesus Kristus, vår Frelser. Det ble
ikke gjort noen anstrengelse med å forklare, finne ut av eller definere
Guds vesen. Ja det ble vektlagt at Guds vesen ikke var for oss mennesker
å spekulere over. De innså at det Herren hadde åpenbart gjennom sine
profeter, var det alle trengte å forholde seg til.
"Ingen ved hva Den Hellige Ånd
er, for skriften åpenbarer ikke denne hemmeligheten."
På samme måte var det tydeligvis
nok for de første kristne, at Den Hellige Ånd representerte alt Faderen
og Sønnen sto for. Denne samstemtheten var viktigere for dem, enn et
forsøk på å finne ut hva Ånden var. Den samme ideologiske
varsomheten som hindret jødene i å fantasere fram en menneskeprodusert
beskrivelse av Guds vesen, hindret også de første kristne i å
definere Guds Ånds vesen.
Ingen vet hva Den Hellige Ånd er,
for Skriften åpenbarer ikke denne hemmeligheten, men vi blir kjent
med Åndens funksjon, gjerninger og oppgave. Vi foreslår at det burde
være nok for Guds barn også i dag. Åndens absolutte samstemthet
med Faderen og Sønnen, er det viktigste å merke seg.
I sin avskjedstale til disiplene ga
Kristus dem og oss en tilstrekkelig forklaring på hva talsmannen
representerte, når han etter å ha sagt at hans Far (Gud) skal
elske dem som holder hans ord (bud), fortsetter med å si at vi
(min Far, altså Gud, og jeg) skal komme til ham (til den som holder
Guds bud) og ta bolig hos ham.
At talsmannen, Den Hellige Ånd, Guds
og Kristi Ånd, med det menneskelige språks begrensninger i møte med
den uforklarte guddommen, kunne omtales som et individ eller en person,
ble ikke opplevd som et problem for dem og burde heller ikke for oss.
Ingen av de første kristne prøvde å lage utfyllende selvproduserte
kommentarer eller forklaringer, som risikerte å dra inn elementer
som ikke var åpenbart av Skriften selv.
Treenighetslærens opphav.
Som nevnt i tidligere artikler i denne
serien, ble det ideologiske forarbeidet til treenighetsdogmet, utarbeidet
av Gregorios fra Nazianz, Basileios den store og hans bror Gregorios
fra Nyssa. Disse tre teologifilosofene stengte seg som kjent inne i
et kloster, for å kunne meditere og filosofere uforstyrret i tankenes
verden. De ga seg selv oppgaven å definere guddommen for den kristne
kirkens ettertid. Hva var de tre teologens mandat? Var det å studere
skriftene for å kunne produsere en troserklæring om guddommen som
samstemte med Guds åpenbaring og hver uttalelse i Guds Ord? Det ville
vært et naturlig mål, ville det ikke? Nei, de hadde følgende erklærte
agenda: Å forene den jødisk-kristne tradisjon med gresk tenkning (les
filosofi), og på den måten, for all ettertid, å definere kristenhetens
guddomsforståelse. Går det opp for deg hva du nettopp leste, og begriper
du at dette er treenighetslærens begynnelse og idèramme? Ingen har
i ettertid urettmessig beskyldt de tre filosofene for å ha hatt dette
som mål. De skriver selv at det var planen. Hedensk gresk filosofi,
blandet med jødisk/kristne elementer. Det og nettopp det var oppskriften,
og det var dette blandingsproduktet (les: blandingsreligionen), som
den hedenske keiser Konstantin hadde som utgangspunkt, og som han til
tross for stor motstand, klarte å presse gjennom på kirkemøtet i
Nikea.
Treenighetslæren er altså resultatet
av at noen tidlige teologer, senere godt hjulpet av en hedensk romersk
keiser, satte seg fore å forstå og forklare Guds vesen.
Jødene hadde i årtusener tatt avstand fra ethvert slikt forsøk. Alt
vi har å holde oss til for å kjenne det vi trenger å
vite, når det gjelder vår Gud, er hans Ord. Noens forsøk på
å hevde at både den ideologiske rammen og terminologien benyttet
i treenighetsdogmet, ikke er influert av de hedenske religionenes gudelære,
men fra et progressivt og frammadskridende evolusjonistisk dybdestudium
av bibelen, viser at de har: (1) Et meget begrenset kjennskap til de
hedenske religionenes gudsforklaring. (2) Et redusert innblikk i hvordan
Skriften forklarer Gud, og; (3) At de er meget opptatt av å se den
hedensk/katolske treenighetslæren akseptert av alle kristne. Den forklaring
som treenighetslæren tilbyr, var altså ikke en del av disiplenes og
den første menighetens trosforståelse eller bekjennelse, men dukket
opp etter et kirkemøte ca. 300 år senere. Da ble denne læren endelig
formulert, og innlemmet i den romerske keiser Konstantins statsreligion.
Hvorfor var det et behov nettopp da for å forklare Gud, når kristenheten
lenge hadde klart seg med det Gud hadde åpenbart?
Et kompromiss.
Debattene som raste innen kristenheten
på den tiden var mange og tildels sammensatte. Noen teologers
behov for å frata Jesus den menneskelighet han selv gjorde krav på
da han ofte kalte seg selv Menneskesønnen, var uten tvil èn av grunnene
til at han ble gjort til å være en tredjedel av det de kalte den opprinnelige
gudesubstansen eller gudemassen. En annen faktor var at mange av de
hedningetroende, som Konstantin ønsket skulle ta imot den nye kristne
statsreligionen, nektet plent å tilbe jødenes Gud. Det var to hovedgrunner.
(1) Den hebraiske gudsforståelsen var fremmed for dem i forhold til
triadguden de var vant til å tilbe i sin forrige religion. (2) Påvirkning
fra tidens generelle og aksepterte antisemittiske holdninger.
Hvordan skulle så keiseren løse
dette problemet? Han tenkte strategisk, og fikk også god hjelp
til å prioritere saken, i og med at det allerede var blitt stridigheter
mellom ideene til Arius og de som tok et annet standpunkt. Keiseren
var mest opptatt av å ha fred og ro i sitt rike, ved å unngå ideologiske
brytninger. Han løste det kinkige problemet på en snedig diplomatisk
måte. Han innkalte til et kirkemøte, og presset gjennom at Bibelens
guddomslære skulle formes på en slik måte at hedningenes pluralistiske
gudsbegrep ble innlemmet i den kristne beskrivelsen.
Etter at det ble gjort, fant de nye
hedningetroende at de nå mye lettere kunne relatere til den kristne
guddommen, uten å måtte forholde seg til jødenes gud.. En ikke
uvesentlig del av keiserens politisk/teologiske motiv, var altså å
bli kvitt jødenes Gud, og det ble gjort ved utformingen av det vi i
dag kaller treenighetsdogmet. Hva var det ved den hebraiske gudsforståelsen
som voldte problemer for de tidligere hedningene? Det var selvfølgelig
den monoteistiske læren at Gud er èn. For dem dreide hele deres religiøse
begrepsverden seg rundt samspillet mellom tre guder som utgjorde et
gudeteam, hvor alle tre var både èn og samtidig tre. Husgudene de
hadde i sine hjem, og som de bar med seg på reiser, besto av en kropp
med tre hoder. Det var utenkelig for dem å skjære av to av hodene
på husguden, når de skulle bli kristne og akseptere Konstantins nye
statsreligion. Men treenighetslæren ryddet opp i problemet, og lagde
en grei og lettvint bro fra hedenskap til en hedensk-influert gudsforståelse.
En vellykket oppskrift tåler å
bli brukt om igjen. Keiseren benyttet den samme prosedyren da han skulle
tilby de hedningekristne en religiøs hviledag. De ville like lite tilbe
Gud på den jødiske sabbatsdagen, som de ville tilbe en jødisk monoteistisk
gud. Skal du først være antisemitt, får du være det konsekvent.
Selvfølgelig var jo ikke sabbaten kun jødenes hviledag, men det visste
ikke de hedningekristne. De jødiske skriftene var ikke lett tilgjengelig
for dem, og dessuten kunne mange av dem heller ikke lese. Vi som kan
lese, vet jo at sabbatsdagen er Guds sabbat, gitt til hele menneskeheten
ved skapelsen, lenge, lenge før jødene dukket opp på historiens arena.
Men det er et annet tema.
En ny gudsforståelse.
I samsvar med de hedenske gudetriadene,
ble den kristne guddommen derfor utformet med uttrykk som: En
felles gudematerie, entitetsmasse eller gudesubstans, som tre like gudeelementer,
eller gudehypostaser, nemlig Faderen, Sønnen og Ånden kom fra, (slik
at de, på samme måte som tilfellet var for de greske gudetriadene,
kunne kalles èn Gud som ikke var èn men tre og tre gudevesener som
ikke var tre men èn.)
Hvis vi ikke hadde noe annet å
forholde oss til i vår søken etter å kjenne guddommen, enn den
romerske keiserens påtvungne definisjon, var vi alle litt hjelpeløse
når det gjelder å forstå vår Gud. Men siden vi har Guds
eget ord å referere til, stiller saken seg annerledes. Vi foreslår
at menneskers meninger om Gud, enten ideene er hentet fra hedenske religioner,
katolske kirkepolitiske synoder, eller bare synset fram via personlige
grublerier, legges til side i møte med Skriftens egen forklaring.
Et satans bedrag.
I denne artikkelserien har vi påvist
at den tradisjonelle treenighetslæren ikke er i harmoni med Bibelens
lære, og vi kan da undre oss over hvem som har motiv for å introdusere
til kristenheten et falskt og ubibelsk dogme om Gud. Svaret er at vår
himmelske Far har en fiende, som søker å ødelegge sannheten.
Hva vil så djevelen kunne oppnå ved å presse gjennom
treenighetslæren? Satans store mål er vi ikke ukjent med, for Bibelen
avslører hans innerste tanker. Han har helt fra begynnelsen av ønsket
å bli som Gud selv. Han oppnådde riktignok å bli en slags
gud i alle de hedenske religionene han selv lanserte, men å være
en selvprodusert juksegud, var naturlig nok ikke tilfredsstillende for
den falne engelen Lucifer. Det var himmelens ène og sanne Gud han søkte
å utfordre. Bibelens vitnesbyrd om han er: Du var en salvet kjerub
med dekkende vinger... I Eden, Guds hage, bodde du... Ustraffelig var
du i din ferd fra den dag du ble skapt, til det ble funnet urettferdighet
hos deg... Ditt hjerte opphøyet seg for din skjønnhets skyld...Jeg
kastet deg til jorden...Esek. 28:13.14.15.17. Lucifers store synd og
lengsel var: Jeg vil gjøre meg lik Den Høyeste... Høyt over Guds
stjerner vil jeg reise min trone, Jes. 14:13.14.
"Det var himmelens ène og sanne
Gud han søkte å utfordre"
Men hvordan skulle han gå fram
for å frata den ène og sanne Gud hans rolle, plass og posisjon
i de kristnes tilbedelse? Hvis han kunne infiltrere en falsk gudsforståelse
i den kristne læren, en kopi av den gudedefinisjonen han hadde klart
å ankre i noen av de falske religionene, kunne han over tid skyve gudsbegrepet
vekk fra Bibelens fundament.
I treenighetsdoktrinen møter vi en
filosofisk forklaring av guddommen, som bl.a. gjør Den Hellige Ånd
til et frittstående og selvstendig gudevesen. Ånden blir ikke framstilt
som Guds og Kristi Ånd, som kommer fra Faderen og kan være hos oss
som en veileder ved vår side, (talsmann) og lede oss til alt Faderen
og Sønnen representerer. Treenighetens åndegud, er en gud som selv
kan bestemme hva som er hans oppgave, misjon og måte å arbeide på,
uten nødvendigvis å måtte reflektere det Faderen og Sønnen står
for. Enheten i treenighetslæren, som en kopi av de hedenske gudemodellene,
er ikke en enhet i samstemthet og meningsharmoni, men en enhet som signaliserer
at; alle tre har like mye guderett, gudemakt, gudekraft og gudeselvstendighet.
De hedenske gudene, som var tre uten å være tre og èn uten å være
èn, kunne til tider sloss seg imellom, men resultatet var alltid uavgjort,
for de hadde alle samme kraft og makt og gudestatus. Selv om en slik
beskrivelse aldri er nedtegnet i kirkehistorien vedrørende treenigheten,
er det viktig å forstå at definisjonsmodellen er hentet fra en ideologi
hvor det er vitalt at samtlige tre gudevesener har makt og mulighet
til å kjøre sitt eget løp. Hva enn treenighetens gudeånd kommuniserer,
må de troende akseptere det, for det kommer fra Gud. Budskapenes samstemthet
med Skriften ansees uvesentlig.
I dagens kristenhet blir enhver ånd som manifesterer seg på et møte
med kristen profil, automatisk betraktet å være Den Hellige Ånd.
Få synes å være seg bevisst hva som er kriteriene på om ånden som
kan fylle, salve og dominere de troende, er fra Gud eller ikke. Når
Johannes ber menighetens medlemmer om å prøve åndene, legger han
til, om de er av Gud, 1. Joh. 4:1. Det er samstemtheten med det Gud
står for og er, som avgjør om det er Den Hellige Ånd som er i aktivitet,
eller om vi har å gjøre med djevelen utkledd som en selvbestaltet
gudeåndskikkelse.
Mange reiser fra møte til møte og
lar en hvilken som helst såkalt salvet person legge hendene på
seg, for å overføre til dem åndskrefter. Det skrives og forkynnes
at vi ikke må være redde for å bli fyldt av Ånden. Appellen
er at vi ukritisk og ureflektert må åpne oss for ånden(e), men de
som hevder det, vet lite om hvordan åndene prøves. En kristen skal
være livredd for å komme nær onde ånder som kanaliseres eller overføres
ved berøring av falske forkynnere, men i Jesu og kristendommens navn.
Hvorfor? Fordi Jesus selv ber oss om å være på vakt, slik at onde
åndskrefter ikke slippes inn i våre liv. Men, sier noen, Jesus vil
da aldri tillate at onde ånder besetter en troende som søker nærhet
til Jesus og ønsker en fylde av Guds Ånd? Jo, det tillater han, og
han sier selv hvordan det kan skje. Endetidens troende som er nevnt
i Matt. 7:22.23, opplevde nok at en åndsmakt var til stede på deres
kristne møter, og de mente at det selvfølgelig måtte være Guds Ånd.
Denne konklusjonen trakk de på grunn av at mirakler, undre og kraftige
gjerninger ble utført, i Jesu navn. Men problemet var, sier Jesus selv,
at de levde i åpenbar ulydighet mot Herren, og ikke aktet alle Guds
bud, siden de trodde at de var løst fra Guds lov (Ordet urett i Matt.
7:23, kommer fra ordet anomia i den greske grunnteksten, og betyr lovløs
eller det å tro seg løst fra loven, Guds lov.) Likevel ba de om å
bli salvet, og de ble fyllt av en åndskraft, som da tydeligvis ikke
brød seg noe om at de i tro og lære var på kant med Jesu undervisning.
Ånden de hadde kontakt med, var en
mektig gud i seg selv, og behøvde ikke være samstemt med Faderen og
Sønnen. De hadde ikke satt seg inn i hva som er Bibelens betingelse
for en fylde av Guds rene og sanne Ånd. Den Hellige Ånd kalles sannhetens
Ånd, og den tilbedelse himmelens Gud forventer av de troende, er en
tilbedelse i nettopp Ånd og Sannhet, Joh. 4:23. Kristne som søker
åndsopplevelse, men ikke sannhet, risikerer å oppleve nettopp det.
Ånd uten sannhet. De kan godt erfare en emosjonelt sterk såkalt vekkelse,
med mange overnaturlige hendelser, elektriske strømninger gjennom kroppen,
latter, skjelving og en herlig følelse av frihet og glede. Men vekkelsen
er falsk og forårsaket av gudeånden treenighetslæren tilbyr, en ånd
som ikke behøver å respektere Skriftens sannheter. Da blir det en
vekkelse som er uten en medfølgende reformasjon. Hvis Guds Ånd ikke
får re-formere, re-orientere eller re-strukturere vår tro, lære og
vårt liv etter Bibelens mønster, risikerer vi å bli sårbare for
falske vekkelser. Den Hellige Ånd er Guds Ånd og Sannhetens Ånd,
og vil derfor aldri bekrefte, støtte eller fremme ubibelsk eller usann
lære. Mennesker som befinner seg i kristne grupperinger som søker
og praktiserer åndsopplevelse helt utenfor Bibelens sannheter, er like
mye elsket av Herren som alle andre. Gud prøver hele tiden å nå oss
menneskert, for bl.a. å gi oss mer lys, og han er simpelt hen nødt
til å finne oss hvor vi enn måtte være. Derfor kan Jesus påvirke
enkeltmennesker over alt, men han vil ikke stadfeste og godkjenne en
teologi eller lære som leder de søkende inn i djevelens klør. Han
kaller mennesker ut fra det falske og tilbyr i stedet sannhetene i Guds
Ord. Det er derfor vi aldri må fordømme mennesker, men alltid er pliktige
til å påpeke falsk lære og advare mot den. Ifølge Åp. 14:6-12,
er en slik framgangsmåte Jesu egen definisjon på det evige evangelium.
Fruktene avgjør.
Når enkelte mennesker i Knutby menigheten
i Sverige, opplevde at guddommelig hor og mord gjennom åpenbaringer,
syner og drømmer ble velsignet og godkjent av gudeånden som veiledet
dem, og som de tilba i sang og bønn, klarte de å rettferdiggjøre
nevnte atferd ved, som de sa, at ingen hadde rett til å begrense
ånden. Sannheten er at mange uttalelser fra Jesus og Faderen, viser
at det er utrolig viktig å avsløre, dokumentere og prøve om ånden
faktisk er Guds og Kristi Ånd. Ideen i Knutbymenigheten, som også
i de fleste trosbevegelsesmenigheter, og etter hvert også i alle menigheter
som til slutt vil bli dominert av den falske profet, er at denne ånden
er en selvstendig gud og gjør som han vil. Gudeånden som ledet visse
medlemmer til å bryte Herrens bud, uten at det var nødvendig å føle
skyld, var for dem en gud som hadde guddommelig rett til å lede mennesker
vekk fra Bibelens innhold, og det Skriften lærer at Faderen og Sønnen
representerer. Denne ånden var blitt deres Gud, og fruktene dokumenterer
at det var djevelen som ga dem åpenbaringene de fulgte.
Med Guds og Kristi Ånd til stede,
altså Den Hellige Ånd, vil de troende bli påminnet Jesu lære,
Joh. 14:26. De vil bli overbevist (gresk: vise, åpenbare, fortelle,
gjøre oppmerksomme på) om synden i sine liv, Joh. 16:8. De vil bli
ledet slik at hele sannheten blir forstått, Joh. 16:13. Og de vil oppleve
at hellige karakterfrukter blir utviklet, Gal. 5:22. Onde ånder på
Jesu tid fikk mennesker til å falle, velte seg på marken,
rope og skrike og oppføre seg som gale. Hvordan kan da noen tro at
åndskreftene som nå herjer med mye av den kristenheten som defineres
under begrepet trosbevegelsen, er Guds Hellige Ånd, når denne ånden
forårsaker nøyaktig det som skjedde på Jesu tid når onde ånder
herjet? Mennesker faller om, krabber, ruller og velter seg på
gulvet, hyler, skriker og uler som ville dyr. Samtidig blir mange av
Jesu sannheter tråkket på, få bekjenner sin synd og Den Hellige
Ånds karakterfrukter glimrer med sitt fravær. Vokt dere, sa Jesus,
Matt. 7:15. Det betyr i praksis at vi må ta oss i vare, være
forsiktige og ikke oppføre oss naivt.
Når en angivelig profeti blir forkynt
i en trosbevegelsesmenighet, med innledningen; Ånden viste meg eller
talte til meg, har vi en glimrende mulighet til å prøve åndene.
Og hvordan kan vi gjøre det? Vi må se om det som profeteres finner
sted. Det er jo hva Gud i sitt ord ber oss om å gjøre, 5. Mos.
18:22. Som nevnt før i dette bladet, sa trosbevegelsens far, han som
alle de andre har lært metodene, teknikken og teologien fra, Kenneth
Hagin, at ikke mer enn 2 av 2000 profetier innen trosbevegelsesmiljøet
gikk i oppfyllelse. Da har vi lov til å trekke en konklusjon, har vi
ikke? Nemlig at ånden som uttrykker seg i disse spesielle miljøene,
aldeles ikke er Den Hellige Ånd, altså Guds og Kristi Ånd. Det er
fullstendig umulig! En spåkone ville da oppnå mye høyere prosent
riktighet enn det Guds Ånd kan prestere.
"Alle disse detaljene har i flere
hundre år vært vanlig å observere i okkulte miljøer."
Å prøve åndene.
Men Bibelen gir oss enda en måte å
teste åndene på. Du finner denne testen omtalt i 5. Mos. 13:1-5. Her
beskrives en såkalt profet som får en åpenbaring om at et gitt tegn
eller under skal skje, og etterpå skjer nøyaktig som det ble profetert.
Vel, tenker du, da er jo alt i orden, og vi har all grunn til å tro
at åpenbaringen var fra Gud. Men beskrivelsen fortsetter. Hvis denne
samme profeten forkynner en lære som ikke er i harmoni med det Herren
har sagt, skal alt det profeten forkynte forkastes og profeten selv
skal utryddes. Hvorfor? ¿... Fordi han ville føre deg bort fra den
veien som Herren din Gud har befalt deg å vandre på. Slik skal du
utrydde det onde fra dere, 5. Mos. 13:5. Forstår du dette bibelske
prinsippet? Selv om det som profeteres skjer, er ikke det nok! Profeten
må også forkynne rett bibelsk lære for å kunne være en ekte Guds
profet! (Les den setningen en gang til.)
Hva innebærer det? Jo, selvfølgelig
at alle i menigheten på forhånd må vite hva som er sannhet!
Hvis vi ikke vet hva som er bibelsk rett, kan vi heller ikke vurdere
hva som er urett. Det betinger videre at ingen må overlate til
sine pastorer eller ledere å kjenne sannheten. Det er et ansvar
som aldri kan delegeres. Du kan møte nonner i det katolske systemet,
og stille dem vanlige ukompliserte bibelske spørsmål om tro og lære,
og de vil nesten alltid svare at det vet de ikke noe om og at vi må
spørre presten. Du kan gjøre det samme innen trosbevegelsen, og vil
bli henvist til pastoren. Denne mentaliteten er en motorvei til kollektiv
forførelse. Da Paulus og Silas kom til Berøa, lyttet menigheten med
respekt til deres forkynnelse, og etterpå gikk de hjem og gransket
Skriftene for å se om forkynnelsen stemte med Guds Ord, Ap.gj. 17:11.
Viljen til å sjekke og sammenligne forkynnelsen med fasiten, før man
tar en avgjørelse, blir i disse bibelversene kalt å ha et edelt sinn.
I trosbevegelsesmiljøene ber man sjelden
til Gud i Jesu navn, slik Frelseren selv lærte oss. Man ber til ånden
og synger dens pris. Ofte har vi lest og hørt forkynt, at Faderen er
det gamle testamentets Gud og at Jesus var en jødisk overgangsgud for
den første menigheten. Den nye paktens Gud er Ånden, som setter de
troende fri fra Guds lov og gir dem rett til å være seg selv
og kunne leve som de vil. Ånden er frihetens Gud og Paulus er denne
gudens talsperson. Derav nøkkelordet Paulismen som den tradisjonelle
kristendommens arvtager.
I denne religionen er det slik at hvis
framgangsmåten følges, med de riktige øvelsene, formalismen, oppvarming
og de gjentatte sangene som skaper en emosjonell rus, blir denne ånden
manet fram og begynner å uttrykke seg. Ånden blir som regel overført
gjennom fysisk berøring fra en som allerede slapp åndsmakten inn i
sitt liv, eller gjennom mesmeristisk hypnose, hvor hjernen settes i
nøytral stilling, slik at motstand mot overføringen ikke kan skje.
Resultatet er at mennesker blir besatt straks eller i en gradevis prosess
over tid, når tenningsmiljøet etableres eller aktivitetsordene uttales
eller synges. Ofte går de da i transe, faller bakover, skriker, hyler,
skjelver, vrenger øynene og demonstrerer symptomene som blir beskrevet
i Bibelen når mennesker ble besatt av onde ånder. Alle disse detaljene
har i flere hundre år vært vanlig å observere i okkulte miljøer.
Innen kristenheten har de kun eksistert i litt over 100 år, og i trosbevegelsen
blir disse uttrykksmåtene kristeliggjort, og medlemmene tror faktisk
at det er Guds Ånd som er i aktivitet. Hvordan kan de tro det? For
de har for lengst, takket være treenighetsfilosofien, sluttet å tro
at gudeånden de tilber, den tredje av triadgudene, behøver å være
samkjørt med det de andre to gudene i gudeteamet.
Så nådde treenighetsånden sitt
mål. Han klarte å ta Guds plass, selv blant mange av dem som
kaller seg Guds folk.Ved hjelp av en romersk keiser, noen hardt pressede
teologer og katolsk tradisjon, lyktes djevelen, atter en gang, i å
trekke en hedensk gudelære inn i kristenheten. Først måtte Guds Ånd
omgjøres til Ånden som er Gud, og deretter gis selvstendighet og utøvende
gudestatus, på lik linje med den greske guddommen. (Husk mandatet til
Gregorsus og co.) Djevelens Onde ånder kunne nå utgi seg for å være
Guds Ånd, for samstemtheten mellom Faderen, Sønnen og Guds og Kristi
Ånd, var nå unødvendig. Djevelen oppnådde det han har strebet etter
i over 6000 år. Han har utkonkurrert himmelens Gud. Den største hjelpen
til denne forførelsen fikk han av kristenheten selv. I dag blir ingen
akseptert som rettroende før de frasier seg Bibelens beskrivelse av
Gud og aksepterer gudelæren hentet fra hedenskapet.
Vi tillater oss å avslutte denne
artikkelen med å gjenta en av de veldig mange skriftstedene du
aldri noen gang vi finne gjengitt i litteraturen til dem som søker
å bekrefte den katolske treenighetslæren. Hvorfor? Fordi disse
bibelversene dokumenterer hvem som er den eneste og sanne Gud.
Så er det for oss bare (kun)
èn Gud, Faderen... og (i tillegg til ham) bare (altså kun) èn
Herre, Jesus Kristus, 1. Kor. 8:6. Hvem i dette, og mange andre lignende
skriftsteder, erklæres å være den ène allmektige Gud? Faderen,
Kristus eller begge?