Hvor mange og hvem skal vi møte i himmelen?
Fra mine bibelkommentarer Hebreerbrevet
12. 22 Nei, dere er kommet til fjellet Sion, til den levende Guds by,
det himmelske Jerusalem, til ti tusener av engler, til en høytidssamling,
Vi har snakket om i hele brevet at
Jesus ber for alle troende hver dag. Den himmelske helligdom er grunnlagt
på fjellet Sion i himmelen.
Efes. 2. 6 I Kristus Jesus har han
reist oss opp fra døden sammen med ham og satt oss i himmelen med ham.
Guds by er det Nye Jerusalem spesielt
utlagt i Åpenbaringen 21-22.
Til englenes myriader, de er av et
antall som kun Gud vet og kjenner.
Høytidssamling er det når det er
kun ”fint folk” der. Og alle er frelst og bevart kun ved nåde.
23 til menigheten av de førstefødte
som er oppskrevet i himmelen. Dere er kommet til en dommer som er alles
Gud, til åndene av de rettferdige som har nådd fullendelsen,
Vi som er menigheten er de førstefødte,
selv foran Israel under 1000-årsriket.
Gud skal vi alle stilles til ansvar
for også de frelste, men da er det enten å få lønn
eller tape\miste lønn.
De som er døde i troen har allerede
fullendt løpet om de ikke har blitt ikledd et nytt legeme.
24 til Jesus, mellommannen for en ny
pakt, og til det rensende blod som taler sterkere enn Abels blod.
Vi er ikke under loven så mye
som en tøddel men under Jesus 100 %.
Vi møter heldigvis ikke Abels blod
som taler om hevn og voldsgjerning.
Men Jesu blod som tilgir, beskytter
og frelser.
1. Pet. 1. 18 Dere vet at det ikke
var med forgjengelige ting, med sølv eller gull, dere ble kjøpt fri
fra det tomme liv dere arvet fra fedrene; 19 det var med Kristi dyrebare
blod, blodet av et lam uten feil og lyte. 20 Han var bestemt til dette
før verden ble skapt, og for deres skyld er han blitt åpenbart nå
ved tidenes ende (sitat slutt).
Paulus hadde selv vært i himmelen
og møtt Jesus, men når han gjengir hva han møtte i himmelen og hva
vi som troende har fått del i, så møtte han aldri en person
eller “Gud” kalt den hellige Ånd, treenighetslæren er og
forblir villedende. Hvem møtte han og hvem er i himmelen? Det er selvfølgelig
alle frelste gjennom alle tider, både i det gamle Israel og nå
i menighetens tidshusholdning. Men han nevner konkret foruten engelen
som er der, Gud Fader og fremfor alle Jesus, men ikke den hellige Ånd,
hvorfor? Har treenighetslærene bedre greie på dette en Jesus
selv? Det er åpenbart det inntrykket jeg får, må Gud se i nåde
til dem, for de er inne i en kraftig villfarelse på dette område.
Hvem skal vi da møte, fremfor noen
andre? Det er klart og enkelt, Gud Fader og vår frelser og Herre Jesus
Kristus, dette finner vi over alt i skriften, både i GT og NT!
Vi leser om: Til englenes myriader,
de er av et antall som kun Gud vet og kjenner. I Grunnteksten står
det avdelinger uten tall på 10.000 med engler. Et overvettes antall,
kun kjent til fylle av Gud. Men vi skal bli Englene like står det,
herlig!
Men det står ikke et eneste vers i
Guds ord at vi skal møte den hellige Ånd, men at Gud skal være alt
i alle står det flere plasser. På hvilken måte? Ved sin Ånd
selvfølgelig, som i dag når han fyller oss.
La oss ta tre (3) steder i Guds ord
som vi får et innblikk i himmelen, og hvem møter vi det? Ingen hellige
Ånd, det er fabler og eventyr treenighetslæren er bygget på, ikke
minst her når vi taler om de virkelige ting. Men Gud Fader og Jesus
som også er Gud i kraft av å være Guds sønn og den feilfrie
og lyteløse Guds lam!
1.) Daniel 7. 9 Mens jeg så på
dette, blev det satt stoler frem, og en gammel av dager satte sig; hans
klædebon var hvitt som sne, og håret på hans hode var som ren ull;
hans trone var ildsluer, og hjulene på den var brennende ild. 10 En
strøm av ild fløt frem og gikk ut fra ham; tusen ganger tusen tjente
ham, og ti tusen ganger ti tusen stod foran ham; retten blev satt, og
bøker blev åpnet. 11 Mens jeg så på dette, blev dyret drept for
de store ords skyld som hornet talte, og dets kropp blev tilintetgjort
og kastet i ilden for å brennes. 12 De andre dyrs herredømme blev
tatt fra dem; for deres levetid var fastsatt til tid og stund. 13 Fremdeles
fikk jeg i mine nattlige syner se hvorledes en som lignet en menneskesønn,
kom med himmelens skyer; han gikk bort til den gamle av dager og blev
ført frem for ham. 14 Og det blev gitt ham herredømme og ære og rike,
og alle folk, ætter og tungemål skulde tjene ham; hans herredømme
er et evig herredømme, som ikke forgår, og hans rike er et rike som
ikke ødelegges.
Vi møter den gamle av dager, Gud Fader
og Menneskesønnen Jesus Kristus i sin preeksistens, herlig!
2.) Ap.gj. 7. 55 Men han var full av
den Hellige Ånd og skuet ufravendt op mot himmelen, og han så Guds
herlighet, og Jesus stå ved Guds høire hånd, 56 og han sa: Nu ser
jeg himlene åpne, og Menneskesønnen stå ved Guds høire hånd! 57
Da skrek de med høi røst og holdt for sine ører, og stormet alle
som en inn på ham 58 og drev ham ut av byen og stenet ham; og vidnene
la sine klær av sig ved en ung manns føtter som hette Saulus. 59 Og
de stenet Stefanus, mens han bad og sa: Herre Jesus, ta imot min ånd!
60 Og han falt på kne og ropte med høi røst: Herre, tilregn dem ikke
denne synd! Og som han hadde sagt dette, sov han inn.
Stefanus var fylt av Gud og hans Ånd.
Hva fikk han se når han var i ferd med å bli menighetens første martyr?
Han fikk se Jesus – Menneskesønnen. Og hvem mer? Gud som ingen kan
se, fikk han allikevel se. Snakk om å bli privilegert. Gud er og bor
der ingen kan få komme, men det er allikevel noen få som har sett
ham i sammen med sin elskede Sønn, Jesus Kristus.
1. Tim. 1. 17 Men den evige konge,
den uforgjengelige, usynlige, eneste Gud, være ære og pris i all evighet!
Amen.
NB. Dette er ikke Jesus som Jesus only
tilhengerne hevder, men Gud Fader, vi må ikke blande hvem Gud
Fader og Jesus er.
Joh. e. 17. 3 og dette er det evige
liv at de kjenner dig, den eneste sanne Gud, og ham du utsendte, Jesus
Kristus.
3.) Joh. Åpenb. 5. Og jeg så i hans
høire hånd som satt på tronen, en bokrull, skrevet innvendig og utvendig,
og forseglet med syv segl. 2 Og jeg så en veldig engel, som ropte
med høi røst: Hvem er verdig til å åpne boken og bryte seglene på
den? 3 Og det var ingen i himmelen eller på jorden eller under
jorden som kunde åpne boken eller se i den. 4 Da gråt jeg sårt
fordi ingen blev funnet verdig til å åpne boken eller se i den.
5 Og en av de eldste sier til mig: Gråt ikke! se, løven av Juda stamme,
Davids rotskudd, har seiret og kan åpne boken og de syv segl på den.
6 Og jeg så midt imellem tronen og de fire livsvesener og de eldste
et lam stå der, likesom slaktet, og det hadde syv horn og syv øine,
det er de syv Guds ånder som er sendt ut over all jorden. 7 Og
det kom og tok den av hans høire hånd som satt på tronen. 8
Og da det tok boken, falt de fire livsvesener og de fire og tyve eldste
ned for Lammet, hver med sin harpe og med gullskåler, fulle av røkelse,
som er de helliges bønner, 9 og de synger en ny sang og sier:
Verdig er du til å ta boken og åpne seglene på den, fordi du blev
slaktet og med ditt blod kjøpte oss til Gud av hver stamme og tunge
og folk og ætt, 10 og gjorde dem til et kongerike og til prester for
vår Gud, og de skal være konger på jorden.
Her møter vi også to personer,
med fysiske værelser og eller legemer. En på tronen, Gud Fader,
og en til. Som er verdig og er Lammet som er verdig – i himmelen.
Dette er selvfølgelig vår frelser og Herren Jesus Kristus.
Hvem er Gud? Gud er fra evighet til
evighet, det er kun Gud Fader. Mens sønnen er fra tidenes begynnelse
og i all evighet! Ånden? Ånden er Guds iboende nerver i hele universet
og i enhver som vil tro på hans elskede Sønns navn, nå
og i all evighet!
Når den hellige Ånd er omtalt som
Guds og Kristi Ånd, aldri nevnt med eget navn, et fysisk legeme eller
noe som antyder at det er en egen person. Da kan vil med stor sikkerhet
vite at den hellige Ånd er ingen egen person, egen Gud eller en person
vi skal møte. Men den hellige Ånd er Guds personlige nerver og kraft
i våre liv, som vi trenger her i tiden og i all evighet, for å
leve Gud til behag og være ham til behag!
Læren om Den Hellige Ånd har imidlertid
røtter i det andre århundret hvor den oppstod gradvis i den ”apostoliske”
trosbekjennelsen. Begrepet Ånd var da tydeligvis en anelse vagt, og
er det åpenbart fremdeles. Ofte ble Ånden likestilt med Jesus, eller
betraktet som engel, og til og med som Jesu mor, eller man tenkte på
menneskets indre, menneskets sjel. Både teologer som kirkefaderen Tertullian
og Irenaeus av Lyon mente at Den Hellige Ånd var en størrelse innenfor
Guddommen. Kirkefedrene glemte ofte nok denne Ånden når de talte åndfullt
om den guddommelige trehet. Den Hellige Ånd fikk altså først sin
guddommelighet på kirkemøtet i Nikea.
Derifra igjen så kom troen på
en triade Gud fra det gamle Egypt og Hellas, med sin tro på underverden
som er helt okkult og demonisk. Hvor kommer treenighetslæren i fra?
Vi leser om treenighetslæren flere plasser i Guds ord, når frafallet
kom, så kom den læren inn!
Keiserens makt over kirken økte etter Konstantin og nådde et høydepunkt
under keiser Justinian I (527-565). Justinian grep inn i de fleste kirkelige
anliggender. Under striden med det såkalte theopaskitiske formularet
der det fornøyelig heter at det var ”en fra treenigheten” som døde
på korset, tvang Justinian pave Johannes II til å godta dette, selv
om pave Hormisdas tidligere hadde fordømt det.
Trosformularet fra Nikea var det bare
to biskoper utenom Arius selv som nektet å undertegne. Disse ble bannlyst,
ekskommunisert og forvist fra Egypt. Den arienske strid nådde faktisk
helt inn i de keiserlige indre gemakker. Konstantins egen søster og
hans svigerinne tok parti for Arius.
Dogmet om treenigheten har skapt bruduljer
inne kirken like frem til i dag. Motstanderne av dette dogmet finnes
i dag under den kristne retningen som kalles unitarierne. Ved det andre
allmenne (økumeniske) kirkemøtet i 381 ble treenighetslæren vedtatt
som rikslov. Ved dette møtet ble den ortodokse katolske statskirken
stiftet. Alle andre kristne retninger ble nå nektet å kalle seg kristne.
Konstantin den store - den første
kristne keiseren døde midt på dagen den 22. mai 337, 52 år gammel.
Først like før han døde ble han døpt av arianeren Euseb av Nikomedia.
Relatert link: http://janchristensen.net/artiklerhoved.php?side=Skriftsteder-som-taler-for-at
Gud-er-to-enig
http://janchristensen.net/Jesus-er-ikke-JHVH-norsk-versjon.pdf