1700
års-villfarelse!
1. Tim. 4. 1. Men Ånden sier med tydelige ord at i de kommende tider
skal nogen falle fra troen, idet de holder sig til forførende ånder
og djevlers lærdommer.
Grunnteksten, fritt oversatt: Ånden (Gud) sier i klartekst etter vår
bortgang (de første kristne) skal grupperinger holde seg til læresetninger
forfattet av demoner!
En av de læresetningene som kom inn med Keiser Konstantin og Katolisismen
på 300 tallet var ikke troen på èn Gud, men en triade Gud.
Skal kort i stikkordsform og ved korte utlegninger forklare og undervise
om dette emne.
1.) Jesus var underordnet
Faderen.
Jesus er, var og kommer alltid til å forbli underordnet Faderen. Jesus
sier det selv at Faderen er større en meg. Da må vi tro på Jesus?
Eller vet vi bedre en ham?
Joh. e. 10. 29 Min Fader, som har gitt mig dem, er større enn alle,
og ingen kan rive dem ut av min Faders hånd.
Vi kunne tatt mange flere skriftsteder, men her står det rett ut at
Faderen er større en alle, inklusiv Sønnen Jesus Kristus som selv
sa det.
2.) Faderen hadde ingen større
å sverge ved.
Her fra mine bibelkommentarer Hebreerbrevet 6. 13 Da Gud gav Abraham
løftet, sverget han ved seg selv; han hadde jo ingen større å sverge
ved.
Her går forfatteren igjen tilbake til Gud selv og innforstått at den
nye pakt er mer å ligne med Abrahams pakten (1. Mosebok 15) enn Lovens
pakt (2. Mosebok 20). Den er grunnlagt og den vil bli fullbyrdet egentlig
kun av Gud Fader selv. Det var han som sendte Jesus og en dag vil skape
en ny himmel og jord.
Legg merke til at det er Faderen som hele tiden bestemmer, tar insentivet
og det er Sønnen som utfører "ordrene" og gjør selve handlingene.
3.) Fra Jødedom til kristendom.
Jødene diskuterte aldri dette, det var de andre som trodde på flerguderi.
Hvorfor? Dette med å tro på flerguderi og en triade Gud som dessverre
i det store og hele kristenheten har trodd på i 1700 år er og forblir
en villfarelse. Egentlig var ikke treenighetslæren et stridsspørsmål,
de hadde en klar forståelse og bekjennelse av dette som Paulus gjengir
i 1. Kor.
8. 4b. ingen Gud uten én. 5 Det finnes nok såkalte guder i himmelen
eller på jorden; det er jo mange «guder» og mange «herrer».
6 Men for oss er det bare én Gud, Faderen. Av ham er alle ting, og
vi er skapt til ham. Og for oss er det bare én Herre, Jesus Kristus.
Ved ham er alle ting, og vi lever ved ham.
Det var egentlig lite diskusjoner og uenigheter blant Jødene når det
gjaldt lærespørsmål. Men blant hedning kristne kom det inn mye villfarelse
og ubibelsk lære som Jødene var til dels forskånet i fra!
4.) En Ånd uten et legeme.
Ho-ho sier jeg. En person uten et legeme, hvilken person er det? En
oppkonstruert lærer har mye rart med seg og mange selvmotsigelser som
lar seg vanskelig kommentere. En må bare "tro" det, da det er enten
for vanskelig som protestantene sier eller et mysterium som Katolikkene
sier det. Begge deler er en villfarelse og like rart og løgnaktig!
5.) En
Ånd uten et eget navn.
En person MÅ ha et navn, et eget navn, det har ikke Ånden. Er han
da allikevel en person? Nei og atter et nei! Ånden er og forblir en
del av Gud, ikke en egen person. Vi finner Ånden aldri omtalt med et
egent navn, aldri! Hvorfor? Han er ingen egen person (det er en menneskelaget
lære og forståelse). Ånden har egenskaper akkurat som vår Ånd har
det. Det står bl. a om Daniel at han hadde en høy ånd, de aller fleste
kristne har en ånd som er i dvale i dag. Jeg vet ikke hvor mye mer
jeg må dokumentere slik at en skal erkjenne at treenighetslæren og
Jesus only læren ikke har bibelsk substans og sant bibelsk innhold?
Men denne vranglæren sitter veldig fast blant mange religiøse!
Det er det at det er Faderen og Sønnen
som kommer til oss ved Ånden. Og det står at Herren er Ånden som
forteller når vi erfarer Ånden, så erfarer vi og kjenner Gud
Fader og Jesus. De er sak samme å kjenne Ånden og kjenne Jesus.
2. Kor. 3. 17 Herren er Ånden, og
hvor Herrens Ånd er, der er frihet.
6.) En
Ånd uten egen vilje.
Har Ånden en egenvilje som en egenperson? Nei! Det forteller oss atter
og atter igjen at Ånden er ingen egen person men en del av Gud selv
som skriften sier.
Joh. e. 16. 13 Men når han kommer, sannhetens Ånd, skal han veilede
dere til den fulle sannhet. For han skal ikke tale ut fra seg selv,
men si det han hører, og kunngjøre dere det som skal komme. 14 Han
skal forherlige meg, for han skal ta av det som er mitt, og forkynne
det for dere. 15 Alt det Faderen har, er mitt. Derfor sa jeg at han
skal ta av det som er mitt, og forkynne det for dere.
Legg merke til ordlyden. Han skal ta
av mitt og gi til dere, han skal forkynne for dere. Det forteller igjen
at vi ikke har med en egen person, men en som er en del av en annen
eller andre, for å bruke et billedspråk som en kan fatte. Jeg
ville også sagt at Ånden er en formidler.
7.) Dåpen i
en triade Gud eller i Jesu navn?
Vi leser det skriftstedet som egentlig hele treenighetslæren er bygget
opp på.
Matt. 28. 19 "Gå derfor ut og gjør alle folkeslag til disipler,
idet dere døper dem til Faderens og Sønnens og Den Hellige Ånds navn".
Først vil jeg si, jeg tror på Faderen, Sønnen og den hellige Ånd
som Guds virksomme kraft. Men legg merke til ordlyden: "Den Hellige
Ånds navn". Hva er navnet på den hellige Ånd? Det er Jesus det,
han kommer oss nær nå og bor ved troene i våre hjerter ved sin Ånd.
Det var Jesus som døde, ble begravet og som sto opp igjen. Derfor er
det i hans navn vi skal døpes, ikke i tre titlers navn. De første
kristne døpte i dette navnet, Hallelujah og slik skal vi også gjøre
det.
Vi leser her om dåp i Ap.gj. flere plasser, der dåpen alltid var i
Jesu navn:
Ap.gj.2.38. Peter svarte dem: «Vend
om og la dere døpe i Jesu Kristi navn, hver og en av dere, så
dere kan få tilgivelse for syndene, og dere skal få Den
hellige ånds gave.
Ap.gj.10. 48. Så bød han at
de skulle døpes i Jesu Kristi navn. Etterpå ba de ham bli hos
dem noen dager.
Ap.gj.19.5. Etter å ha hørt
dette, lot de seg døpe til Herren Jesu navn.
Hvordan døper vi i Smyrna Oslo? Vi har først minst en samtale med
dåpskandidaten. Når det er blitt klarhet i dette, så anbefaler vi
vedkommende å ha et vitnesbyrd om sin tro på Jesus. Da gjør vi klar
til dåp. Vedkommende som blir døpt, døpes da på sin EGEN TRO OG
BEKJENNESLE!
Da stiger dåpskandidaten og den som
skal døpe ned i vannet. Så blir dåpskandidaten bedt for og gjerne
også profetert over.
Hvis jeg døper, så sier jeg
følgende: "Jeg døper deg til Herre Jesus Kristus, hans død og begravelse".
Så utfører jeg dåpen der dåpskandidaten blir døpt med full neddykkelse
i vannet. Etterpå kommer det en trosproklamasjon: "Oppreist for å
vandre i sammen med Jesus fyllt av hans ånd og kraft. Nå er Jesus
Herre i ditt liv!"
Dette var nok slik Apostlene og de
første kristne døpte og vi er bygget opp på deres lære og praksis,
vi ønsker å leve og praktisere alt som de første kristne her
i Smyrna Oslo. Så langt jeg vet om det, de eneste som døper i vann
i den Herre Jesus Kristi navn uten å tro på Jesus only læren!
8.) Satan ville bli Gud Fader
lik.
Hosea sier at mangel på kunnskap går mitt folk til grunne. Det er
selvfølgelig trist at åndelig uvitenheten og å ta feil på det åndelige
område kan og vil lede inn i katastrofe og villfarelse, men treenighetslæren
er og forblir okkult og Satanisk. Satan ville bli Gud Fader lik, mens
Jesus var fornøyd i sin preeksistens og også siden å være underordnet
Faderen. Når noen hevder at det er tre likeverdige Guder i makt, ære
og verdighet er det forførende og en demonisk lære! Dette lærer ikke
skriften. Skriften lærer at det er kun Gud Fader som er den eneste
sanne Gud, ikke noen andre. Hevde at Ånden er en person og Jesus er
100 % lik Faderen i opprinnelse og alt annet er total fremmed tanke
fra Guds ord! Ved å bruke de hedenske religionenes framstillinger som
utgangspunkt, har de katolske kirkemøtene tilbudt kristenheten en forklaring
som djevelen benytter seg av for til slutt å oppnå sitt endelige mål,
å kunne framstå som gud: Jeg vil gjøre meg lik Den Høyeste.., Jes.
14:14.
Jakob 2.19 Du tror at Gud er én? Det gjør du rett i. Også de onde
åndene tror det " og skjelver! Good news: at det er bare en eneste
Gud.
5. Mosebok 6. 4 Hør, Israel! Herren
er vår Gud, Herren er én.
De onde åndene skjelver ikke ved troen
på en treenig Gud fordi det var flerguderi som var en av de alvorligste
syndene i Israel. Men ved å gjøre rangen til Gud stridig. Gud
sier om seg selv i Jesaja 44. 6 Så sier Herren,
Israels konge og forløser,
Herren, Allhærs Gud:
Jeg er den første, og jeg er den siste,
foruten meg er det ingen Gud.
Videre i 43. 10 Men dere er mine vitner,
sier Herren,
og min tjener som jeg har utvalgt,
for at dere skal kjenne meg og tro på meg
og innse at jeg er Gud.
Før meg er ingen gud blitt til,
Og etter meg skal ingen komme.
At de aller fleste kristne ber og tror
på en treenig Gud som etter bibelens eget vitnesbyrd ikke er gud
er tragisk og katastrofalt. Gud er èn. Det er ingen ved siden av ham.
Vi finner ingen plasser i Guds ord at det er 3 sidestilte Guddomsperson,
langt mindre å tilbe og ære dem. Kun Gud skal æres, da som Fader,
skaper og han som var villig og i stand til å skape en gjenløsning
for oss.
Når vi leser i Jesaja 14 og Esekiel
28 når Satan og ca. 1\3 av englehæren ville gjøre Gud og hans trone
stridig, ble de styrtet ut og får aldri muligheten til å prøve å
gjøre det igjen. Vi leser også om det samme i Åpenbaringen flere
steder, bl.a. det 12 Kap.
I Jesaja 14. 14 Jeg vil stige opp over
de høye skyer
og gjøre meg lik Den Høyeste.» Står det om Satan at han ville
gjøre Guds trone stridig og bli Gud lik, derfor ble han kastet ut med
sine allierte. Når Satan og de onde åndsmakter tenker og vet om dette,
da skjelver de. Ingen kan gjøre Guds troene stridig. Selv ikke den
falske treenighetslæren med 3 sidestilte Guder. Faderen er og forblir
den eneste sanne Gud og han fra evighet til evighet, han er opphøyet
over alt. Fra ham kommer alt og han er opprettholder av alt liv og lys.
Jesus som hans første skapning gjorde
ikke hans trone stridig. Derfor Sier Jesus om seg selv i Joh.14. 28
Dere hørte at jeg sa: Jeg går bort, og jeg kommer til dere igjen.
Hvis dere elsket meg, var dere glade for at jeg går til Far, for Far
er større enn jeg.
Jesus gjorde aldri Guds trone stridig,
Faderen er større en jeg sa han.
Det samme møter vi i Fil.2. 6 Han
var i Guds skikkelse
og så det ikke som et rov
å være Gud lik,
7 men ga avkall på sitt eget,
tok på seg tjenerskikkelse
og ble mennesker lik.
Da han sto fram som menneske,
8 fornedret han seg selv
og ble lydig til døden, ja, døden på korset.
9 Derfor har også Gud
opphøyet ham til det høyeste
og gitt ham navnet over alle navn.
10 I Jesu
navn skal derfor
hvert kne bøye seg,
i himmelen, på jorden og under jorden 11 og hver tunge skal bekjenne
at Jesus Kristus er Herre,
Gud vår Far til ære!
Jesus var annerledes, han gjorde ikke
Guds troene stridig derfor har også Gud høyt opphøyet ham.
Vi leser i Daniel skulle ble den 3.
i rike i Daniel 5. 13 Så ble Daniel ført fram for kongen,
og kongen sa til ham: «Du er altså Daniel, en av de bortførte
judeere, som min far, kongen, brakte hit fra Juda! 14 Jeg har hørt
om deg at gudenes ånd er i deg, og at du har vist deg å ha opplysning,
innsikt og usedvanlig visdom. 15 Nå er vismennene og åndemanerne
ført inn til meg for å lese denne skriften og tyde den for meg.
Men de er ikke i stand til å si meg hva den betyr. 16 Men jeg
har hørt om deg at du kan gi tydninger og løse vanskelige spørsmål.
Kan du nå lese skriften og si meg hva den betyr, skal du bli kledd
i purpur og få gullkjede om halsen og herske som tredjemann i
riket.»
Hvorfor skulle ikke han bli 2. mann?
Fordi Kongen regjerte i sammen med Sønnen. Det sier også historien.
Det er akkurat det samme vi møter i Guds ord. Jesus satte seg ved Faderens
side. Hebr.1.1. Mange ganger og på mange måter har Gud i tidligere
tider talt til fedrene gjennom profetene. 2 Men nå, i disse siste
dager, har han talt til oss gjennom Sønnen. Ham har Gud innsatt som
arving over alle ting, for ved ham skapte han verden. 3 Han er
utstrålingen av Guds herlighet og bildet av hans vesen, og han bærer
alt ved sitt mektige ord. Da han hadde fullført renselsen for våre
synder, satte han seg ved Majestetens høyre hånd i det høye.
4 Slik ble han mye større enn englene, for det navnet han har fått
i arv, er så mye større enn deres.
Jesus er ikke fra evighet som Faderen,
men han er den førstefødte. Den første som ble skapt. Kol.1. 15 Han
er den usynlige Guds bilde,
den førstefødte før alt det skapte. Videre i v.
17 Han er før alt,
og i ham blir alt holdt sammen. Det står rett ut at han er den som
er før alt. Mika 5.1. Men du, Betlehem, Efrata,
den ringeste blant ættene i Juda!
Fra deg lar jeg komme en mann
som skal være hersker over Israel.
Han har sitt opphav i gammel tid,
han er fra eldgamle dager.
Her møter vi det igjen at Jesus har
sitt opphav og tilblivelse fra eldgamle dager, ikke fra evighet som
Gud Faderen.
Men Jesus var lydig og hengitt til
sin oppgave og gjerning her på jorden. Joh.5. 30 Jeg kan ikke
gjøre noe av meg selv. Jeg dømmer etter det jeg hører, og min dom
er rettferdig. For jeg søker ikke det jeg selv vil, men det han vil,
han som har sendt meg. 4. 34 Men Jesus sa til dem: «Min mat er å gjøre
det han vil, han som har sendt meg, og fullføre hans verk.
Faderen gjorde er legeme til Jesus
for å utføre forløsningsverket. Hebr.10. 5 Derfor sier Kristus
når han kommer inn i verden:
Slaktoffer og offergave ville du ikke ha,
men en kropp gjorde du i stand til meg;
6 brennoffer og syndoffer har du ingen glede av. 7 Da sa jeg:
Se, her kommer jeg
for å gjøre din vilje, Gud.
I bokrullen er det skrevet om meg.
Jesus omtaler også Faderen som
sin Gud og Far. Joh.20. 17 Jesus sier til henne: «Rør meg ikke, for
jeg har ennå ikke steget opp til Far. Men gå til mine søsken
og si til dem at jeg stiger opp til ham som er min Far og Far for dere,
min Gud og deres Gud.»
Men Jesus sier også om seg og
Faderen følgende i Joh.10. 30 Jeg og Far er ett.
De er ett i vilje, hensikt og mening.
Men Jesus satte seg ikke på Faderens trone men på høyre
side da han er underordnet Faderen. Hebr.1. 3 Han er utstrålingen av
Guds herlighet og bildet av hans vesen, og han bærer alt ved sitt mektige
ord. Da han hadde fullført renselsen for våre synder, satte han seg
ved Majestetens høyre hånd i det høye.
Når Jesus har regjert i 1000 år og
dommen har vært innfor den hvite trone vil han overgi all makt tilbake
til Faderen.
1. Kor.15. 24 Så kommer slutten, når
han overgir sin kongsmakt til Gud, sin Far, etter at han har tilintetgjort
alle makter, myndigheter og krefter. 25 For han skal være konge helt
til Gud har lagt alle fiender under hans føtter. 26 Den siste fiende
som blir tilintetgjort, er døden. 27 For alt la han under hans føtter.
Når det står alt, er det klart at Gud er unntatt. Det er jo Gud som
legger alt under ham. 28 Men når alt er underlagt ham, skal også Sønnen
selv underordne seg Gud som har lagt alt under ham, og Gud skal være
alt i alle.
Vil avslutte med et ord av Paulus som
setter alt på plass. Da må vi forkaste både Jesus alene
bevegelsen, treenighetslæren og mange andre ubibelske og falske lærer.
Da det ikke stemmer med Guds ord.
1. Kor.8. 5 Det finnes nok såkalte
guder i himmelen eller på jorden, ja, det er mange guder og mange herrer.6
Men for oss er det én Gud, vår Far.
Alt er fra ham, og til ham er vi skapt.
Og det er én Herre, Jesus Kristus.
Alt er til ved ham, og ved ham lever vi.
9.) Tilbe en Ånd.
Gud skal vi tilbe, men ikke en Ånd. Hele treenighetslæren er og forblir
absurd og for å sammenligne, som å tro på "Julenissen" i samme
kategori!
Vil på det sterkeste advarer mot å være med på seanser der en hemningsløst
kaster seg ut i noe som en finner både i New Age bevegelsen og Trosbevegelsen.
10.) Be til en
Ånd.
Spiritister ber til en ånd. At treenighetslæren er spiritistisk på
mange måter vet vi på den arrogante og ovenfra ned måten disse som
tror på treenighetslæren er på. Fruktene av denne læren, er at de
skaper hovmodige og frekke mennesker når en siterer Guds ord til dem,
det er min erfaring i 30 år. Treenighetslæren skaper mennesker som
tåler å høre dogmer og kirkelære, men ikke det rene Guds ord som
er kjennetegnet på den nye fødsel.
1. Pet. 2. 2 Som nyfødte barn skal dere lengte etter den ekte, åndelige
melk, så dere kan vokse ved den til frelsen er nådd.
Treenighetslæren er spiritistisk da den kommer i "kontakt" med
en virkelighet som ikke er sann. Det er ikke sant at Gud er en triade
og at en part av den triaden er det en usynlig ånd som er Gud.
For å forklare dette nærmere. Når en søker en person, som ikke er
en person. Da kan man fort komme i kontakt med noe annet som ikke er
det en egentlig tror det er. Vi ser det ikke minst blant pinse\karismatiske
bevegelsen at det er mye løgn og sannhet som går hånd i hånd!
Vil på det sterkeste advare både imot å tilbe og be til den hellige
Ånd!
11.) Møte en Ånd eller personer i himmelen?
Vi får et innblikk i himmelen ved noen anledninger i Guds ord. F. eks
i Daniel 7. Ap.gj 7 ved Stefanus og i Åpenbaringsboka 5. hver gang
møter vi to mannspersoner, som uten tvil er Faderen og Sønnen, punktum
finale. Dette er fakta, hvorfor ta bor en av disse personene som Jesus
Only eller alene lærere gjør eller plusse på noen som protestantene
og katolikkene gjør? Nei, la oss holde oss til Guds ord, det er nok.
12.) Vi er skapt i Guds bilde
med en ånd som Gud.
Vi gjør ting vanskelig som er enkelt. Vår Ånd er en del av oss, vårt
egentlig jeg er sjelen. Legemet "holder" sjel og legeme på "plass".
Ånden er det som er den delen av oss som har kontakt med den åndelige
verden og som skiller oss i fra dyrene. Uten at vi hadde hatt en Ånd
kunne ikke vi hatt og fått kontakt med Gud og hverandre på et åndelig
plan. Men er vi en Ånd? Nei, Ånden er en del av oss med virkelige
og veldig betydningsfulle funksjoner. Noe som også Ånden har for Gud.
13.) Jeg er ikke ansvarlig
for dette, men Gud som har skrevet bibelen.
Det er ikke jeg som har skrevet bibelen, men Gud. Derfor å anklage
meg for å være en kverulant og vanskelig som mange gjør er egentlig
å anklage Gud for å være det, så sant jeg formidler Guds ord.
2. Tim. 3. 16 Alle skrifter som er inngitt av Gud, er også nyttige
til å gi opplæring og tale til rette, hjelpe på rett vei og oppdra
i rettferd.
14.) Kristendommen er en
sekt.
Det er ingen menighet og kirke som har den fulle og hele sannheten,
det er mange som er enig med meg i det. Men jeg vet ikke om en eneste
som heller har rett i alt. Samtlige menigheter og kirkesamfunn jeg vet
om tar feil i mange ting, bl. a å tro på en triade Gud som sikker
99 % av alle kristne tror på er en kraftig villfarelse fra Satan.
2. Tess. 2. 10 Med all slags urett forfører han dem som går fortapt,
fordi de ikke tok imot og elsket sannheten, så de kunne bli frelst.
11 Derfor sender Gud over dem en villfarelse som virker i dem så de
tror løgnen.
Troen på en triade Gud som kom med den Katolske Kirka er en lære som
er å tro på løgnen og ikke sannheten.
15.) Må
en være teolog for å forstå bibelen.
Når Jesus hentet sine disipler gikk han til vanlige mennesker selv
om det var de som var både lovlærere og lovkyndige og det meste ellers
i GT. Tror det er slik i dag også, at Gud åpenbarer seg både for
den enkelte og den som er bøyet i sin Ånd.
Hvilket privilegium det er å kjenne Gud. Ingen foreldre, ingen skole,
ingen filosof eller teolog kan gi oss denne kunnskap. Den kan bare gis
gjennom Åndens åpenbarelse.
Jesus sier i Luk.10.21-22: "Jeg priser
deg, Fader, himmelen og jordens herre, fordi du har skjult dette for
de vise og forstandige, og åpenbart det for de umyndige; ja, Fader,
fordi således skjedde det som var velbehagelig for deg. Alle ting er
meg overgitt av min Fader, og ingen kjenner til hvem Sønnen er, uten
Faderen, og hvem Faderen er, uten Sønnen og den som Sønnen vil åpenbare
det for."
Der er to ord i den greske grunntekst
i det siterte ordet: Apokrupto =skjule, holde hemmelig, forsegle. Og
ordet: Apokalupto = ta bort dekket, åpne, åpenbare.
16.) Islam og Jødedommen
tror på èn Gud.
Dette tror Muhammedanerne: Si: "Han er Gud, den Ene. Gud, som alle
skapninger vender seg til for sine behov. Ikke har Han avlet noen, ei
heller er Han selv blitt avlet, og ingen er Hans like." (Koranen,
112:1-4)
Ingen har rett til å bli påkalt, bønnfalt, bedt til, eller vist noen
form for tilbedelse, bortsett fra Gud alene. Gud alene er den Allmektige,
Skaperen, den Suverene og Opprettholderen av alt som finnes i hele universet.
Han administrerer alt. Han er ikke avhengig av noen av Sine skapninger,
men alle Hans skapninger er fullstendig avhengige av Ham. Han er Den
som hører alt, Den som ser alt og Den som vet alt. På en perfekt måte
omfatter Hans kunnskap alt som er, både det synlige og det skjulte,
det offentlige og det private. Han vet hva som har hendt, hva som vil
skje og hvordan det vil skje. Intet anliggende skjer i verden uten Hans
vilje. Hva Han enn vil, det blir, og hva Han enn ikke vil, det blir
ikke, og det vil aldri bli. Hans vilje overgår alle skapningers vilje.
Han har makt over alt, og Han kan gjøre alt. Han er den mest Nåderike,
den mest Barmhjertige og den mest Gavmilde. I en uttalelse fra profeten
Mohammad, blir vi fortalt at Gud er mer barmhjertig mot Sine skapninger
enn en mor er mot sitt barn.1 Gud er høyt hevet over urettferdighet
og tyranni. Han er Allvitende i alle Sine handlinger og bestemmelser.
Dersom noen ønsker noe fra Gud, kan han eller hun spørre Gud direkte
uten å måtte be noen andre om å gå i forbønn for seg. Gud er ikke
Jesus, og Jesus er ikke Gud. Til og med Jesus selv fornekter at han
er Gud. Gud har sagt i Koranen: Sannelig, vantro er de som sier: "Gud
er Messias (Jesus), Marias sønn!" Messias sa: "O Israels barn!
Tilbe Gud, min Herre og deres Herre." Hvem enn som sidestiller
partnere med Gud, for ham har Gud forbudt Paradiset, og hans hjem blir
Ilden (Helvete)! For synderne vil der ikke finnes noen hjelpere."
(Koranen, 5:72)
Gud er ikke en treenighet. Gud har
sagt i Koranen:
Sannelig, vantro er de som sier: "Gud er den tredje av tre (i en treenighet)",
når der ikke finnes noen guder foruten én Gud. Hvis de ikke opphører
med det de sier, så sannelig vil en smertelig straff ramme de vantro
blant dem. Skulle de ikke heller vende seg til Gud og be om Hans tilgivelse?
Gud er den mest Tilgivende, den mest Nåderike. Messias (Jesus), Marias
sønn, var ikke mer enn et sendebud... (Koranen, 5:73-75)
Jødedommens syn på Gud: Jødedommen slår fast at Gud er en.
Det betyr at det ikke finnes andre guder, og at gud er en enhet i seg
selv. Jødene godtar derfor ikke for eksempel at gud både kan være
tre og en samtidig, slik som kristendommen (vranglæren) mener. Gud
er skaperen, han har skapt hele universet og alt som er i det. Han er
til stede hele tiden overalt og kan gripe inn i menneskenes liv. Jødene
har et personlig og direkte forhold til Gud.
Hør Jødenes trosbekjennelse: 5. Mosebok 6. 4 Hør, Israel! Herren
vår Gud, Herren er en. 5 Og du skal elske Herren din Gud av alt ditt
hjerte og av all din sjel og av all din makt. Jødene tror ikke på
en triade Gud som hedningene rundt dem gjorde og dessverre mange andre
også gjør, selv i dag!
17.) Keiser
Konstantin kristendommens største
lære Fader.
324"337 Keiser Konstantin innfører kristendommen. Han ville ha en
blandings religion der de kristne som hadde blitt forfulgt ble nå akseptert
og godtatt men de selv godtok og aksepterte en triade Gud som er opphavet,
begynnelsen og sannheten om treenighets lærens godkjennelse og akseptering
av tre likeverdige Guder, uhyggelig og en kraftig villfarelse!
18.) Treenighetslæren forskyver
andre sannheter.
Holder en på med et matematisk regnestykke med tar feil en eller flere
plasser. Så forplanter den feilen seg videre overalt. Slik er det også
å tro på treenighetslæren, en forskyver andre sannheter og en tar
feil i andre sannheter også, tragisk men sant!
19.) Faderen sendte Sønnen.
Jeg er blitt lært opp til fra frie venner\pinsebevegelsen at Faderen,
Sønnen og den hellige Ånd satt rundt et bord i himmelen der de ble
enige om hvem som skulle være hvem og gjøre de diverse tingene, dette
er fabel og fantasi. Faderen sendte Sønnen og Faderen bestemte det
slik, og Sønnen var lydig. Joh. 3:16 står det: For så har Gud elsket
verden at han gav sin Sønn den enbårne. Hvem var det Gud (Faderen)
sendte og hva var forholdet mellom Faderen som sendte og han som ble
sendt? Hvis det i Joh. 3:16 hadde stått: For så elsket Gud verden
at han ga en engel som han hadde skapt... eller kanskje at han ga en
venn, ville da denne handlingen på samme måte ha overbevist oss om
Guds ufattelige kjærlighet? Med ordet så i dette verset, kommuniseres
graden av Guds kjærlighet. Det var ikke en av himmelens utallige engler
han ga, heller ikke bare en god venn, men noe av seg selv, nemlig sin
enbårne Sønn. Ga Gud Fader sin Sønn? Ga Gud Den Hellige Ånd sin
Sønn? Ga Sønnen, som i den katolske treenighetslæren kalles den ène
og sanne Gud, sin Sønn? Spørsmålene blir selvfølgelig meningsløse,
men den reduserte meningen skapes ikke av Skriftens innhold, men kommer
rett ut av kirkemøtenes definisjon. Sønnen kan ikke være Guden som
ga sin Sønn og det samme kan sies om Ånden. Det var den ène og sanne
Gud, som Bibelen definerer som Faderen, som elsket så høyt at han
gav sin enbårne Sønn.
Vi merker oss at Den katolske kirke
forklarer det absurde, uforståelige og ulogiske i ordvalget som er
benyttet når treenighetslæren skal forklares, med at det er et uforståelig
guddommelig mysterium ingen kan fatte. Men saken er jo den at det mystiske,
uforståelige, ulogiske og absurde ikke kommer fra hvordan Bibelen forklarer
guddommen, men nettopp fra de ordene de katolske kirkemøtene benytter
når treenighetslæren skal forklares. At inkarnasjonen og evigheten
er godt utenfor vår fatteevne, er greit å akseptere, men treenighetslærens
mystikk og uforståelighet, kommer imidlertid fra begrepene som er lånt
fra den hellenistiske filosofien og fra de hedenske gudeframstillingene.
20.)
Manipulering.
Jeg har vært med i dette "game" i 30 år og jeg vet en ting, disse
såkalte kristne lederne og teologer og jeg vet ikke hva de nå titulerer
seg med. Noe de er flinke til så er det å manipulere og fordreie sannheten
og mennesker ditt de selv vil. Vokt deg selv, og ha det klart for deg,
de vil ha makt og styre deg, ikke bare alltid med gode og edle hensikter.
Dette er gjengs innforbi alle menigheter og kirker, uten unntak.
Manipulering fra nette: Første ledd i ordet manipulering, mani-, kommer
af det latinske manus, som betyder hånd. Ordet manipulering bruges
ofte i en betydning, som avspeiler denne tilknytning til hånden, nemlig
som betegnelse for det at kunne håndtere eller behandle noe. Innenfor
moderne samfunns- og kulturdebatt - hvor begrepet har fått en rett
stor utbredelse - anvendes det i en annen, overført betydning, som
betegnelse for bestemte former for (ofte etisk forkastelig) sosial påvirkning.
Imidlertid foreligger der kun få forsøk på en begrepsmessig avklaring.
Det følgende er sannsynligvis en forholdsvis presis og i mange sammenhengen
fruktbar måte at bruge begrepet «manipulering» på: Per manipulerer
Svend hvis (og kun hvis) Per gjennom bevisst og målrettet påvirkning
får Svend til at handle på en bestemt måte, samtidig med at Per like
så bevisst og målrettet sørger for, at Svend ikke er klar over den
påvirkning han usettes for, eventuelt ikke er klar over påvirkningens
sande natur. En enkeltperson kan manipulere andre enkeltpersoner eller
grupper, og en gruppe kan manipulere enkeltpersoner eller andre grupper.
Et klart eksempel på manipulering
ut fra denne definisjonen vil være et firmas bevisst planlagte og vellykkede
forsøk på at øke salget av en bestemt vare ved at påvirke forbrukernes
underbevissthet. Det kan gjøres f.eks. i kino eller på TV, f.eks.
ved hjelp af effektfulle bilder, som bliver vist så hurtig, at publikum
ikke oppfatter dem bevisst.
Denne definisjon gjør manipulering
til et sosialpsykologisk begrep og innskrenker brugen af det til analyser
af forhold, hvor det giver mening at tale om bevisste hensikter, handlinger
og personer. Begrepet lader sig i denne utforming ikke anvende, når
man analyserer økonomiske forhold, og utdyrk som «monopolkapitalen
manipulerer folket» e.l. synes at avspeile en forkert anvendelse
af begrepet. Definisjonen utelukker samtidig muligheten av at kunne
«manipulere sig selv». Og da det vanskelig la seg gjøre å finne
ut av, om en påvirkning som er ubevisst, er manipulerende eller ikke-manipulerende,
utelukker definisjonen samtidig all tale om «ubevisst manipulering».
Skillet mellom manipulerende og ikke-manipulerende
(frigjørende) påvirkning fremkommer først og fremmes av, at den førstnevnte
har til formål at påvirke, uten at personen er seg dette bevisst.
Den sistnevnte tilsikter at gjøre påvirkningen mest mulig bevisst
for den som usettes for den, således at denne kan ta stilling til,
om han/hun vil påvirkes eller ei.
Ettersom manipulering kun kan finne
sted, dersom det lykkes manipulator at skjule sin påvirkning for offeret,
innebærer manipulering for det første alltid et sterkt moment av forstillelse
og uærlighet. Det at manipulere en annen person kan i vid utstrekning
oppfattes som ensbetydende med at narre ham/hende. I ekstreme tilfelle
kan manipulering være basert på en likefrem kynisk uærlighet. Det
ses f.eks. i krigssituasjoner, hvor partene utsetter hver af deres befolkninger
for krigspropaganda - ekstrem manipulering.
At offeret holdes uvidende om påvirkningen
medfører for det andet, at det hverken kan eller har mulighet for at
gjøre noe ved den: Offeret påvirkes ubevisst, og er dermed automatisk
underkastet påvirkningen. Dette innebærer at offeret mister sin frihet
og selvkontroll, vis-à-vis det det påvirkes til at gjøre. Det bliver
et viljeløst redskap, en «ting» eller et «objekt» i manipulators
hender. Dette vitner for det tredje om, at manipulator styrer og kontrollerer
offerets adferd i kraft af et Absolut herredømme. Her ligger for øvrig
en forskjell mellom på den ene side manipulering og på den anden side
tvang: Ved tvang får man en person til at gjøre noe mod vedkommende
vilje, ved manipulering omgår man denne vilje. En videre er tvangen
alltid bevisst på mottakersiden, mens dette ikke er tilfellet ved manipulering.
Det er en vittig forutsetning for at kunne manipulere andre mennesker,
at man ved siden av et inngående kjennskap til de «generelle love»
som gjelder for menneskelig adferd, også har en detaljert viden om
offerets konkrete livssituasjon. Imidlertid kan de fleste «generelle
lover» man har funnet frem til i sosialvitenskapene (især sosialpsykologien)
gitt betraktes som klargjøringer av rent begrepsmessige sammenhengen
i hverdagsspråket. En almen manipuleringskunst basert på vår «common-sense
viden» om forstillelse og påvirkning, har da også været kjent til
alle tider. Denne kunst er blitt vesentlig klargjort, systematiserte
og effektiviserte gjennom utviklingen af bl.a. moderne nordamerikansk
sosialpsykologisk endrings- eller sosialteknologi (oversatt fra Dansk).
Dette foregår i stor utstrekning blant troende, spesielt frikirkelige!
21.) Herren er
Ånden.
2. Kor. 3. 17a "Herren er Ånden". Det står her rett ut klarer
en noen annet sted at Jesus som er Herren, er Ånden. Slik jeg ser det,
så kommer han oss nær nå ved sin egen Ånd som han fikk av Faderen
etter han hadde fullført renselsene for våre synder, da fikk han Ånden
slik som Faderen hadde den før det, slik vi finner i GT når Israel
opplevde og erfarte Gud,
Ap.gj. 2. 32 Gud oppreiste denne Jesus, og vi er alle vitner om det.
33 Han ble opphøyd til Guds høyre hånd og mottok av Faderen Den Hellige
Ånd som var lovt oss, og utøste den. Dette er det dere ser og hører.
22.) Gud er Ånd.
Joh. e. 4. 24 Gud er ånd, og den som tilber ham, må tilbe i ånd og
sannhet.»
Må le litt av bibeloversetterne, her er Ånd med liten bokstav helt
malplassert hvis en skal følge ellers måten å oversette på. Her
skulle selvfølgelig Ånd stått med stor Å hvis en skal skrive Ånd
med stor Å. Men som sagt, treenighetslæren er en menneskelaget lære
som ikke står nevnt i Guds ord en gang.
23.) Den hellige Ånd er Guds Ånd.
Rom 8:14 For så mange som drives av Guds Ånd, de er Guds barn.
1Kor 2:11 for hvem iblandt mennesker vet hvad som bor i mennesket, uten
menneskets ånd, som er i ham? Således vet heller ingen hvad som bor
i Gud, uten Guds Ånd;
Her står det rett ut at den hellige Ånd er Guds Ånd og viser oss
hva som bor i ham " i Gud!
24.) Den hellige
Ånd er Jesu Kristi Ånd.
om 8:9 Men I er ikke i kjødet, men i Ånden, såfremt Guds Ånd
bor i eder; men har nogen ikke Kristi Ånd, da hører han ikke ham til.
1Pet 1:11 idet de ransaket hvilken eller hvad slags tid Kristi
Ånd, som var i dem, viste frem til når han forut vidnet om Kristi
lidelser og om herligheten derefter;
25.) 7. Guds
ånder.
Dette menes selvfølgelig egenskaper ved den ene og samme Ånd og syv
tallet er fullkommenhetens tall. Her fra mine bibelkommentarer fra Johannes
Åpenbaring der jeg forklarer dette.
5. 6 Og jeg så et lam: Det stod midt i kretsen, mellom tronen og de
fire vesener og de eldste, og Lammet så ut som det var slaktet. Det
hadde sju horn og sju øyne, og øynene er Guds sju ånder som er sendt
ut over hele jorden.
Her noe underlig, et lam som er blitt
slaktet er i sentrum. At det har sju horn, sju øyne og sju Guds Ånder
som går med vitner om Jesu fullkommenhet derfor hans verdighet. Jesus
er fullkommen styrke, visdom og han har Ånden uten mål. Syv står
også for syv sider og syv står for fullkommenhet eller fullendt,
At de sju Guds ånder var sendt utover
jorden må en se på at alt det som Gud tilveiebrakte i Kristus
skulle og ville Gud skulle komme oss menneskebarn til del.
Joh. e. 3. 16 For så høyt har
Gud elsket verden at han gav sin Sønn, den enbårne, for at hver den
som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.
26.) Stoler du på
dine veiledere.
Det er klart vi trenger både forkynnere og åndelige veiledere. Men
hvordan fungerer det? Alle forkynnere tar hensyn til hverandre og det
er kameraderi og gutteklubben Grei som fungerer innforbi mye her. Dette
er direkte ødeleggende for den åndelige utviklingen og at noen kan
stå på nye og også upopulære sannheter. Derfor å stole blindt på
sine veiledere, er og forblir en risikos sport og som å spille Russisk
rullet med sitt eget åndelige liv.
27.) Herren er
èn.
Herren er èn, hvem er denne Herren? Dette er et spørsmål mange stiller
seg. Og som trengs et langt studium om, men slik jeg ser det. Så var
Gud Fader den som alltid sendte, brukte og opererte gjennom Sønnen,
både i GT og NT finner vi det. Skal ikke skrive for mye om dette her
og nå, men tar bare med to skriftsteder som viser at Jesus var virksom
også i GT.
1. Pet 1:11 idet de ransaket hvilken eller hvad slags tid Kristi Ånd,
som var i dem, viste frem til når han forut vidnet om Kristi lidelser
og om herligheten derefter;
1. Kor. 10. 4 og drakk den samme åndelige drikk. For de drakk av den
åndelige klippe som fulgte dem; denne klippen var Kristus.
28.) Abels blod taler.
Hebr. 12. 24 "til Jesus, mellommannen for en ny pakt, og til det rensende
blod som taler sterkere enn Abels blod". Vi leser at Jesu blod taler
sterke en Abels blod. Ergo, vi må prøve å forstå bibelens eget billedspråk,
og ikke trekke noe i fra eller legge noe til. Dette med å tale er et
bildespråk som bibelen bruker
29.) Talsmannen?
Nei, en som taler. I grunnteksten står det ikke talsmannen men en som
taler. Gud talte f. eks til Samuel, og han taler i dag også, men Gud
er ikke flere personer av den grunn. Hvilken absurd lære er ikke treenighetslæren?
Samuel hørte Guds stemme, det er hvem? Skriften gir svar, det er den
hellige Ånd som taler og viser hva som bor i Gud og på den måten
meddeler og viser oss hva Gud selv vil og sier til oss. Treenighetslærene
overdriver alltid det meste og har ingen følsomhet for at ting kan
menes og betyr annerledes en det en selv mener, tror og tenker.
30.) Synde mot den hellige Ånd.
Mangel på kunnskap går mitt folk til grunne sier Hosea og Peter taler
om at skriften er ikke gitt til egen tydning. Når en tror at det er
forskjell å synde imot forskjellige personer i Guddommen etc. er en
inne i det bibelen kaller for villfarelse. Her fra mine bibelkommentarer
Markus 3. der jeg forklarer hva det vil si å synde imot den hellige
Ånd.
Markus 3. 28 Sannelig, jeg sier dere: Alt skal menneskene få tilgivelse
for, både synder og spott, hvor mye de enn spotter.
Hvor stor er Guds nåde? Uendelig stor,
omfangsrik og omfattende. Jesus døde for alle synder til alle tider.
Rom.5. 8 Men Gud viser sin kjærlighet til oss ved at Kristus døde
for oss mens vi ennå var syndere.
29 Men den som spotter Den hellige
ånd, får aldri i evighet tilgivelse, men er skyldig i evig synd.»
Her er et av de mest mistolkede og
feiltolkede skriftsteder i hele Guds ord.
Det var mange som hevdet, spesielt
blant lederskapet i Israel hevdet at Jesus var besatt. De fornektet
med andre ord Jesus. Med slik innstilling er de skyldig i en evig synd.
Så lenge en går med en slik innstilling og formening er en evig
fortapt. Det er noe selv ikke Guds Ånd kan overprøve og gjøre noe
med. Å spotte den Hellige Ånd er å ikke ville og ønske
omvende seg, og hvis en holder fast ved å ikke omvende seg. Da
er en skyld i evig synd. Tenk bare på Judas og Peter, begge sviktet
Jesus og Peter alle verst med å banne og sverge på at han
ikke kjente Jesus. Hadde Judas omvendt seg før han la løkka rundt
halsen hadde han fått tilgivelse. Og hadde ikke Peter omvendt seg hadde
han gått evig fortapt.
Vi kan få tilgivelse for absolutt
alt form for synd uansett hvor heslig og alvorlig den er hvis en omvender
seg og ber om nåde og tilgivelse. Det må en omvendelse og erkjennelse
til, da er alt mulig for Gud lærer Guds ord oss.
30 Dette sa han fordi de hadde sagt:
«Han er besatt av en uren ånd.»
Men som her de går med den innstillingen
om Jesus; Han er besatt av en uren ånd.
Men når de omvender seg, uansett fra
hvilken synd er det tilgivelse og nåde å få. Selv mange som
en gang sto Jesus imot og sa slike ting om han at han var fra Satan,
full av hat og løgn ble frelst og fikk nåde hos Gud.
Ap.gj.6. 7 Guds ord nådde stadig flere,
og tallet på disipler i Jerusalem økte sterkt. Også en
stor flokk av prestene ble lydige mot troen.
Men tilgivelse er knyttet til omvendelse.
En gjengiftet troende vil ikke få tilgivelse før han går ut
av det forholdet og en homoseksuell vil ikke få tilgivelse før
han omvender seg. Men når en omvender seg og ber om nåde, er det nåde
å få for alle synder. Men det må skje i dette livet
eller er det for sent.
31.) De i Berøa undersøkte ordet selv nøye.
Ap.gj. 17. 11 Men disse var av et edlere sinn enn de i Tessalonika;
de tok imot ordet med all godvilje, og gransket daglig i skriftene om
det var således som det blev sagt dem.
Vi leser om noen i Berøa som var av et edlere sinn da de studerte skriften
nøye hver dag og kontrollerte og vurderte hva som ble forkynt og lært.
Min erfaring er at dette gjør Guds folk veldig lite, men derfor er
også villfarelsen stor! Når menigheten er mer som en sosial setting
og en forening, da har en mistet noe veldig vesentlig. De alle fleste
troende er veldig autoritetstroene. Når Forstanderen og Presten sier
noe, så tar det det aller meste for god fisk, men selvstudium og egne
tanker og synspunkter blir holdt nede og ikke fremelsket!
32.) Jesus har fått alt.
Matt. 28. 18 Og Jesus trådte frem, talte til dem og sa: Mig er gitt
all makt i himmel og på jord.
Legg merke til hva Jesus sier, meg er gitt all makt, når tiden er inne
så skal han gi alt tilbake til Faderen lærer Guds ord, ære være
Gud og Lammet!
1. Kor. 15. 27 For «alt la han under hans føtter». Når det heter
alt, er det klart at Gud selv er unntatt fra dette. For han er jo den
som har lagt alt under ham. 28 Og når så alt er underlagt ham, skal
også Sønnen selv underordne seg under Gud som har lagt alt under ham,
og Gud skal være alt i alle.
Tror du fremdeles på den okkulte treenighetslæren? Da er du en åndelig
blindebukk etter hva jeg har lagt frem her av Guds ord.
33.) Faderen er omtalt som
den eneste sanne Gud, men aldri Jesus.
Joh. e. 17. 3 og dette er det evige liv at de kjenner deg, den eneste
sanne Gud, og ham du utsendte, Jesus Kristus.
Det er derfor ingen som er jevnbyrdig med ham, selv ikke Jesus. Hvorfor
ikke tro Guds ord som det står skrevet? Jesus er ikke den eneste sanne
Gud, det er Faderen. Jesus er utgått i fra Faderen og er i et og alt
lik ham, men han er allikevel "Nr. 2".
34.) Englene er omtalt som Guder.
Salme 97. 7 Til skamme blir alle som dyrker bilder, som roser seg av
gagnløse guder. Alle guder må bøye seg for ham.
Englene blir omtalt som Guder, men de bøyer seg for den eneste virkelige
Gud som alle andre Guder har sitt opphav i fra. Bibelen lærer altså
at Engelen er Guder.
Sal 95:3 For Herren er en stor Gud og en stor konge over alle guder,
Sal 96:4 For stor er Herren og
høilovet, forferdelig er han over alle guder.
Herren er over alle Guder eller Engler.
Sal 82:1 En salme av Asaf. Gud står i Guds menighet; midt iblandt
guder holder han dom:
35.) Menneskene er omtalt
som Guder.
Sal 82, 6: Jeg har sagt: "Dere er guder. Den Høyestes sønner
er dere alle. Dette bibelverset gjengis også i ny testamente av Jesus:
Joh 10, 34: Jesus svarte: "Står det ikke skrevet i deres egen
lov: Jeg har sagt: Dere er guder?
Menneske blir både i GT og NT omtalt som Guder, selv av Jesus.
36.) Jesus er menneskesønnen, Messias etc. men ikke den eneste sanne
Gud.
Jesus er utgått i fra Faderen og har hans egenskaper i fyllt mål.
Vi må se forskjellen og likheten her. Jesus er ikke Faderen, men Faderen
er hans opphav og Jesus er den eneste som har vist oss hvem Faderen
er.
Joh. e. 14.
37.) Hele bibelen er skrevet
med små bokstaver.
Ingen originalmanuskripter til de bibelske skrifter har overlevd, men
man har en rekke mer eller mindre nøyaktige avskrifter. De eldste skriftene
ble skrevet på skriftruller og kunne derfor ikke anta bokform (bli
samlet til et verk). Disse ble brukt i synagogene, men kun fragmenter
er bevart. De nest eldste tekstene er bevart i såkalte kodekser, en
tidlig bokform som ikke ble benyttet i synagogene. Kodeksene var romernes
navn for bok. Etter hvert ble også ordet kodeks brukt om bøker skrevet
på papyrus, pergament eller papir når arkene var lagt sammen som i
våre bøker og ikke i en skriftrull. Kodeks ble således det vanlige
mediet for skrift i de første århundrene etter Kristi fødsel.
Bibelen er skrevet uten vers, kapitler, inndelinger, små eller store
bokstaver noen plasser. Derfor alle slike ting er et tillegg til bibelen.
38.) Jehovas Vitner kan de ha rett og
"alle" andre feil?
Til dette er det bare å si ja til. Jeg er ikke enig med JV i det meste,
men de har et syn på Guddommen som er mer opp til Guds ord en noen
andre store kristne bevegelser som jeg vet.
Jeg har vært på deres hjemmesider og de skriver mye godt, her er et
eksempel:
DE SOM tror på treenighetslæren, sier at Gud består av tre personer
" Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd. Det sies at disse tre personene
er jevnbyrdige, og at alle tre er allmektige og uten noen begynnelse.
Ifølge treenighetslæren er derfor Faderen Gud, Sønnen Gud og Den
Hellige Ånd Gud, men likevel er det bare én Gud.
Mange som tror på treenighetslæren,
innrømmer at de ikke kan forklare den. Men de mener likevel at det
er støtte for den i Bibelen. Det er imidlertid verdt å merke
seg at ordet «treenighet» ikke forekommer i Bibelen. Kan vi likevel
finne tanken om en treenighet der? For å få svar på
det spørsmålet skal vi se på et bibelvers som ofte blir brukt
til støtte for treenighetslæren.
«ORDET VAR GUD»
I Johannes 1: 1 står det ifølge Det
Norske Bibelselskaps oversettelse av 1978/85: «I begynnelsen var Ordet.
Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.» Senere i det samme kapitlet
viser apostelen Johannes tydelig at «Ordet» er Jesus. (Johannes
1: 14) Men siden Ordet blir omtalt som Gud, er det noen som trekker
den konklusjon at Sønnen og Faderen må være en del av den samme Gud.
Vi må være klar over at denne
delen av Bibelen opprinnelig ble skrevet på gresk. Senere ble
den greske teksten oversatt til andre språk. Men en rekke bibeloversettere
har ikke oversatt de siste ordene i Johannes 1: 1 med «Ordet var Gud».
Hvorfor ikke? Ut fra sin kjennskap til bibelgresk har de kommet til
at disse ordene skal oversettes på en annen måte. Hvordan har
de så valgt å oversette dem? Her er noen eksempler: «Ordet
var av guddomsart.» (Det nye testamente i ny oversettelse av Lyder
Brun, Oslo) «Ordet var en gud.» (The New Testament in an Improved
Version, London) «Ordet var et guddommelig vesen.» (La Bible
du Centenaire, Paris) Ifølge disse oversettelsene er ikke Ordet Gud
selv.1 I stedet blir Ordet omtalt som «en gud», på grunn av
sin høye stilling blant Jehovas skapninger. Ordet «gud» betyr her
«en som er mektig».
SKAFF DEG FLERE OPPLYSNINGER
Folk flest kan ikke bibelgresk. Hvis
du ikke kan det, hvordan kan du da finne ut hva apostelen Johannes egentlig
mente? Tenk på dette eksemplet: En skolelærer forklarer et emne
for elevene sine. Etterpå er elevene uenige om hvordan de skal
forstå forklaringen. Hvordan kan de finne ut av saken? De kan
spørre læreren om å få flere opplysninger. Når de får
flere fakta, blir det sikkert lettere for dem å forstå emnet.
På lignende måte kan du forstå hva det som står i Johannes
1: 1, betyr, ved å gå til Johannes" evangelium for
å få flere opplysninger om Jesu stilling. Det at du får
flere fakta, vil gjøre det lettere for deg å trekke riktig konklusjon.
Tenk for eksempel på det Johannes
skriver videre i kapittel 1, i vers 18: «Ingen har noen gang sett [den
allmektige] Gud.» Men mennesker har jo sett Jesus, Sønnen. Johannes
sier: «Ordet [Jesus] ble menneske og tok bolig iblant oss, og vi så
hans herlighet.» (Johannes 1: 14, NO) Hvordan kunne da Sønnen
være en del av Den Allmektige Gud? Johannes sier også at Ordet
var «hos Gud». Men hvordan kan en person være hos noen og samtidig
være den personen? Og i Johannes 17: 3 skiller Jesus klart mellom seg
selv og sin himmelske Far. Han omtaler sin Far som «den eneste sanne
Gud». I slutten av sitt evangelium sammenfatter Johannes dessuten sin
beretning om de tegnene Jesus gjorde, ved å si: «Disse er blitt
nedskrevet for at dere skal tro at Jesus er Kristus, Guds Sønn.»
(Johannes 20: 31) Legg merke til at Jesus blir omtalt som Guds Sønn,
ikke som Gud. Disse tilleggsopplysningene som Johannes" evangelium
kommer med, viser hvordan Johannes 1: 1 skal forstås. Jesus, Ordet,
er «en gud» i den forstand at han har en høy stilling, men han
er ikke den samme som Den Allmektige Gud.
MER LYS OVER SAKEN
Tenk igjen på eksemplet med læreren
og elevene. Tenk deg at noen fortsatt er usikre etter at de har hørt
på den tilleggsforklaringen læreren har kommet med. Hva kan de
gjøre da? De kan vende seg til en annen lærer for å få
flere opplysninger om det samme emnet. Hvis den andre læreren utdyper
og bekrefter den forklaringen den første har kommet med, er nok de
fleste elevene ikke lenger i villrede. Hvis du ikke er sikker på
hva bibelskribenten Johannes egentlig sa om forholdet mellom Jesus og
Den Allmektige Gud, kan du gjøre noe lignende. Du kan vende deg til
en annen bibelskribent for å få flere opplysninger. Tenk
for eksempel på det som Matteus skrev. Han siterte Jesus, som
sa i forbindelse med slutten på den nåværende verdensordning:
«Om den dag og time vet ingen, verken himlenes engler eller Sønnen,
men bare Faderen.» (Matteus 24: 36) Hvordan bekrefter disse ordene
at Jesus ikke er Den Allmektige Gud?
Jesus sa at Faderen vet mer enn Sønnen.
Men hvis Jesus var en del av Den Allmektige Gud, ville han ha visst
akkurat det samme som sin Far. Sønnen og Faderen kan altså ikke
være likestilt. Men noen sier kanskje: «Jesus hadde to naturer. Her
snakker han i egenskap av menneske.» Men hvis det var tilfellet,
hva da med den hellige ånd? Hvis den er en del av den samme Gud som
Faderen, hvorfor sa ikke da Jesus at den vet det som Faderen vet?
Etter hvert som du fortsetter å
studere Bibelen, vil du bli kjent med mange flere vers i Bibelen som
kaster lys over dette emnet. De viser tydelig hva som er sannheten om
Faderen, Sønnen og den hellige ånd. " Salme 90: 2; Apostlenes
gjerninger 7: 55; Kolosserne 1: 15.
39.) Treenighet lærerne er alt annet en ydmyke, er det
Åndens frukt?
Treenighetslæren er den "tyngste" og største delen av kristenheten
som tror på. Men det forteller meg også at selv om de er de "største"
er det på ingen måte sikker at det er riktig av den grunn. Men slik
opptrer og oppfører mange så pass mange arrogante og pompøse treenighetslærene,
tragisk og rent ut stygt!
40.) Min egen åpen visjon.
For ca. 2 1\2 år siden ble jeg i et åpent syn sett tilbake ved Guds
Ånd at helt i begynnelsen før noe annet, var kun Gud Fader og Ånden
var en del av ham selv, Jesus var ikke da! Han kom til i begynnelsen,
før det var Faderen!
Kunne skrevet mye om dette, men Gud gav meg en opplevelse her og en
forståelse at han er den eneste sanne Gud og Ånden er ingen separert
person men en del av ham selv, Gud er Ånd og Herren er Ånden.
Det er 3 personer som "fant" hverandre uten i Space før noe var
til. Dette er Faderen, Sønnen og den Hellige Ånd. De er alle 3 fra
evighet og til evighet. Like store og alle 3 skal æres og tilbedes
på lik linje. Noen lærer korrekt at en ikke skal be eller tilbe den
Hellige Ånd, det gjør bare hele treenighetslæren mer absurd og vanskelige
å forstå. Derfor sier katolikkene dette er et mysterium og protestanten
sier at en bare skal tro.
Så hadde de et råd der Jesus
tok på seg offerrollen og ble det Lammet som ble utvalgt før
verdens grunnvoll ble lagt.
Ånden er en egenperson og en egen
Gud, men det slutter ikke med det. Disse 3 personer er èn Gud. Jesus
kom til jorden som Gud og døde som Gud på korset som er for meg en
blasfemisk tanke da Gud ikke kan dø! Kort fortalt treenighetslæren
fra hva jeg er blitt opplært i fra frie venner og pinsebevegelsen i
Norge.
Da når jeg selv begynte i fra 1985
å studere treenighetslæren, ble jeg mer og mer i tvil om den
var riktig.
Etter hvert så fant jeg ut mange
ting. For å nevne noe. Ordet treenighet var ikke i bibelen. Bibelen
ble ikke skrevet med store eller små bokstaver som vi gjør, bare
med små. Veldig mye av Guds ord er illustrativt og må forståes
deretter. Slik kunne jeg fortsatt. Etter hvert så modnes det frem
i meg at treenighetslæren ikke var en riktig måte, talemåte å
fremstille Gud og Guddommen.
Her var det veldig, veldig mye som
sprikte. Og det har også vært andre sannheter i Guds ord som
har modnes seg frem i meg over tid. Slik som læren om evig brennende
helvete, skilsmisse og gjengifte etc.
Treenighetslæren er et større problem
og mer selvmotsigende en selv big bang spør du meg! Big Bang-teorien
også kalt det store smellet, er populærnavnet på en type
modeller innen kosmologien som beskriver universets utvikling fra en
tett, varm fase fram til i dag. Treenighetslæren hevder noe av det
samme bare mye mer spesielt: Det var tre guder som fant hverandre ute
i Space og ble til En!
For hans usynlige vesen, både hans
evige kraft og hans guddommelighet, har menneskene helt fra skapelsen
av kunnet se og erkjenne av hans gjerninger! Vi ser hvem Gud er ved
hans gjerninger og ved sin Ånd. Alt dette viser at vi har med en ubegrenset,
mektig og herlig Gud. Gjøre hans Ånd til en tredje Gud eller en tredje
person i en fantasi treenig Gud er å lyve og bedra på Guds
vegne, og det er synd!
Når vi "samler" opp alle
skriftsteder og avsnitt som kan underbygge en treenig Gud, eller Jesus
only læren eller hva jeg tror og underviser om Gud. Så blir en
slått av hvor misvisende Guds ord er oversatt her. Det er som det i
mange tilfeller er treenighetslærene har hatt bukten og begge ender.
Her er et eksempel:
Her kommer det ene skriftstedet som
taler om treenighet i klartekst:
Teologer har poengtert flere steder
i NT for å støtte under deres syn at Gud er tredelt, tre personer.
Faderen, Sønnen og den hellige ånd-som er sammen i en gud. Dette dogmet
er ikke spesielt fremhevet i bibelen uten i noen senere tekster annet
enn i Johannes første brev kapittel 5 vers 7-8
Gjennom den latinske middelalder trodde
man at teksten sa: Det er tre som er vitner i himmelen. Faderen, ordet
og den hellige ånd. Aha her har vi det, dogmet om treenigheten. Men
dette er funnet kun i de latinske manuskripter. Overhodet ikke i de
greske manuskriptene i NT.
Da det nye testamentet av de greske
manuskriptene ble offentliggjort i 1516, en skriftlærd som het Erasmus
inkluderte ikke disse versene til stor ståhei av sine teologiske motstandere
som fastholdt at han hadde på en ondskapsfull måte fjernet treenigheten
fra bibelen, Erasmus svarte at han kunne ikke finne denne delen i noen
av de greske manuskriptene han kjente til. Og her fortsetter historien.
Han utfordret sine motstandere til å fremskaffe et gresk manuskript
med treenigheten. Hvis de greide det ville han inkludere det i det neste
opplaget av NT. Som svar produserte hans motstandere et manuskript eller
i det minste de fikk et produsert. Noen kopierte Johannes første brev
fra gresk og la til disse versene, og presenterte dem til Erasmus. Som
den hederlige mannen han var inkluderte han disse versene i neste opplag.
Det var denne versjonen som ble grunnlaget
for King James versjon som ble viktig i den historiske bibelen på
engelsk. Disse versene er fremdeles i King James versjon men ikke i
nyere og mer pålitelige oversettelser.
Dette er årsaken til at en eldre generasjon
lesere av den engelske bibelen antok at bibelen lærte dogmet om treenigheten
selv om dette ikke er funnet i noen greske manuskripter i mer enn tusen
år.
Så hva er mest pålitelig? De
greske manuskriptene eller de mye senere latinske?
Vi forstår her at det er som et komplott
imot den sanne lære om Gud. Det var også det Arius kjempet for
at en skulle tale rett om Gud når treenighetslæren ble formet og ble
en anerkjent kirkelig og kristen lære på 300-tallet e.kr.
Skal kort ta med treenighetslærens
opprinnelse. Den begynte i det gamle Egypt for ca. 4000 år siden og
ble videreført av Grekerne før den ble en "kristen" lære
på 300 tallet.
Osiris kort fortalt var den mest populære
Gud i egyptisk gudelære og Horus var sønn av Isis og Osiris.
Osiris og Isis var søsken. Her møter
vi først treenigheten; Isis, Osiris og Horus. Videre i det gamle Helles
møter vi det samme: Hera er både kona og søsteren til Zevs. Hermes
er i gresk mytologi gudenes budbringer. En treenighet igjen. Dette møtte
den Katolske kirka når den ble utformet på 300-tallet med å
"kristne" disse gudene. Selvfølgelig hadde Guds ord advart
imot at frafallet ville komme og med det vranglære som vi ser her.
Det er med andre ord en adoptering
av okkult og hedensk lære å tro på en treenig Gud!
Hva er så bibelsk lære? Det
er å tro på èn Gud, Faderen. Som har en Sønn som er utgått
i fra ham selv, Jesus Kristus. Som er underordnet ham og gjør det som
Faderen vil og har behag i. Og Ånden er en del av Gud Fader selv, og
Sønnen Jesus Kristus. Derfor møter vi igjen og igjen at den Hellige
Ånd er Guds og Jesu Kristi Ånd!
41.) Gud er tilstede over
alt.
Gud er allestedsnærværende. Ved sin Ånd som er en del av ham selv
er han tilstede over alt, så klart og så enkelt". Dette er det Salme
139 forteller oss.
Salme 139. 1. Herre,
du ransaker meg og kjenner meg.
2 Om jeg sitter
eller står, så vet du det,
langt bortefra merker du mine tanker.
3 Om jeg går
eller ligger, ser du det,
du kjenner alle mine veier.
4 Ja, før
jeg har et ord på tungen,
vet du det, Herre, fullt og helt.
5 Bakfra og
forfra omgir du meg,
du har lagt din hånd på meg.
6 Det er for
underfullt til å skjønne,
det er så høyt at jeg ikke kan fatte det.
7 Hvor skal
jeg gå bort fra din Ånd,
hvor skal jeg flykte fra ditt åsyn?
8 Farer jeg
opp til himmelen, er du der,
rer jeg leie i dødsriket, er du der.
Gud er tilstede over alt, ved sin egen
Ånd. Gjøre den hans Ånd til en separert Gude person og Gud ved siden
av Gud Fader selv er og forblir ubibelsk, grammatikalsk feil og vanskelig
å forholde seg til! Som treenighetslæren er.
42.) Treenighetslæren skiller de troende.
Jesus ba om enhet blant de troende, men når en tror på en slik ubibelsk
lære og samtidig mener at andre som ikke tror på denne læren er vranglærere
setter en både seg selv og andre i et meget dårlig lys. Da blir det
at man egentlig hater og forfølger Herrens vitner og sannheten.
Joh. e. 15. 2 De skal utstøte dere av synagogen. Ja, det kommer en
tid da enhver som slår dere i hjel, skal tro at han utfører en tjeneste
for Gud. 3 Det skal de gjøre fordi de verken kjenner Faderen
eller meg.
43.) Guds ord er ånd og liv.
Joh. e. 6. 63 Det er Ånden som gjør levende; her kan mennesket intet
utrette. De ord jeg har talt til dere, er ånd og liv. Vi gjør ting
vanskelig som er lett. Erfarer vi Ånden, så erfarer vi Jesus og vis
a vis. Erfarer vi Jesus så erfarer vi Faderen. Det er en fullkommen
enhet mellom Faderen og Sønnen og etter Jesus oppstandelsen fikk Jesus
Ånden som han sendte på pinsefestens dag!
Joh. e. 14. Joh. e. 14. 21 Den som har mine bud og holder dem, han er
det som elsker meg. Og den som elsker meg, skal elskes av min Far. Også
jeg skal elske ham og åpenbare meg for ham.»
Les dette 10. ganger slik at det går
inn: "jeg skal elske ham og åpenbare meg for ham".
Legg merke til at det å erfare
Ånden er å erfare Jesus, det sier også skriften at Herren
er Ånden. Det er herlig og enkelt dette, fatter ikke hvorfor en skal
tro på tre likeverdige Guder noe som avgudsdyrkeri!
Les dette også 10. ganger: "Herren
er Ånden!".
44.) Ble Maria voldtatt?
Skal en tro på treenighetslæren ble Jomfru Maria voldtatt hvis Ånden
var en egen person, det forteller meg atter igjen at treenighetslæren
og Jesus only læren er okkult og stygg. Den er og forblir ubibelsk.
Det var Gud selv som med Marias tillatelse laget et legeme i Marias
mage sier skriften.
Hebr. 10. 5 Derfor sier Kristus ved
sitt komme til verden: Slaktoffer og gave ville du ikke ha, men et legeme
gjorde du i stand til meg.
45.) Summen av Guds ord er
sannhet.
Sal 119:160 Summen av ditt ord er sannhet, og til evig tid står all
din rettferdighets lov fast.
Det er selvfølgelig ord som taler
for både Jesus only læren og treenighetslæren, men summen av Guds
ord sier følgende: At det er kun en sann Gud som er fra før alt og
er til evighet; Faderen. Han har en sønn som er gått ut i fra ham
fra tidenes morgen. Ånden er fra dem begge, men det var først etter
oppstandelsen at Jesus fullt ut fikk del i alt, inntil da hadde han
vært i sin preeksistens.
Ånden taler, men det gjør også Abels
blod etc. Det er selvfølgelig mange vanskelige vers hvis en vil se
på enkelt vers og bygge en lære rundt dette. Men ser en på helheten
og ber om hjertets opplate øyne og er ydmyk, da vil en finne sannheten
i Guds ord!