Tanker
om Treenigheten (del 1)
av John
Berglund
Er Gud èn, tre eller begge deler?
Har det noen betydning om vi vet eller ikke vet?
Er det gamle og det nye testamentet enige om guddommens vesen?
Hvilke oppgaver, roller og funksjoner har Faderen, Sønnen og Ånden?
Temaet for denne
artikkelserien er viktig, og samtidig innhyllet i så mye utfordrende, at det
er viktig å utvise både forsiktighet og ydmykhet.
Vi er oppmerksomme på at det
gudsbildet vi må søke etter, må være formet fra det gamle og nye testamentets
undervisning. Kirkemøter og synoder utarbeidet tidlig i den kristne historie
definisjoner og forklaringer som var ment å belyse
fenomenet ofte kalt guddommen. Mange av ordene og begrepene som de benyttet
for å beskrive Gud, ble kanskje mer formet for å møte det og dem man fryktet,
enn av et ønske om å lære Gud å kjenne. Til tider ble definisjonene så
detaljerte og spesifikke, at de inneholdt langt mer enn hva Bibelen
åpenbarer. Samtidig ble forklaringene så filosofiske at selv de lærde kjempet
med å forstå sine egne ord.
I det vi begynner denne
artikkelserien, innrømmer vi gjerne at vi primært er opptatt av:
(1) At Jesu posisjon,oppgave og
misjon ikke blir nedvurdert og redusert.
(2) At oppgavene, posisjonen,
rollen og funksjonen til Sønnens Far, heller ikke lider samme skjebne.
Hva er definisjonen på ordet
treenighet? (Trinity på engelsk)
Et leksikon sier følgende: ”en språklig nydannelse skapt …….for å betegne med
ett ord at Gud er èn, samtidig som Han i NT er åpenbart som Faderen, Sønnen
og Den hellige Ånd (Hjemmets store Leksikon).
Websters Dictionary definerer
det som:
*tilstanden eller karakteren av å være tre.
*Enhver union av tre deler eller elementer i en.
*En trefoldig deling av samme personlighetssubstans eksisterende i et
guddommelig vesen.
Er Gud èn?
Det kan være hensiktsmessig å begynne med å registrere en viktig side av den
jødiske forståelsen av Gud. Den Gud som definerte seg for sitt folk gjennom
hele det gamle testamentet, og som i Mal. 3:5 kaller seg selv; Herren,
hærskarens Gud, hevder i neste vers; Jeg, Herren, har ikke forandret
meg, vers 6. Vi har all grunn til å tro at denne påstanden også gjelder i
tiden etter profeten Malaki. Denne observasjonen signaliserer derfor nødvendigheten
av å presentere eller definere en Gud for det nye testamentet, som ikke
framstår vesentlig annerledes enn jødefolkets uforanderlige Gud.
Messiastroende jøder, som altså
har tatt imot Jesus som Messias og Frelser, har indikert at kristenhetens ulike
definisjoner på Gud, ikke oppleves ukompliserte. Det er viktig å presisere at
det som skurrer, ikke nødvendigvis har noe med hvordan det nye testamentet
beskriver Faderen, Sønnen eller Den hellige Ånd. Bibelens gamle og nye
testamente er altså ikke kilden til misnøyen med hvordan guddommen ofte
forklares i kristendommen. Problemet er heller ikke at Faderen og Sønnen
beskrives som ett i hensikt, mening, plan og vilje, Joh. 10:30, eller at Gud
skapte alt ved og gjennom sin Sønn, Joh. 1:1-3.
Det uforståelige er i stedet
kirkemøtenes ordbruk når samspillet, likhetene og eventuelle ulikheter mellom
Faderen, Sønnen og Guds Ånd beskrives. Disse forklaringene synes imidlertid å
ha en redusert samstemthet med hvordan en uforanderlig Gud definerer seg selv
i Skriften.
En hjørnestein i den jødiske
teologi; Hør, Israel! Herren er vår Gud, Herren er èn, 5. Mos. 6:4,
burde selvfølgelig være like mye et fundament for troende som ikke er av
jødisk avstamning. Jødene og de kristne har da ikke hver sin ulike Gud! I
følge Bibelen finnes bare èn sann Gud. En av de skriftlærde utfordret Jesus,
og ba ham si innholdet i det første og største av alle bud. Som leser av
denne artikkelen, utfordres du til å spørre troende mennesker om de vet hva
Jesus svarte på dette spørsmålet. Trolig vil de fleste svare at Jesus sa: Du
skal elske Herren din Gud osv … og din neste som deg selv, Mark.
12:30.31. Men det var ikke slik Jesus begynte sitt svar. Han svarte ved
nettopp å sitere 5. Mos. 6:4, og sa derfor; Dette er det første av alle
bud: Hør, Israel! Herren vår Gud, Herren er èn, og du skal elske Herren din
Gud av hele….Mark. 12:29-31. Hvis Messias, Faderens enbårne Sønn, selv
aksepterte denne beskrivelsen av Gud, kan vi vel regne med at den også burde
ha gyldighet for perioden fra Jesu tid til vår tid.
Hvem ber vi til?
Men, vil kanskje enkelte protestere, kan det være noen som helst praktisk og
teologisk betydning for oss, hvordan Gud defineres og hvordan vi tror at
Faderen, Sønnen og Guds Ånd samarbeider i å frelse oss mennesker? Vel,
nettopp det er ett av mange spørsmål vi etter hvert nok må forholde oss til,
når dette temaet først skal belyses. Kanskje det er av mye større betydning
enn de fleste er oppmerksomme på?
En ting er sikkert, hvordan vi
mennesker ser på og opplever Gud, er vesentlig når det gjelder hvordan og
hvem vi tilber og tjener. Hvis gudsforståelsen skulle fjerne seg fra Bibelens
beskrivelse, kan det da være en reell risiko for at mennesker ender opp med å
be til en annen enn den ene og sanne Gud? Matt. 7:23 omtaler mennesker som
trodde de hadde kontakt med Jesus, og fikk mange mirakuløse bekreftelser på
at han de titulerte Herre, Herre, var et overnaturlig vesen. De ba til ham i
Jesu navn, men Jesus må senere fortelle dem at han aldri har kjent dem.
Ordene Herre og ditt navn (altså Jesu navn), ble benyttet i
deres religiøse utfoldelse, men en annen makt svarte på deres henvendelser,
og svaret var bl.a. med kraftige gjerninger, mirakler og tilsynelatende
utdrivelse av onde ånder. Grunnen til bedraget, sies av Jesus selv, å være at
de hadde valgt ikke å være lydige ved å overholde Guds bud, Matt. 7:23.
(Ordet urett i dette verset, kommer fra anomia på gresk, som
betyr lovløshet eller det å tro seg løst fra loven, altså Guds
lov.) Det er vel lite trolig at disse bedratte hadde kontakt med den rette
Gud men en falsk Kristus.
«....kan det da være en reell risiko for
at mennesker
ender opp med å be til en annen enn den ene og sanne Gud?»
Er det derfor like mulig å tilbe/be
til en Gud vi tror er den rette, men så viser det seg at det ikke er den
sanne Gud, fordi vi avvek fra Skriftens åpenbaring om hvem han er og hva han
står for? Hvis disse tankene skulle ha noe for seg, blir det vel ganske
viktig å finne ut noe om vår Gud.
I denne første av flere
artikler, holder det at vi orienterer oss mot emnet, stiller oss selv noen
spøsmål, og minner hverandre om noen bibelvers som vi senere kan gå dypere
inn i.
I Jesu navn.
(1) Hvorfor ber få kristne til Faderen, slik Jesus selv gjorde og som han
også ba alle kristne om å gjøre? Sa ikke Jesus; .. Faderen skal gi dere
alt det dere ber Ham om i Mitt navn? Joh. 15:16. Går det an å misforstå
både Faderens og Sønnens oppgave?
(2) Hvorfor er det, i noen
kirkesamfunn, stadig færre som både offentlig og privat inkluderer sine
bønner til Faderen, med appellen; i Jesu navn, slik han selv ba
oss om å be? Kan appellen til Faderen ved mellommannen, være selve nøkkelen
til Guds trone?
(3) Hvorfor hører man innen
trosmenighetene, at mange kun ber til Ånden, og ikke til Gud? Kan det igjen
være en redusert gudsforståelse som er årsaken? Boken til
trosbevegelsesforkynneren Benny Hinn, God Morgen Hellige Ånd, er et
typisk eksempel.
(4)
Hvorfor tror og viderefører mange forkynnere læren til trosbevegelsens nylig
avdøde far, Kenneth Hagin? Denne mannen hevdet å ha møtt Jesus mange
ganger, og beskriver ham som taus, tafatt og hjelpeløs, og ute av stand til å
hamle opp med djevelen. Hagin lærte at Jesu rolle er kraftig redusert og
omtrent avsluttet, og at den troende nå er gitt den myndighet og autoritet
som Jesus en gang hadde over djevelen og onde ånder. Er en uryddig forståelse
av Guds vesen, årsaken til at disse ideene faktisk blir trodd av mange
kristne, og sprer seg massivt, som et nytt dogme, i flere menigheter?
Jesu rolle redusert
For lesere som ikke er kjent med Kenneth Hagins lære, kommunisert i hans
mange små bøker, kan vi gi et eksempel knyttet til overnevnte påstand om Jesu
rolle. Sitatene og forklaringene er hentet fra en av Hagins bøker; Åtte
syner av Jesus, utgitt av Livets Ord forlag, sidene 81-84. Her hevder
Hagin at han i ulike syn har vært både i himmelen og i helvete, inkludert
besøk ved Guds trone. Den greske dualismens lære om en udødelig sjel, er bakt
inn i alle historiene. Mye av det han skriver at Jesus sier, vil vi hevde er sterkt
avvikende i forhold til Guds Ords lære. I stedet er tankene godt samstemt med
læren og ideene til trosbevegelsen, hvorav Hagin selv er opphavsmann til
flere av denne kristne retningens ideer og læresetningere.
I et såkalt syn, skriver Hagin,
sitter han og Jesus og småsnakker sammen. En ond ånd spretter fram mellom
dem, hopper opp og ned som en apekatt, og sier Jakketi, jakk, jakk jakk. Den
onde ånden fortsetter å bråke og snakke tull, men Jesus gjør ikke noe med
ånden som forstyrrer samtalen. Til slutt blir Hagin lei alt bråket og av at
Jesus er så passiv, og tar selv over kontrollen, og befaler ånden i Jesu navn
å tie. Den faller om på gulvet og klynker som en hvalp. Deretter befaler
Hagin at den skal forsvinne, og den løper forskrekket ut. Hagin undret seg
over at Jesus ikke gjorde noe, men bare fortsatte å snakke som om han ikke så
ånden og hørte alt bråket. Hagin spurte Jesus hvorfor han ikke hadde drevet
ånden bort, og Jesus sa: Hadde ikke du gjort noe med ånden, hadde ikke jeg
kunnet gjøre noe.
Historien fortsetter med at
Hagin argumenterer med Jesus, siterer skriftsteder og nekter å godta Jesu
forklaring om at han som Guds Sønn ikke lenger hadde bibelsk makt, og kunne
gjøre noe med onde ånder. Til slutt forlanger Hagin bevis på at Jesus er så
hjelpeløs, og sier at det må dokumenteres med to eller tre vitner. Så
forklarer Jesus at kristne som ber mot djevelen, (dette er et relativt
nymotens trosbevegelsesuttrykk og finnes ikke i Bibelen) og ber Jesus om å
gripe inn, ber forgjeves, for det nye, sier Jesus, er at: Jeg har
overdratt min myndighet på jorden til menigheten. Jesus henviser også til
Jakobs brev 4:7, hvor det står: Stå djevelen imot, og han vil fly fra deg. Jesus forklarer at det ikke står at den kristne trenger å be om Guds
hjelp til dette, eller til å møte djevelen, for alle troende har fått denne
kraften over det onde. (Slutt på referat fra Hagins bok.)
Våre lesere burde bli opplyst om
at denne læren var ukjent i kristenheten før Kenneth Hagins påståtte syner,
men ideene om Jesu reduserte rolle blir nå forkynt i omtrent alle
trosbevegelsesmiljøer. Les deres bøker, hør kassettene, og se på møtevideoene
fra disse kristne gruppene, og få denne påstanden solid bekreftet.
Hvilken makt og posisjon
har egentlig Jesus?
La oss se hva Bibelen selv sier:
Meg er gitt all makt i himmel og på jord. Matt.28:18
Og nå, Far, herliggjør Meg hos Deg Selv med den herlighet som Jeg hadde
hos Deg før verden ble til. Joh.17:5
Verdig er lammet som ble slaktet, til å få makt og rikdom og visdom og
styrke og ære og pris og velsignelse!......
Velsignelsen og æren og prisen og makten tilhører Ham som sitter på tronen,
og Lammet i all evighet. Åp.5:12.13
«Så er det for oss bare èn Gud,
Faderen.....»
Gjennom denne mektige Guds
sønn, og ved Hans navn får vi henvende oss til Faderen med våre bønner.
Jesu preeksistens er tindrende klar. Ei heller kan arianismen aksepteres,
slik den fremstår som at Jesus er en av de mange skapte engler, og ikke er
evig.
Å være ett er Bibelens oppskrift på ett godt forhold
mellom to mennesker. Slik er Faderen og Sønnens forhold beskrevet.
Bibeltekster om hvem den ène
sanne Gud er.
Men tilbake til vårt tema om hvem Gud er. Hvilken forståelse kan hentes fra
følgende bibelvers i det nye testamentet? Reflekter over disse skriftstedene
i forhold til det gamle testamentets påstand: Hør, Israel! Herren er vår
Gud, Herren er èn, 5. Mos. 6:4.
· men Gud er èn,
Gal. 3:20.
· Du tror at Gud er èn. Du gjør vel! (i å tro det.), Jak. 1:19.
· For Èn er deres Far, han som er i himmelen, Matt. 23:9.
· Det er èn Herre, èn tro, èn dåp, èn Gud og alles Far.
Ef.4:5-6
· For så har Gud elsket…at han gav sin Sønn, den enbårne.. Joh.
3:16.
· For det er èn Gud, og èn mellommann.. (siste beskrivelse
henviser uten tvil til Jesus, Faderens Sønn), 1. Tim. 2:5.
· Ingen har noen sett Gud. Den enbårne Sønn som er i Faderens
favn. Han har forklart ham, Joh. 1:18.
· Kristus er enhver manns hode, og mannen er kvinnens hode, men Gud er Kristi hode, 1. Kor. 11:3.
· Også Sønnen selv, underordnet seg under Gud, 1. Kor. 15:28.
· Herren Jesus … satte seg ved Guds høyre hånd, Mk. 16:19.
· Så er det for oss bare èn Gud, Faderen. Av ham er alle ting,
og vi er til for ham. Og det er bare èn Herre, Jesus Kristus. Ved ham er alle
ting, og vi er til ved ham, 1. Kor. 8:6.
· Men den dagen eller timen kjenner ingen, ikke engang englene i himmelen,
men bare min Far. (UN oversettelsen legger også til heller ikke sønnen)
Matt. 24:36
Hvem er den ène Gud etter disse
nytestamentlige skriftsteder? Er det èn eller tre? Er den ène Gud – Faderen
og den ene Herre - Jesus Kristus, samme person/individ/vesen? Vi har selv
hørt, og andre har fortalt oss at de også har hørt, noen kristne si at
himmelen var tom når Jesus var på jorden, for Gud er bare èn og Jesus er Gud
og da må han være den ene Gud. De fleste kristne tenker heldigvis ikke slik,
men det indikerer forvirring når flere troende likevel gjør det. Hva er
forresten forskjellen mellom det å være èn, enig og ett? Hva betyr disse
ordene i grunntekstens sammenheng?
Gud er så mye større enn oss
mennesker, Job. 33:12, at å granske ham i hans eget ord, for å lære ham å
kjenne, må rammes inn av ærbødighet og varsomhet. Det Gud imidlertid har vist
og fortalt oss om seg selv, er det meningen at vi skal studere og prøve å
forstå. Vi tror det blir viktigere å innhente informasjon fra Guds ord enn
fra oldtidens kirkemøter. Artikkelserien fortsetter i neste utgave av MVV. Vi
tar gjerne imot spørsmål og kommentarer fra våre lesere.
Husk igjen at denne seriens
hensikt, fra vårt ståsted, er tosidig. Både å finne bibelsk motforestilling
for den populære ideen at Kristi rolle og funksjon er redusert. Samtidig
ønsker vi å finne den samme kildens dokumentasjon på at Faderens rolle og
funksjon heller ikke er redusert, og tilpasset kirkehistoriens mange vedtak
og filosofiske definisjoner.
Vi tror Guds Ord skjærer klar av samtlige feiltolkninger.
(JB/EHB med assistanse fra et
par av MVV’s lesere, som har gitt oss tilbakemelding under artikkelens
utarbeidelse.)
Tanker om Treenigheten
- del 2
av John Berglund
Det Gud ikke har åpenbart om seg selv, er det viktig ikke
å filosofere eller kverulere for mye over, for vi kan fristes til å trekke
konklusjoner som ikke har røtter i Skriften. Det han faktisk har åpenbart, er
det like viktig at vi søker å forstå og gi plass i vår teologi og tilbedelse.
Vi fortsetter her med artikkel 2 i denne serien. Første
artikkel sto i forrige utgave av Mens Vi Venter (MVV-36). Artikkel 3 i
serien er også med i dette nummeret. Begrepene vi skal drøfte i senere blader
er nevnt mot slutten av artikkel nr. 3.
Innledning.
Hvis vi nærmer oss
treenighetslæren på en overfladisk og oppstykket måte, kan man få inntrykk av
at teologien som er knyttet til Faderens, Sønnens og Åndens posisjoner,
funksjoner og ikke minst deres gjensidige relasjoner, tvinger fram er valg
mellom to alternativer. På den ene siden har vi den tidlige arianismen og på
den andre siden vedtakene fra flere århundrer med stridigheter, debatter og
krangel knyttet til ulike erklæringer fra diverse kirkemøter.
Vi vil i denne artikkelserien
søke å unngå denne generaltabben. Årsaken er at vi på bibelsk grunn har
problemer med begge nevnte retninger, og ser derfor nødvendigheten av at både
tradisjon og kirkepolitiske hensyn viker til fordel for innholdet i Guds Ord.
Arianismen synes å nedtone Kristi plass i det guddommelige, og de katolske
kirkemøtene har uten tvil gjort nøyaktig det samme med Faderen, samtidig som
en rekke klare bibeltekster er uforenelige med kirkemøtenes konklusjoner. Det
er vår hensikt å påvise at Skriften tilbyr et alternativ. Vi opplever ikke å
ha problemer med et eneste skriftssted i Bibelen hva angår guddommen, men vi
har voldsomme anfektelser vedrørende den teologiske pakken som presenteres
gjennom fenomenet populært kalt treenigheten. Vi ønsker å påvise at
treenighetsdefinisjonens forsøk på å beskytte Faderens, Sønnens og Åndens rettmessige
plass og roller, ikke bare er mislykket, men faktisk ødelegger Skriftens
budskap om både vår Gud og vår Frelser som er Guds enbårne Sønn, Jesus
Kristus.
Sofiakatedralen i Istanbul ble først bygget av keiser
Konstantin. Like etter ble den ødelagt av et kraftig jordskjelv.
Få troende vet at det var den
hedenske keiser Konstantin I den store (280-337) som ga kristenheten
tankegodset og terminologien til det vi i dag populært kaller
treenighetslæren. Ingen religionsforskere er uenig i denne påstanden, for den
beskrives godt i kirkehistorien og er omtalt i omtrent alle leksika. Selv om
erklæringene om hvem og hva Guds Ånd er, ble trukket inn i
guddomsdefinisjonen på et senere tidspunkt, har vi å gjøre med læren om at
Faderen, Sønnen og Guds Ånd ikke kun er ett i den betydning at de i alle ting
er samstemte, men at de alle tre, både til sammen og hver for seg, er den
ène, sanne og samme Gud.
Terminologi
fra filosofien.
Dette dogme hevder altså at
Jesus Kristus, som den ène og sanne Gud, samtidig er Sønnen til den ène og
sanne Gud, som også er både ham selv, Gud Fader og Guds Ånd. For å få til
denne kompliserte prosessen, ble modeller og beskrivelser fra de hedenske
religionene, mytologi og gresk filosofi benyttet. Vi må da forholde oss til
uttrykk som en felles gudematerie, entitetsmasse eller gudesubstans som tre like gudeelementer eller hypostaser, nemlig Faderen,
Sønnen og Guds Ånd kom fra, slik at de alle tre kunne erklæres å være den ène
og sanne Gud uttrykt i tre vesener. Sant nok ble de hedenske gudetriadene
beskrivet med disse gresk-filosofiske konseptene, men vi finner liten bibelsk
begrunnelse for å definere kristendommens ène og sanne Gud på denne måten.
Kan vi
tilbe den Hellige Ånd? Gjorde noen av Bibelens personer dette?
Vi siterer fra den katolske
kirkes katekisme, avsnitt 2: Faderen, artikkel 251. For å uttrykke
Treenighetsdogmet måtte Kirken utarbeide en egen terminologi ved hjelp av
uttrykk hentet fra filosofien.... dette ga en ny og til da uhørt mening til
begreper som nå også skulle betegne et uutsigelig mysterium, uendelig hevet
over alt vi kan fatte etter menneskers mål. (Sitat slutt.) Vi tør hevde
at mye av det ufattelige, mystiske og uutsigelige i treenighetsdogmet, stort
sett er knyttet til de intetsigende filosofiske begrepene mennesker benyttet
for å definere noe Herren ikke har åpenbart.
Treenighetslæren begrenser Guds
Sønns rolle som mellommann mellom mennesker og Gud, siden han selv blir
erklært å være den ène og sanne Gud han skal være menneskets mellommann
overfor. Det er derfor dette dogmet åpnet veien for at Jesu mor etter hvert
ble delegert denne mellommann oppgaven, og opplevd å være medforsoner
(co-redeemer) i katolsk teologi. På samme måte ble Guds Ånds oppgave og
posisjon omdefinert av de katolske kirkemøtene, ved at Ånden også blir
erklært å være den ène og sanne Gud. De enorme konsekvensene av denne siste
observasjonen, kommer vi tilbake til senere.
Det viktigste her er å forstå at
når Guds (Faderens) Ånd i den ubibelske treenighetslæren, blir definert å
være den ène og sanne Gud, som vi både kan og skal tilbe og be
til, har djevelen lykkes med å ta plassen og rollen til Ånden som er
erklært å være Gud selv, og han forårsaker det Bibelen beskriver i
Matt. 7:22.23 og oppnår det som er omtalt i Åp. 13:13.14. Samtidig
lykkes han å nå sitt endelige mål, omtalt i Esekiel kap. 28, nemlig å ta Guds
plass og bli hyllet og tilbedt som Gud. Før alt er slutt, sier Bibelen, skal all
jorden, Åp. 13:3, ja alle som bor på jorden, vers 8, (det vil være
en minoritet som ikke lar seg bedra), tilbe og følge djevelen på grunn av
denne gudeåndens falske mirakler, tegn og undre, som de tror kommer fra Guds
Ånd. På èn måte har de rett, for det kommer fra ånden de gjorde til Gud, men
det er ikke den ène og sanne Guds Ånd de har å gjøre med.
Arianismen.
Den alt nevnte arianismen har
sin opprinnelse med Arius, som var vanlig prest i Baucalis i Alexandra og som
mente at Jesus Kristus var av lik substans (gresk homoiousion) med
Faderen mens Aleksander, som var biskop i Alexandra, lærte at Kristus var av
den samme substans (gresk homoousion) som Faderen. Den bitre striden
som oppsto dem imellom, sto lenge mellom ordene lik og samme.
Når debatten kom til temaet om Sønnen var født av eller skapt av Faderen,
uttrykte biskopene som støttet Arius seg først såpass tvetydig og kryptisk,
at deres opponenter tolket deres respons slik at de mente at Sønnen hadde en
begynnelse, og at denne begynnelsen kunne bety både at han var født av
Faderen (enbårne) og/eller at han tilhørte Faderens skaperverk, og altså var
skapt. Guds Ord, som vi etter hvert skal se, gir oss kun informasjonen om at
Sønnen var Guds enbårne, at han kom fra Faderen, at han var med Faderen i
begynnelsen og at han er fra evighet av.
I dene katedralen i Nikea mener man at det berømte
kirkemøtet ble holdt.
Debattens
begynnelse.
I løpet av det andre århundre
e.Kr., øket opposisjonen blant mange troende mot den voksende ideen at
skillet mellom Gud Fader og Faderens enbårne Sønn, Jesus Kristus, gradvis ble
visket ut. Visse kirkeledere presset på for å fremme denne utviklingen, mens
grasrota blant de troende og mange lokale menighetsledere, vegret seg for
endringen, og hevdet at den ikke var i harmoni med apostlenes forkynnelse.
Den krystallklare læren fra det gamle testamentet, om at den evige og
uforanderlige Gud er èn, ble utfordret. For jødene var denne forståelsen
udiskutabel, og den lot seg godt forene med bibeltekster som 1. Mos. 1:2, 26
og 3:22, hvor den ène Gud røper at han fra begynnelsen av ikke var alene.
Keiser Konstantin var en ivrig soltilbeder og var
hverken døpt eller en kristen på kirkemøtet hvor han definerte den kristne
Gud.
Vi får også inntrykk av at det
for jødene heller ikke var et problem at Gud har en Ånd som kommuniserte
Guds vilje til menneskene eller at Guds Sønn er omtalt i Det gamle testamentet,
Ord. 30:4 og sterkt indikert i Ord. 8:22-31, og tydeligvis var til stede i
begynnelsen da alt ble skapt. I dette kapitlets vers 8, erklærers ha å være 'amon på hebraisk, et ord som er meget vanskelig å tolke, og som har
gitt oversetterne en del problemer. Jødisk tradisjon hevder at ordet kan
bety alt fra: kunstner, formann, leder, håndtverksmester og fosterbarn,
den som blir oppdratt/forstret opp og et elsket barn/sønn, men
ingen av disse observasjonene kunne selvfølgelig i hebraisk tenkning utfordre
Faderens enestående posisjon og autoritet som livgiver og den ène og sanne
Gud.
Postapostolisk
forståelse.
Fra den tidlige postapostoliske
perioden, ca. 90-140 e.Kr., har vi meget få oppbevarte dokumenter. Det vi må
holde oss til, er epistlet til Clement fra Roma, de syv epistlene til
Ignatius fra Antioch, litteraturen til Polycarp fra Smyrna og verket; The
Shepherd (hyrden) av Hermes. Ingen av disse forfatterne indikerer noen
tro på en gudetriade. Uttrykket èn sann Gud og (med den grammatiske
betydningen i tillegg til ham) èn Kristus, florerer i deres skrifter.
Det er tydelig at apostlenes lære hva dette temaet angår ble bevart i denne
perioden.
"Den bitre striden som oppstod dem
imellom, sto lenge
mellom ordene lik og samme."
Endring av
apostlenes lære.
I tidsrummet 130-180 e.Kr., kan
vi begynne å registrere en usikkerhet vedrørende guddommen. Det er særlig arbeidet
til Justin Martyr vi må bygge på, og denne tidens anstrengelser med å benytte
gresk filosofi i et forsøk på å forklare evangeliet. Selv om ingen klar
treenighetslære forekommer, blir likevel forholdet mellom Faderen og Sønnen
utydelig, og det tilsynelatende problematiske uttrykket Guds Sønn benyttes
lite. Under den tidlige katolske perioden (170-325) blir
treenighetslæren hamret ut av både Tertullian, Clement fra Alexandria, Origen
og Cyprian. Et unntak er Irenaus (182-188) som flere ganger nevner uttrykket èn
Gud Fader og èn Kristus Jesus, Guds Sønn. Hans nidkjære
spesifisering kan være en bevisst anstrengelse for å holde fast på en bibelsk
forståelse han opplevde var ved å bli borte i forkynnelsen. Tertullian
(150-225) var den første i vestkirken som rett ut hevdet at Gud er en
treenighet. Origen (185-254) gjorde det samme i østkirken.
Kirkemøtet i
Nikea.
Mange tviholdt enda på Skriftens
forklaring og apostlenes undervisning, og meningsbrytningene om guddommen ble
etter hvert såpass heftige, at den hedenske romerske keiser Konstantin ble
urolig. Selv holdt han seg til den romerske gudelæren, men han innså den
politiske faren av ideologiske stridigheter. Handlekraftig som han var, tok
han et initiativ, og kalte i år 325, på keiserens regning, alle de kristne
lederne (biskopene) sammen til et rådslagningsmøte i Nikea, (navnet er
egentlig Nikaia, nåværende Iznik i Tyrkia). Det irriterte keiseren at kun en
liten fraksjon (ca. 250 - som var omtrent 1/6 av alle biskopene) tok imot
innbydelsen, men årsaken til denne labre oppslutningen var tydeligvis todelt.
Mange av de perifert lokaliserte biskopene var seg ikke problemstillingen
særlig bevisst, mens andre med rette ikke følte at en hedensk keiser hadde
stort å tilby i sakens anledning.
Sant nok, da han lå for døden,
heter det at denne keiseren omvendte seg, men få historikere betrakter denne
handlingen som annet enn et politisk trekk. Henry Chadwick, i boken The Early
Church, gir følgende kommentar: Konstantin, som sin far, tilba den
uovervinnelige solguden... hans omvendelse til kristendommen burde ikke
betraktes som en personlig troshandling... det hele var uten tvil ledd i en
militær strategi.
Konstantins
rolle
Hvilken betydning hadde så denne
hedenske keiseren på kirkemøtet i Nikea, når den kristne religionens
guddomsforståelse skulle utarbeides? Encyclopedia Britannia skriver: Konstantin
ledet personlig forhandlingene på kirkemøtet. På en aktiv måte styrte han
diskusjonene og foreslo selv den endelige formuleringen som skulle forklare
forholdet mellom den kristne Gud Fader og hans Sønn, Jesus Kristus. Keiserens
ordvalg ble til slutt vedtatt av delegatene. (Sitat slutt.) Selve
debatten på dette kirkemøtet var usedvanlig konfronterende og varte - i følge
ulike leksika - i 6-8 uker. Vi merker oss at Skriften ikke ble ansett å være
tilstrekkelig kildemateriale, slik at gresk filosofi måtte benyttes for å
fremskaffe forklaringer og beskrivelser. Vi finner denne observasjonen
vesentlig, med tanke på at falne mennesker, uten å forholde seg med noen grad
av respekt til Guds egen åpenbaring i sitt Ord, påtok seg den uhørt frekke
oppgaven å forklare, dissekere og detaljdefinere Guds substans, materie,
vesen og sammensetning.
Om dette temaet er Bibelen taus,
og det er vår mening at det høver seg for oss mennesker å være like tause i
møte med det Gud ikke har åpenbart. Når det gjelder kirkemøtet i Nikea, grep
altså til slutt den hedenske keiseren personlig inn og presset gjennom
erklæringen han selv hadde utarbeidet. Denne erklæringen ignorerer Jesu egne
ord om forholdet han har til sin Far. Det er altså ikke begrepet å være ett
og samstemt det er snakk om, men å være èn og den samme. Om vi ikke helt
forstår denne resonneringen, skyldes det at vi ikke er godt nok kjent med
formuleringene fra den hedensk romerske gudeframstilling som var rammen for
Konstantins refleksjoner. Selv om uttrykkene èn og ett skulle ha samme
grammatiske utgangspunkt i grunnteksten, har de aldeles ikke den samme
betydning i sammenhengen de står i. For å bruke Skriftens måte å forklare på,
er ikke et ektepar både èn og ett. De er derimot to og samtidig er de ment å
være ett kjød. På samme måte er Faderen og Sønnen i Skriften framstilt som
ett, ikke som èn og den samme.
Encyclopedia Britannia skriver: Overrumplet
og dominert av keiseren, signerte de fleste biskopene (med unntak av to)
erklæringen, men det viste seg senere at mange gjorde det mot sin
overbevisning. (Sitat slutt.)
Som bakgrunnsinformasjon kan
det være nyttig å vite at da ikke-kristne jøder gjorde opprør mot Rom i år
135, fikk keiser Hadrian en anledning til å ødelegge Jerusalem, gi byen et
annet navn, og begynne en semittisk forfølgelse. Når vi derfor kommer til
tiden for kirkemøtet i Nikea, hadde mange av de hedningekristne allerede
distansert seg fra sine jødiske brødre, og gått i allianse med Roms
myndigheter. På denne måten ble de også, til keiserens tilfredshet, lett
bytte for hedenske skikker, og samtidig var de godt fornøyd med ikke å bli
assosiert med jødene. Den rene og apostoliske kristendommen måtte holde seg
skjult i denne tiden, men unngikk samtidig å bli tilsmusset av hedensk
ideologi. Det hører også med til historien at de bibeltro kristne, som
motsatte seg den romersk/hedenske innflytelsen, hadde et godt forhold til
jødene.
Det er både riktig og
nærliggende å etterlyse den bibelske dokumentasjonen for vedtaket i Nikea.
Alle som senere har søkt å beskrive prosessen ved dette berømte kirkemøtet,
synes å komme til samme konklusjon. Den er treffende uttalt i boken, A
Short History of Christian Doctrine; Konstantin hadde overhode ingen
forståelse for problemstillingen som ble reist i denne saken... Han forsto
imidlertid at et religiøst skisme var en trussel for keiserriket og han
ønsket å styrke sin politiske dominans. (Sitat slutt.)
EHB og JB.
Maria krones: Jesus som vår
eneste mellommann ble ikke trodd og forstååt da definisjonen av en treenig
Gud ble laget. Konsekvensen av dette banet vei for Maria som mellommann og
forbeder for de troende. Bildet er hentet fra British Museum. (Foto: Rebecca Samsing. )
I forrige artikkel i denne serien, som også er med i
dette nummeret av MVV, så vi på fundamentet for det som etter hvert ble den
såkalte treenighetslæren, og fulgte prosessen fra initiativet til den
hedenske keiser Konstantin. Vi inkluderte også en rekke uttalelser fra
kirkehistorikere som påviser denne lærens problematiske innhold i forhold til
guddomsforståelsen i Bibelen og i den første menighet. Vi fortsetter her med
å utdype aspekter av lærens historiske utvikling.
En politisk agenda.
Det kan være på sin plass å
minne våre lesere om at keiser Konstantin, både før og etter kirkemøtet i
Nikea, dokumenterte at han var spesielt opptatt av: (1) Å fortsette keiser
Hadrians antisemittiske prosjekt, slik at avstand kunne skapes mellom den
kristne religion og jødedommen. (2) Å bygge økumeniske broer mellom de
hedenske religionene og kristendommen. Da han erklærte at solgudens dag,
søndag, stikk i strid med Jesu og disiplenes lære, skulle være den nye
kristne hviledagen, oppnådde han begge formål. Jødene helligholdt
selvfølgelig Bibelens hviledag, den 7. dags sabbat, lørdag, og den dominerende
hedenske religionen tilba på soldagen. Ved dette ble avstanden mellom
Skriftens folk og de kristne større og skillet mellom hedenskapet og
kristendommen ble mindre.
Gjennom keiserens aktive
innsats, ble de samme to formål styrket ved Nikea-kirkemøtets nye
guddomsdefinisjon. Flere av de hedenske religionene tilba allerede en
guddomstriade bestående av tre separate elementer, som ofte ble symbolisert
av et hode med tre ansikter eller en kropp med tre hoder. Hebreerne vektla da
som nå at Herren er èn. Det kan legges til at på dette kirkemøtet ble ikke
Guds Ånd viet noen særlig oppmerksomhet. Åndens funksjon ble riktig nok
debattert, men ble ikke innlemmet i det endelige vedtaket.
Athanasius.
Læren ble senere justert og
tillagt flere detaljer i den Athanasianske troserklæring. Athanasius
(295-373) var en prest som støttet Konstantin i Nikea. Han er regnet å være
en av den greske kirkens mest betydningsfulle teologer og ledere. Fra 388 ble
han biskop i Alexandria. Erklæringen som bærer hans navn, sier rett ut at vi
tilber en treenig (tre-i-èn) Gud (God in Trinity), og både Faderen, Sønnen og
Guds Ånd spesifiseres å være den ène, sanne og samme Gud men uttrykt i tre
ulike, dog like, hypostaser. The New Encyclopædia Britannica skriver: Denne
troserklæringen var ukjent for østkirken inntil det 12. århundre, og det er
nå stor enighet om at Athanasius faktisk ikke formulerte erklæringen, men at
den ble til i Frankrike i det 5 århundre.
På et senere kirkemøte i
Konstantinopel (nå Istanbul), arrangert av keiser Theodosius i 381, ble
vedtaket fra Nikea igjen bekreftet og noe revidert eller modifisert, og Guds
Ånd ble nå ved en flertallsvotering blandt delegatene erklært å ha samme
gudestatus og posisjon som Faderen og Sønnen. Vi forstår det slik at om
flertallet av disse delegatene hadde kommet til en annen konklusjon, ville
himmelens Gud måttet finne seg i å være og forbli hva enn de erværdige menn
til slutt ble enige om. Denne siste guddomsversjonen kalles gjerne Den
tredelte nikenske trosbekjennelsen eller bare Nikenum.
"Kristendommen gjorde ikke slutt på
hedenske religioner, den
adopterte dem..." Will Durant
Allerede på dette tidlige
tidspunktet dukket utgaver av de hedenske statuene og bildene av et hode med
tre ansikter og en kropp med tre hoder opp i kristne kirker som illustrasjon
på den nye guddomsforståelsen. Encyclopedia Americana skriver: Den
endelige utviklingen av en treenighetslære (trinitarianism) fant sted i
vestkirken, blant middelalderens katolske teologer, ved at forklaringer og
begreper ble lånt fra filososiens og psykologiens terminologi. (Sitat
slutt.) Vedtaket i Konstantinopel ble ikke allment aksptert, og mange ble
forfulgt og led grusomt på grunn av sin opposisjon mot erklæringen. Vi kan
ikke unngå å registrere at både læren om hvem og hva Gud er, og læren om at
den hedenske soldagen hadde tatt plassen til Bibelens sabbat, hadde de samme
røtter og ble presset gjennom med makt og forfølgelse av en hedensk keiser.
Denne fremgangsmåten indikerer redusert tilstedeværelse av den Ånd
kirkemøtene etter hvert inkluderte i treenighetsdogmet.
Historikeren Will Durant
skriver: Kristendommen gjorde ikke slutt på hedenske religioner, den
adopterte dem... Fra Egypt kom ideen om en guddommelig treenighet. Boken
Egyptian Religion av Siegfried Morenz kommenterer: Treenigheten var en
sentral komponent i den egyptiske gudeverden... men de tre gudene ble betrakt
som èn gud. I Edward Gibbons History of Christianity, leser vi: Hvis
det på en måte er rett at kristendommen erobret hedenskapet, er det like sant
at hedenskapet besmittet kristendommen. Den rene gudsforståelsen blant de
første kristne... ble forandret av romerkirken til det uforståelige dogmet om
treenigheten. Kirken hevdet imidlertid at flere av de hedenske ideene,
oppfunnet av egypterne og idealisert av Plato, var verdige å innlemme i den
kristne tro.
Det er vår oppfatning at den
katolske treenighetslæren, som protestanter har arvet sammen med soldagen som
hviledag, læren at sjelen er udødelig og læren om en skjærsild, ikke gir oss
et rett bilde av verken Guds enorme kjærlighet for sin Sønn eller for oss
mennesker, men at den åpner veien for en rekke trosmessige fallgruber.
Tradisjon
framfor Guds Ord.
Vi ønsker å poengtere at det
gikk flere hundre år etter Kristi og apostlenes tid, før den såkalte
treenighetslæren ble akseptert i kristendommen. Hva og hvem ledet denne
utviklingen? Var det åpenbaringer i Guds Ord eller var det verdslige og
kirkepolitiske hensyn og menneskelige tradisjoner som avgjorde? For å sitere
E.W. Hopkins i boken Origin and Evolution of Religion: Den endelige
ortodokse definisjonen på treenigheten er et resultat av kirkepolitikk. The
Encyclopedia Americana skriver rett ut det alle religionsforskere kan se hvis
Bibelens omtale er kjent: Det fjerde århundrets treenighetslære
(trinitarianism) var en avvikelse fra den første kristne læren.
Keiser Theodosius forsatte vedtakene om
treenighetsdogmet. Dette ble til den nikenske trosbekjennelse
Det er forståelig at den
Katolske kirke har en noe divergerende forklaring på treenighetslærens
opprinnelse. Vi siterer fra Den katolske kirkes katekisme, 2. avsnitt:
Seksjon Faderen, artikkel 237 (50). Treenighetslæren er i streng forstand
et trosmysterium, det vil si ett av de mysterier som er skjult i Gud, og som
ikke kan kjennes dersom de ikke blir åpenbart ovenfra. Vi ber våre lesere
reflektere over påstanden åpenbart ovenfra, når vi må forholde oss til
alt nevnte prosess og vi er kjent med motivene til både den hedenske keiser
Konstantin og andre som presset og truet for at dette dogmet skulle få en
flertallsvotering på diverse kirkemøter.
Lærens
opprinnelse.
Poenget med denne historiske
gjennomgangen, er å vise at de katolske kirkemøtenes treenighetslære, ikke
ble til ved en guddommelig åpenbaring og heller ikke ble utformet i et forsøk
på å være nidkjær og lojal mot Skriften. Prosessen ble drevet fram av: (1) En
hedensk keisers iherdige initiativ. (2) Politiske hensyn. (3) Ønsket om å
binde hedenskapen og kristenheten nærmere hverandre og (4) Gresk filosofi,
rammet inn av et ubibelsk romersk-katolsk tenkesett. Det var denne
utviklingen som til slutt ga oss læren om at Faderen likevel ikke er den ène
og sanne Gud, og at Jesus Kristus likevel ikke er Gud Faders enbårne Sønn og
mellommann mellom Faderen og mennesket, men at de tilsammen er den ène Gud,
som igjen uttrykker seg i tre hypostaser fra en felles gudematerie eller
gudesubstans, slik at de likevel ikke er tre men èn.
Vi har lest litteratur hvor det
hevdes at de hedenske religionene kun kopierte en treenighetsfilosofi fra den
hebraiske religion. Denne påstanden finner vi problematisk å akseptere, siden
ideen at Gud ikke skulle være èn, er fremmed i jødedommen og jødisk
litteratur. At Gud har en Ånd som kommuniserer Guds vilje til menneskene og
at Guds Sønn er omtalt i Det gamle testamentet, Ord. 30:4 og klart indikert i
Ord. 8:22-31, og tydeligvis var til stede i begynnelsen, ble ikke i jødisk
teologi opplevd å være en motsetning til læren om den sanne Gudens enestående
posisjon, allmakt og autoritet.
New Catholic Encyclopedia
skriver: Læren om den hellige treenighet blir ikke forkynt i Det gamle
testamentet. Vi kan også ta med et sitat fra The Encyclopedia of
Religion. Teologer er enige om at Det nye testamentet heller ikke
inneholder noen klart formulert treenighetslære.
Når Jesus erklærte at han var
ett med Faderen, betyr det da at Sønnen var Faderen og at Faderen var Sønnen?
Når Jesus videre inviterer de troende til å være ett med seg selv og med
Faderen, betyr det at alle troende er Faderen og Sønnen? Selvfølgelig ikke,
og det hevdes da heller ikke av dem som føler seg forpliktet til å støtte den
katolske treenighetslæren. Poenget er, som vi også omtalte i forrige artikkel
i denne serien, at Jesus ikke indikerer tallordet èn men samhørigheten ett. Det betyr å være ett i mening, hensikt og mål.
Treenighetslæren kommuniserer ikke primært denne mentale og åndelige
samstemtheten, i stedet blir Jesu lære i dette dogmet omgjort fra ett til èn, for på den måten å formidle det samme som de hedenske
religionene, som er denne ideens opprinnelse. Begrepet trinity vektlegger
altså ikke i hovedsak treenighet i betydningen tre som er enige, men tre
som er èn og den samme.
Vi merker oss også at treenighetslæren hevdes fra katolsk hold å være, det sentrale dogmet i
katolsk tro. På denne læren bygger alle andre katolske dogmer, Handbook
For Todays Catholics, side 12. Vi både registrerer og forstår godt denne
uttalelsen fra pavemakten, og ser også logikken i at dette kirkesamfunnet
ikke finner det rimelig at protestanter kan akseptere treenighetslæren, men
avvise dogmene som bygger på den.
Denne søylen i Istanbul ble hentet fra Egypt til
daværende Bysants av keiser Theodosius
Den
Augsburgske bekjennelse.
Den Augsburgske Konfesjon, også
kalt et bekjennelsesskriv, ble utarbeidet av Melanchthon og av de lutherske
riksstender overrakt keiser Karl 5 på riksdagen i Augsburg 25 juni 1530.
Riksdagen var samlet for å drøfte den voksende religiøse splittelsen i det
som het Det Hellige Romerske Imperium. Konfesjonen var signert av flere
ledende lutheranere. Luther selv var ikke til stede, men han hadde godkjent
ordlyden. Selv om dokumentet var moderat, nektet keiseren å akseptere det,
siden det påpekte en rekke misbruk og ubibelske ideer. Vi merker oss
imidlertid at Keiseren var godt fornøyd med ordvalget i
treenighetserklæringen, siden den stort sett bygde på tidligere vedtak fra
katolske kirkemøter. Denne observasjonen er ikke uvesentlig, siden vi her
omtaler det som er det generelle bekjennelsesskriv for alle
evangelisk-lutherske kirker, og som i hele sin utviklingstid, var mer
avhengig av en politisk keisers aksept enn av Guds Ords godkjennelse.
Foreløpig
konklusjon.
Vi føler et behov for igjen å
minne våre lesere om at det nettopp er aksepteringen av denne spesielle
definisjonen av guddommen, som er blitt selve testen på om man tilhører
en sekt eller kan innlemmes i den felles globale allkirkelige kristne
familie. Vi omtaler her verdenskristendommen som er beskrevet i Åp. kap. 13
versene 3 og 8.
- Testen
på denne tilhørigheten er altså forfattet av en hedensk keiser, og hadde
som en av sine sentrale hensikter å lage en bro mellom de hedenske
religionene og kristendommen, og samtidig skape avstand til jødefolket.
- Testen
ble også utformet slik at den passet inn i den hedenske keiserens
politiske agenda.
- Testen
fikk sin ordlyd ved å adoptere tenkemåter fra gresk filosofi.
- Testen
erklæres av Den katolske kirke å utgjøre selve fundamentet for alle
katolske dogmer.
- Testen
hevdes av de fleste katolske og protestantiske teologer, ikke å være
fundert alene på Guds Ord.
Treenighetens far
Begynnelsen til den kristne læren om at Faderen og
Sønnen er èn i stedet for ett i alt.
En lite omtalt teolog fra kristenhetens begynnelse,
Gregorios fra Nazianz, kan vise seg å ha spilt en helt sentral rolle i
utarbeidelsen av en gud-domsforståelse som var en sammen-smeltning av
jødisk-kristne tradisjoner med gresk tenkning. Det ser ut til at Gregorios
fikk stor betydning allerede i sen-antikken, og blir i øst ansett som en av
grunnleggerne av den ortodokse teologi.
Norsk grunnforskning
I et forsøk på å fylle inn blanke områder av den tidlige kirkehistorien, har
senter for grunnforskning headhuntet Tomas Hägg og Jostein Børtnes fra
Institutt for klassisk filologi, russisk og religionsvitenskap, til et
ettårig opphold i vitenskapsakademiet. Der skal de “stenges inne” i 365
dager, og får anledning til å fordype seg i skriftene til den nesten mystiske
Gregorios fra Nazianz, kalt treenighetens far.. Deres forskning må
nødvendigvis begynne på 300-tallet, det århundret kristendommen først ble
tillatt og deretter forfremmet til statsreligion, etter at keiser Konstantin
i 320-årene hadde flyttet hovedstaten fra Rom til Konstantinopel, som var den
nye byen ved Bosporos. Skal vi til fulle forstå treenighetslærens røtter, og
da mener vi prosessen som gjorde denne guddomsideen tilgjengelig for keiser
Konstantin på kirkemøtet i Nikea i 325, må vi kjenne til denne ideologiens
bakgrunnen og opprinnelse. 300-tallet var preget av uroligheter og teologisk
tautrekning. De to hovedtemaene som de lærde teologene både debatterte,
kranglet og sloss om, var kirkens framtidige organisasjon (struktur og
hierarki), og ikke minst forholdet mellom Faderen og Sønnen i den kristne
guddomsforståelsen.
De
ortodokse
De som i ettertid aksepterte majoritets-definisjonen, som ble vedtatt etter
intens debatt, politisk press og ikke få trusler fra den hedenske keiser
Konstantin, kalte seg selv ortodokse (som betyr rettroende). Denne
selverklæringen sier selvfølgelig ikke noe om lærens forhold til Skriften,
men hadde uten tvil en manipulerende psykologisk virkning. De som var uenige
med de ortodokse, aksepterte ikke - som vi alt har omtalt i tidligere
artikler i denne temaserien - at Faderen og Sønnen var èn, men hevdet at de
var ett i alt.
Tre nøkkelteologer
Fra Kappadokia i Lilleasia, dukker tre teologer opp på historiens arena, og
de får uten tvil en avgjørende betydning for det som etter hvert ble kalt den
ortodokse gudslæren. De tre var Basileios den store, hans bror
Gregorios fra Nyssa og deres felles venn, den alt omtalte Gregorios
fra Nazianz. Disse tre teologene trakk seg mer eller mindre bort fra
verden, for å gruble over Guds vesen. Gregorios beskriver selv hvordan han
prøvde å trekke seg tilbake til et gods i Kappedokia, for å unngå det vanlige
livets larm og gjøremål. Han ville, skriver han, stenge ute alle
sanseinntrykk, stille seg utenfor kjødet og la sinnet favne hvem Gud er.
Religionsblanding.
Vi behøver ikke gjette oss fram til hva som var disse tre kappadokiske
kirkefederenes mål og oppgave. De skriver selv at de ønsket; å bruke sine
retoriske og filosofiske kunnskaper i et bevisst forsøk på å forene den
jødiske-kristne tradisjon med gresk tenkning. Det er viktig å poengtere
at de selv skriver at dette var deres selvutnevnte mandat, oppgave og kall.
Vi gjentar denne viktige setningen. De ønsket å forene den jødisk-kristne
tradisjon med gresk tenkning, og på den måten, for all ettertid, å definere
kristenhetens guddomsforståelse. Det var fruktene av deres økumeniske
religionsblanding, som ble lagt i den hedenske keiser Konstantins fang på
kirkemøtet i Nikea, og som der ble presset gjennom som den kristne
religionens treenighetslære. I år 281 ble Gregorios fra Nazianz utnevnt som
biskop, etter at hans veltalende forkynnelse hadde fått mye av æren for at treenighetslærens
tvilere ble nedkjempet. Imidleretid møtte han mye teologisk motstand, og han
ble avsatt igjen ikke lenge etter sin utnevnelse. Det er kjent at Gregorios
kjempet en intens kirkepolitisk kamp, for å få gehør for sin ideologiske og
terminologiske mikstur av jødedom, kristendom og gresk filosofi, men han
kjempet også en tøff kamp med seg selv.
Gregorios personlige kamp.
Tidlig i kirkehistorien ble kirkefedrene alltid framstilt som helstøpte
teologiske helteskikkelser som levde 100% med Herren, og kunne kanoniseres
til helgener uten særlig debatt. Forskeren Jostein Børtnes, den ene av de tre
nutidsforskerne som skal prøve å bevege seg bak kulissene, hva denne teologen
angår, røper at treenighetens far nok ikke var så integrert som mange har
antatt, og beskriver en mann med et splittet sinn og store psykologiske
kompleksiteter. Det var altså denne mannen som utarbeidet gudsforståelsen som
forenet Skrift og gresk filosofi, og som er blitt et både katolsk og
protestantisk trosfundament. Mes-sianske jøder, men også andre troende som
aksepterer at Bibelens virkelig er Guds Ord, opplever ikke at gresk filosofi
har mye å tilby når kristenhetens Gud skal defineres. Derfor har de
vanskeligheter med å forstå at den ène og sanne Gud, Faderen og hans enbårne
Sønn, vår Frelser Jesus Kristus, og Guds Ånd, alle er ulike gudeelementer
eller hypostaser som ble til fra en felles gudematerie, entitetsmasse eller
gudesubstans. Vi ser fram til sluttresultatet av forskernes arbeid med å
kartlegge hva som egentlig fant sted når mennesker ikke lenger fant Bibelens
omtale av Gud tilfredsstillende, men skulle prøve å forme ham med ord og
ideer som var tilpasset datidens hedenske guddomsideer. (Sitater fra
Gregorios’ dikt og taler er tidligere oversatt av Jostein Børtnes i verket
”Gregorios fra Nazianz, kappadokier og athener. Mer info: http://www.forskning.no/Artikler
2002/september/1031126646.78)
Nytt fra Istanbul, 27. november 2004
Hundrevis av trofaste Gresk Ortodokse kristne var på
lørdag samlet i en liten katedral i Istanbul, for å feire at et relikvium,
som ble stjålet av korsfarerne 800 år tidligere, og har vært i Vatikanets
besittelse siden da, ble levert tilbake. Det dreier seg om rester av helgenen
Gregory av Nazianze og helgenen John Chrysostom. Bartholomew I, den
økumeniske ortodokse patriarken i Konstantinopel, hadde tidligere vært i Roma
og mottatt relikviet, som ble overlevert ham av paven selv.Det er kjent at
nåværende pave lenge har søkt å bygge broer mellom Vatikanet og den ortodokse
kirke. Det ble imidlertid spesifisert fra Vatikanet, at tilbakeleveringen
ikke representerte en unnskyldning for at den katolske kirke i stjal
relikviene av Gregorios, men at det var en gest som kunne bringe de to
kirkesamfunnene nærmere hverandre.
Treenigheten del 4
Veggmaleri fra Vatikanet, Roma. Jesus og Gud på hver
side av Maria. Den hellige ånd i form av en due svever over Maria. Infelt:
Større utsnitt av samme bilde. Englene bøyer seg for Maria i midten fremfor
Faderen og Sønnen.
Den enbårne Sønn.
Svært få kristne har tenkt gjennom paradokset som oppstår hvis vi skal tro
både på de katolske kirkemøtenes treenighetslære (tre navngitte og likestilte
guddommelige enheter eller entiteter, som likevel ikke er tre, men tilsammen
er èn) og samtidig tro Bibelens beskrivelse av at Jesus var Guds (altså Gud
Faders) enbårne Sønn og ikke sin egen Sønn.
I Joh. 3:16 står det: For så har Gud elsket verden at
han gav sin Sønn den enbårne. Hvem var det Gud (Faderen) sendte og hva
var forholdet mellom Faderen som sendte og han som ble sendt? Hvis det i Joh.
3:16 hadde stått: For så elsket Gud verden at han ga en engel som han hadde
skapt... eller kanskje at han ga en venn, ville da denne handlingen på samme
måte ha overbevist oss om Guds ufattelige kjærlighet? Med ordet så i
dette verset, kommuniseres graden av Guds kjærlighet. Det var ikke en av
himmelens utallige engler han ga, heller ikke bare en god venn, men noe av
seg selv, nemlig sin enbårne Sønn. Ga Gud Fader sin Sønn? Ga Gud Den Hellige
Ånd sin Sønn? Ga Sønnen, som i den katolske treenighetslæren kalles den ène
og sanne Gud, sin Sønn? Spørsmålene blir selvfølgelig meningsløse, men den
reduserte meningen skapes ikke av Skriftens innhold, men kommer rett ut av
kirkemøtenes definisjon. Sønnen kan ikke være Guden som ga sin Sønn og det
samme kan sies om Ånden. Det var den ène og sanne Gud, som Bibelen definerer
som Faderen, som elsket så høyt at han gav sin enbårne Sønn.
Vi merker oss at Den katolske kirke forklarer det absurde,
uforståelige og ulogiske i ordvalget som er benyttet når treenighetslæren
skal forklares, med at det er et uforståelig guddommelig mysterium ingen kan
fatte. Men saken er jo den at det mystiske, uforståelige, ulogiske og absurde
ikke kommer fra hvordan Bibelen forklarer guddommen, men nettopp fra de
ordene de katolske kirkemøtene benytter når treenighetslæren skal forklares.
At inkarnasjonen og evigheten er godt utenfor vår fatteevne, er greit å
akseptere, men treenighetslærens mystikk og uforståelighet, kommer imidlertid
fra begrepene som er lånt fra den hellenistiske filosofien og fra de hedenske
gudeframstillingene.
Fem steder i Bibelen er uttrykket enbårne Sønn benyttet om Jesus, Joh. 1:14,18. 3:16,18. 1. Joh. 4:9. Ordet enbårne,
kommer fra mônôgênês som igjen er satt sammen av mônôs som
betyr èn eller ène og ginômai som betyr bli til,
forårsake en eksistens eller generere. Begrepet enbårne Sønn er ikke et uttrykk som er produsert av bibelselskapene, det er den greske
oversettelsen av hva Faderen selv kalte Jesus da han ble døpt, Matt. 3:17.
Selv kalte også Jesus seg selv flere ganger Guds Sønn. Gud visste meget godt
hvilke assosiasjoner og hvilken forståelse ordene enbårne Sønn ville
produsere hos alle som til alle tider kom til å lese Skriften. Gud kjente
selvfølgelig meget godt til Sønnens identitet og det gjorde Jesus selv også.
Gregorius
fra Nazians var en av treenighetens største forkjempere.
Han blir regnet som en av grunnleggerne i ortodoks teologi. Han kom fra
Kappadokia i Tyrkia. Han studerte i Aten, og fikk en klassisk gresk
topputdannelse. Hans teologiske skrifter blir sett på som de avgjørende
premissleverandørene for kristendommens utvikling. Et sentralt tema er
treenigheten. Han brukte bevisst sine retoriske og filosofiske kunnskaper
og i hans verker finner man bevisste forsøk på å forene den jødiske
tradisjon med gresk tenkning. Fra: Forskning.no
Benyttet Gud Fader ordet Sønn bare for å indikere
hvilke gode, nære og familiære følelser han hadde for Guden som var med-Gud
sammen med ham? Prøver Faderen her å forvirre eller opplyse oss? Hvis Gud
ønsker at vi skal tenke på Jesus som hans enbårne Sønn, er vi da
forpliktet til å legge bort denne detaljerte beskrivelsen, for å
tilfredsstille de omtalte katolske kirkemøtene, og i stedet forstå det slik
at Gud ikke ga sin enbårne Sønn, men at han ga en annen del av den ène og
sanne Gud, som han selv også var en del av? Skal vi videre forstå det slik at
ingen vanlig gjenfødt troende, som leser Bibelen og ber om lys og veiledning,
har mulighet til å forstå hva Gud prøver å si ved å benytte ordet enbårne?
Er det i stedet slik at Herren valgte å kommunisere sin vilje og mening, ved
å gi guddommelig lys til en politisk motivert hedensk romersk keiser, og at
han etter hvert lot begreper fra hedenske religioner hjelpe katolske biskoper
til å å forstå at enbårne Sønn likevel ikke betyr Guds enbårne Sønn,
men Sønnen som er like mye den eneste sanne Gud som Gud Faderen selv?
For å unngå å måtte forholde seg til det problematiske
ordet enbårne, som jo kunne skape komplikasjoner når den ène og sanne
Guds enbårne samtidig ble erklært å være den ène og sanne Gud, valgte kirkemøtet i Nikea å si at Sønnen, som altså var den ène Gud, var/ble
enbåren (begotten) ved en evig og vedvarende prosess som ikke hadde noe begynnelse
eller avslutning. At denne erklæringen ikke på noen måte forekommer
verken intelligent eller skriftlojal, ble faktisk ikke opplevd som et
problem, for vi har her å gjøre med en tid og et ideologisk miljø, hvor
mystikk sto over logikk og hvor presteskapet kunne kreere sannhet grunnet sin
opphøyde posisjon i et kirkesystem. De katolske Knights of Columbus,
bar på sine bannere ordene at Gud Jesus ble født i en aldri avsluttet
handling fra Gud Fader. Ordene som ble valgt kan virke absurde for de av oss
som klarer oss med Skriften, og ikke behøver kirkemøtene for å ha et ryddig
forhold til Faderen og Sønnen, men vi har forståelse for at Bibelens
vitnesbyrd på ett eller annet vis måtte tilpasses teologenes erklæringer.
Når Bibelen i 1. Kor. 11:3 påstår at Kristus er enhver
manns hode.. men Gud er Kristi hode, forteller kirkemøtene oss at Gud
Fader og Gud Jesus begge er like mye Gud og ingen kan være hode til den
andre. Når Bibelen i 1. Tim. 2:5 lærer at det er bare (kun) er èn Gud,
og (i tillegg til ham) bare (kun) èn mellommann, erklærer
kirkemøtene at denne ène Gud, består av tre adskilte enheter av en felles
gudesubstans eller gudemasse, som gjør at alle tre likvel ikke er tre, men
kan kalles den ène Gud uttrykt i tre like gudeelementer. Og vi kan legge til
at siden mellommannen Jesus er erklært å være like mye den ène Gud som Gud
Fader, kan han vanskelig også være mellommann mellom mennesker og seg selv
som Gud.
Den logiske og praktiske konsekvensen av denne endringen,
er selvfølgelig at Sønnens mor, Maria, etter hvert ble guddommeliggjort av et
annet kirkemøte, og delegert mellommann eller brobygger-oppgaven som Sønnen
ikke lenger kunne fylle. Skal bibeltroende kristne værer slavebunnet av dette
meningsløse og ulogiske vrøvlet for å bli akseptert i det gode økumeniske
fellesskapet, og risikere å motta sektstemplet ved å holde seg til Guds Ord i
stedet for hedensk gresk filosofi? Det ser slik ut. Kanskje dette også er
grunnen til at kirkesamfunn, som tidligere hadde en klar bibelsk forståelse
og forkynnelse av guddommen, senere er blitt invitert, presset eller truet
til å forlate Skriftens lære, og i stedet akseptere den hedenske utgaven av
gudeforståelsen? Hvem har vel lyst til å havne i en så prekær og utsatt
posisjon, at de må bli stående på Guds sannhet, når alle andre bøyer seg for
et hedensk gudebilde? Man kan risikere å bli lite populære og miste ortodoks
anseelse og velvilje for slikt.
Vi kan også stille spørsmålet; når ble Jesus Guds enbårne
Sønn? Noen mener at Jesus ikke ble Guds Sønn før han ble født av Maria, men
de har sannsynligvis ikke vurdert konsekvensene av en slik tro. Hvis Guds
kjærlighet til oss ble åpenbart ved at han ga oss det kjæreste han eide, sin
egen Sønn, kunne han ikke vise denne kjærligheten før han hadde en Sønn å gi.
Å mene at Jesus ikke var Guds Sønn før han ble født inn i denne verden, åpner
for den umulige tanken at Jesus ankom før han ble sendt, eller at Gud sendte
sin Sønn før han hadde en Sønn å sende.
Men hva betyr enbårne? Hvis vi aksepterer, og det
syns noen av oss at vi kanskje burde, Guds egne ord om at Sønnen var hans enbårne,
betyr dét at Sønnen ble skapt ?, slik Jehovas vitner og muligens også den
tidlige arianismen lærer?. Dette er egentlig ikke særlig komplisert å forstå.
Kan du finne noe sted i Bibelen hvor født betyr skapt eller
omvendt? Når Gud skaper, benytter han ikke noe som er en del av seg selv og
han setter ikke noe sammen av tidligere eksisterende deler, det blir bare til
ved hans ord. Om dette er Bibelen klar; Himlene er skapt ved Herrens ord,
og all deres hær ved hans munns åndepust.... For han talte, og det skjedde.
Han bød, og det sto der, Sal. 33:6.9. Enbårne (eng. begotten) er
avledet av å føde, uten at vi derved behøver å lage detaljerte menneskelige
assosiasjoner, men Gud selv valgte ordet. Ved en fødsel var det fødte engang
en del av orginalen som føder og består av de samme komponenter og eier de
samme kvaliteter som orginalen. Bibelen forteller oss kun at Jesus var Guds
enbårne Sønn. Vi får ikke vite hvordan, men vi får vite at han var fra evighet
av og at han som Sønn bærer Faderens likhet og bilde.
"Jesus måtte være guddommelig siden han var Sønn
til den éne og sanne Gud."
La oss, som en illustrasjon, tillate oss å tenke på
menneskers vis. Når et barn blir født, hvilke kvaliteter er barnet da født
med? Barnet består ikke av noe som ikke allerede var til stede hos
foreldrene. Kan det være dette Faderen prøver å fortelle oss ved å benytte
ordet Sønn? Hvis vi overfører tenkesettet til guddommen og vi respekterer
ordet som Gud selv benytter, nemlig enbårne, da kom Jesus fra Faderen,
og måtte nødvendigvis eie de kvaliteter Faderen er i besittelse av. Han kan
ikke være annerledes enn Faderen og må i sin natur være i besittelse av Guds
egenskaper. Jesus måtte være guddommelig siden han var Sønn til den ène og
sanne Gud.
De ulikheter eller forskjeller vi måtte respektere hva
angår Gud Fader og Faderens Sønn, måtte være knyttet til funksjon og til det
faktum at den som er livgiveren eller den første årsak, må ha liv å gi til
både det fødte og det skapte.
Vi kan selvfølgelig også akseptere at Sønnen i
inkarnasjonen, da han i alle ting ble oss mennesker lik, måtte velge å
legge til side det som forårsaket at han likevel ikke i alle ting ble oss
lik.
Hvis vi skal forestille oss begrepet enbårne i lys
av den katolske treenigheten, måtte Gud Fader og Gud Jesus engang ha bestemt seg for at Gud Jesus i tid skulle spille en rolle som Gud
Faders Sønn.
Dersom Han ikke kom som menneske, kunne han selvfølgelig ikke dø, for Gud
eier ikke en betinget udødelighet, som de skapte englene, for Han kan aldri
dø. Følgelig kunne ikke Gud Jesus virkelig dø på korset og det var da heller
ikke noen reell risiko for Gud Fader å gi Gud Jesus som sonoffer. Det ville
blitt et teknisk rollespill og utfallet ville vært absolutt forutsigbart. Gud
Jesus kunne ikke fristes, og han kunne ikke dø. Den frelsesplanen som er
omtalt i Guds eget Ord, synes å ha en ganske annen ramme.
Den logiske og praktiske konsekvensen av denne endringen,
er selvfølgelig at sønnens mor, Maria etter hvert blir guddommeliggjort...
Bildet: Katolikker kneler ned foran en Maria-statue utenfor en kirke i Polen. Høyre: En kjernefamilie
som bøyer kne foran den samme statue.
Tanker om treenigheten - del 10
Treenighetslærens definisjon av Gud Fader,
usynliggjør den allmektiges plass, rolle og funksjon.
· Treenighetslærens definisjon av Kristus, fratar de
troende en mellommann mellom den ene og sanne Gud og mennesket, og
legger det teologiske grunnlaget for at Jesu mor, Maria, ble utpekt som
medfrelser (co-redeemer.)
· Treenighetslærens definisjon av Guds Ånd som en
separat og frittstående åndegud, skaper et nødvendig teologiske fundament for
endetidens store åndsforførelse.
I Mariakirken i Nazaret fremmes Maria
som mellommann mellom mennesket og Gud (Jesus). Her med innskriften
“Mediatrix” (mellommann) til ære for Maria.
I denne utgaven av Mens Vi Venter avslutter vi den lange artikkelserien om
treenigheten. Både del 10 og del 11 er med i dette nummeret. I tillegg har vi
inkludert en artikkel som gir et lite resymè av hovedpåstandene. Vi har
forsøkt å vise våre lesere både hvordan og hvorfor dette katolske dogmet ble
til, og samtidig påpekt en rekke elementer ved denne gudsforståelsen, som
ikke er i harmoni med Bibelens lære, men er godt samstilt med ideologien til
de hedenske gudetriadene.
Trolig har ikke så mange som èn av hundre troende gjort et forsøk på å
studere hva som er involvert i treenighetslæren. Ureflektert antar de at
troen på dette dogmet er en nødvendig betingelse for å kunne kalles kristen
ortodoks (altså rettroende). Hvis du spør et vanlig menighetsmedlem om hva
denne læren innebærer, vil svaret sannsynligvis bli enkelt og lite
gjennomtenkt. Du vil få høre at treenighetslæren hevder at Faderen, Sønnen og
Den Hellige Ånd, både tilsammen og hver for seg, utgjør det kollektive
fenomenet Bibelen kaller den allmektige Gud.
Svaret røper selvfølgelig at de verken er kjent med innholdet i
treenighetslæren eller det gamle og nye testamentets budskap om hvem den
allmektige Gud er. Vi har møtt mange som absolutt tror på alt det Bibelen
lærer om Faderen, Sønnen og Guds Hellige Ånd, men de vet ikke at
treenighetslæren sier noe helt annet enn det de har forstått fra Guds Ord.
Likevel føler de seg forpliktet til å akseptere denne læren, selv om de ikke
vet hva det egentlig innebærer.
Alternativene.
Under den kalde krigen, da forholdet mellom USA og tidligere Sovjet Unionen
var labert, ble nesten en hver som kritiserte noe i amerikansk politikk, kalt
kommunist. Ideen var at enten er du amerikansk kapitalist eller du er
kommunist. Den samme uvitenheten synes å prege mange kristne når det kommere
til treenighetslæren. Enten aksepterer du keiser Konstantins og de katolske
kirkefedrenes definisjon av guddommen, eller du er en kjetter som blir
plassert i samme bås som Arius eller Jehovas vitner. Vi har valgt å holde oss
til Bibelens lære om dette temaet, og må da si nei takk til både Konstantin,
kirkefedrene, Arius og også til ideer vi ser at Jehovas Vitner kommuniserer i
noen av sine skrifter, med hensyn til Jesu tilblivelse, plass og rolle. Men
som alt nevnt, mange vet ikke at det finnes et bibelsk ståsted som utelukker
samtlige nevnte synspunkter.
Den første menigheten.
I apostelmenigheten og i tiden som umiddelbart fulgte, var det ingen debatt
blant de troende om Faderens, Sønnens og Guds Ånds virke. Verken
nytestamentet eller dokumenter fra den tidlige kirkehistorien, inneholder
indikasjoner som påviser at dette temaet ble debattert. Et begynnende problem
ble etter hvert synlig når det gjaldt påvirkningen fra visse gnostiske
retninger, men denne diskusjonen dreide seg mer om Jesu natur, enn om en
forståelse av guddommen. Fra den postapostoliske periode, (ca. år 90-140
e.Kr), finnes teologisk litteratur som bekrefter at de troende holdt seg nøye
til den jødiske læren om at Gud er èn, og at denne ène Gud hadde en Sønn, som
er mellommannen, Jesus Kristus, vår Frelser. Det ble ikke gjort noen
anstrengelse med å forklare, finne ut av eller definere Guds vesen. Ja det
ble vektlagt at Guds vesen ikke var for oss mennesker å spekulere over. De
innså at det Herren hadde åpenbart gjennom sine profeter, var det alle
trengte å forholde seg til.
"Ingen ved hva
Den Hellige Ånd er, for skriften åpenbarer ikke denne
hemmeligheten."
På samme måte var det tydeligvis nok for de første kristne, at Den Hellige
Ånd representerte alt Faderen og Sønnen sto for. Denne samstemtheten var
viktigere for dem, enn et forsøk på å finne ut hva Ånden var. Den samme
ideologiske varsomheten som hindret jødene i å fantasere fram en
menneskeprodusert beskrivelse av Guds vesen, hindret også de første kristne i
å definere Guds Ånds vesen.
Ingen vet hva Den Hellige Ånd er, for Skriften åpenbarer ikke denne hemmeligheten,
men vi blir kjent med Åndens funksjon, gjerninger og oppgave. Vi foreslår at
det burde være nok for Guds barn også i dag. Åndens absolutte samstemthet med
Faderen og Sønnen, er det viktigste å merke seg.
I sin avskjedstale til disiplene ga Kristus dem og oss en tilstrekkelig
forklaring på hva talsmannen representerte, når han etter å ha sagt at hans
Far (Gud) skal elske dem som holder hans ord (bud), fortsetter med å si at vi (min Far, altså Gud, og jeg) skal komme til ham (til den som holder Guds bud) og ta bolig hos ham.
At talsmannen, Den Hellige Ånd, Guds og Kristi Ånd, med det menneskelige
språks begrensninger i møte med den uforklarte guddommen, kunne omtales som
et individ eller en person, ble ikke opplevd som et problem for dem og burde
heller ikke for oss. Ingen av de første kristne prøvde å lage utfyllende
selvproduserte kommentarer eller forklaringer, som risikerte å dra inn
elementer som ikke var åpenbart av Skriften selv.
Treenighetslærens opphav.
Som nevnt i tidligere artikler i denne serien, ble det ideologiske
forarbeidet til treenighetsdogmet, utarbeidet av Gregorios fra Nazianz, Basileios den store og hans bror Gregorios fra Nyssa. Disse
tre teologifilosofene stengte seg som kjent inne i et kloster, for å kunne
meditere og filosofere uforstyrret i tankenes verden. De ga seg selv oppgaven
å definere guddommen for den kristne kirkens ettertid. Hva var de tre
teologens mandat? Var det å studere skriftene for å kunne produsere en
troserklæring om guddommen som samstemte med Guds åpenbaring og hver
uttalelse i Guds Ord? Det ville vært et naturlig mål, ville det ikke? Nei, de
hadde følgende erklærte agenda: Å forene den jødisk-kristne
tradisjon med gresk tenkning (les filosofi), og på den måten, for all
ettertid, å definere kristenhetens guddomsforståelse. Går det opp for
deg hva du nettopp leste, og begriper du at dette er treenighetslærens
begynnelse og idèramme? Ingen har i ettertid urettmessig beskyldt de tre
filosofene for å ha hatt dette som mål. De skriver selv at det var planen. Hedensk
gresk filosofi, blandet med jødisk/kristne elementer. Det og nettopp det
var oppskriften, og det var dette blandingsproduktet (les:
blandingsreligionen), som den hedenske keiser Konstantin hadde som
utgangspunkt, og som han til tross for stor motstand, klarte å presse gjennom
på kirkemøtet i Nikea.
Treenighetslæren er altså resultatet av at noen tidlige teologer, senere
godt hjulpet av en hedensk romersk keiser, satte seg fore å forstå og
forklare Guds vesen. Jødene hadde i årtusener tatt avstand fra ethvert slikt
forsøk. Alt vi har å holde oss til for å kjenne det vi trenger å vite, når
det gjelder vår Gud, er hans Ord. Noens forsøk på å hevde at både den
ideologiske rammen og terminologien benyttet i treenighetsdogmet, ikke er
influert av de hedenske religionenes gudelære, men fra et progressivt og
frammadskridende evolusjonistisk dybdestudium av bibelen, viser at de har:
(1) Et meget begrenset kjennskap til de hedenske religionenes gudsforklaring.
(2) Et redusert innblikk i hvordan Skriften forklarer Gud, og; (3) At de er
meget opptatt av å se den hedensk/katolske treenighetslæren akseptert av alle
kristne. Den forklaring som treenighetslæren tilbyr, var altså ikke en del av
disiplenes og den første menighetens trosforståelse eller bekjennelse, men
dukket opp etter et kirkemøte ca. 300 år senere. Da ble denne læren endelig
formulert, og innlemmet i den romerske keiser Konstantins statsreligion.
Hvorfor var det et behov nettopp da for å forklare Gud, når kristenheten
lenge hadde klart seg med det Gud hadde åpenbart?
Et kompromiss.
Debattene som raste innen kristenheten på den tiden var mange og tildels
sammensatte. Noen teologers behov for å frata Jesus den menneskelighet han
selv gjorde krav på da han ofte kalte seg selv Menneskesønnen, var uten tvil
èn av grunnene til at han ble gjort til å være en tredjedel av det de kalte
den opprinnelige gudesubstansen eller gudemassen. En annen faktor var at
mange av de hedningetroende, som Konstantin ønsket skulle ta imot den nye
kristne statsreligionen, nektet plent å tilbe jødenes Gud. Det var to
hovedgrunner. (1) Den hebraiske gudsforståelsen var fremmed for dem i forhold
til triadguden de var vant til å tilbe i sin forrige religion. (2) Påvirkning
fra tidens generelle og aksepterte antisemittiske holdninger.
Hvordan skulle så keiseren løse dette problemet? Han tenkte strategisk, og
fikk også god hjelp til å prioritere saken, i og med at det allerede var
blitt stridigheter mellom ideene til Arius og de som tok et annet standpunkt.
Keiseren var mest opptatt av å ha fred og ro i sitt rike, ved å unngå
ideologiske brytninger. Han løste det kinkige problemet på en snedig
diplomatisk måte. Han innkalte til et kirkemøte, og presset gjennom at
Bibelens guddomslære skulle formes på en slik måte at hedningenes
pluralistiske gudsbegrep ble innlemmet i den kristne beskrivelsen.
Etter at det ble gjort, fant de nye hedningetroende at de nå mye lettere
kunne relatere til den kristne guddommen, uten å måtte forholde seg til
jødenes gud.. En ikke uvesentlig del av keiserens politisk/teologiske motiv,
var altså å bli kvitt jødenes Gud, og det ble gjort ved utformingen av det vi
i dag kaller treenighetsdogmet. Hva var det ved den hebraiske gudsforståelsen
som voldte problemer for de tidligere hedningene? Det var selvfølgelig den
monoteistiske læren at Gud er èn. For dem dreide hele deres
religiøse begrepsverden seg rundt samspillet mellom tre guder som utgjorde et
gudeteam, hvor alle tre var både èn og samtidig tre. Husgudene de hadde i
sine hjem, og som de bar med seg på reiser, besto av en kropp med tre hoder.
Det var utenkelig for dem å skjære av to av hodene på husguden, når de skulle
bli kristne og akseptere Konstantins nye statsreligion. Men treenighetslæren
ryddet opp i problemet, og lagde en grei og lettvint bro fra hedenskap til en
hedensk-influert gudsforståelse.
En vellykket oppskrift tåler å bli brukt om igjen. Keiseren benyttet den
samme prosedyren da han skulle tilby de hedningekristne en religiøs hviledag.
De ville like lite tilbe Gud på den jødiske sabbatsdagen, som de ville tilbe
en jødisk monoteistisk gud. Skal du først være antisemitt, får du være det
konsekvent. Selvfølgelig var jo ikke sabbaten kun jødenes hviledag, men det
visste ikke de hedningekristne. De jødiske skriftene var ikke lett
tilgjengelig for dem, og dessuten kunne mange av dem heller ikke lese. Vi som
kan lese, vet jo at sabbatsdagen er Guds sabbat, gitt til hele menneskeheten
ved skapelsen, lenge, lenge før jødene dukket opp på historiens arena. Men
det er et annet tema.
En ny gudsforståelse.
I samsvar med de hedenske gudetriadene, ble den kristne guddommen derfor
utformet med uttrykk som: En felles gudematerie, entitetsmasse
eller gudesubstans, som tre like gudeelementer, eller gudehypostaser, nemlig
Faderen, Sønnen og Ånden kom fra, (slik at de, på samme måte som tilfellet
var for de greske gudetriadene, kunne kalles èn Gud som ikke var èn men tre
og tre gudevesener som ikke var tre men èn.)
Hvis vi ikke hadde noe annet å forholde oss til i vår søken etter å kjenne
guddommen, enn den romerske keiserens påtvungne definisjon, var vi alle litt
hjelpeløse når det gjelder å forstå vår Gud. Men siden vi har Guds eget ord å
referere til, stiller saken seg annerledes. Vi foreslår at menneskers
meninger om Gud, enten ideene er hentet fra hedenske religioner, katolske
kirkepolitiske synoder, eller bare synset fram via personlige grublerier,
legges til side i møte med Skriftens egen forklaring.
Et satans bedrag.
I denne artikkelserien har vi påvist at den tradisjonelle treenighetslæren
ikke er i harmoni med Bibelens lære, og vi kan da undre oss over hvem som har
motiv for å introdusere til kristenheten et falskt og ubibelsk dogme om Gud.
Svaret er at vår himmelske Far har en fiende, som søker å ødelegge sannheten.
Hva vil så djevelen kunne oppnå ved å presse gjennom treenighetslæren? Satans
store mål er vi ikke ukjent med, for Bibelen avslører hans innerste tanker.
Han har helt fra begynnelsen av ønsket å bli som Gud selv. Han oppnådde
riktignok å bli en slags gud i alle de hedenske religionene han selv
lanserte, men å være en selvprodusert juksegud, var naturlig nok ikke
tilfredsstillende for den falne engelen Lucifer. Det var himmelens ène og
sanne Gud han søkte å utfordre. Bibelens vitnesbyrd om han er: Du var en
salvet kjerub med dekkende vinger... I Eden, Guds hage, bodde du...
Ustraffelig var du i din ferd fra den dag du ble skapt, til det ble funnet
urettferdighet hos deg... Ditt hjerte opphøyet seg for din skjønnhets
skyld...Jeg kastet deg til jorden...Esek. 28:13.14.15.17. Lucifers store
synd og lengsel var: Jeg vil gjøre meg lik Den Høyeste... Høyt
over Guds stjerner vil jeg reise min trone, Jes. 14:13.14.
"Det var himmelens ène og sanne Gud han søkte å utfordre"
Men hvordan skulle han gå fram for å frata den ène og sanne Gud hans
rolle, plass og posisjon i de kristnes tilbedelse? Hvis han kunne infiltrere
en falsk gudsforståelse i den kristne læren, en kopi av den gudedefinisjonen
han hadde klart å ankre i noen av de falske religionene, kunne han over tid
skyve gudsbegrepet vekk fra Bibelens fundament.
I treenighetsdoktrinen møter vi en filosofisk forklaring av guddommen, som
bl.a. gjør Den Hellige Ånd til et frittstående og selvstendig gudevesen.
Ånden blir ikke framstilt som Guds og Kristi Ånd, som kommer fra Faderen og
kan være hos oss som en veileder ved vår side, (talsmann) og lede oss til alt
Faderen og Sønnen representerer. Treenighetens åndegud, er en gud som selv
kan bestemme hva som er hans oppgave, misjon og måte å arbeide på, uten
nødvendigvis å måtte reflektere det Faderen og Sønnen står for. Enheten i
treenighetslæren, som en kopi av de hedenske gudemodellene, er ikke en enhet
i samstemthet og meningsharmoni, men en enhet som signaliserer at; alle
tre har like mye guderett, gudemakt, gudekraft og gudeselvstendighet. De
hedenske gudene, som var tre uten å være tre og èn uten å være èn, kunne til
tider sloss seg imellom, men resultatet var alltid uavgjort, for de hadde
alle samme kraft og makt og gudestatus. Selv om en slik beskrivelse aldri er
nedtegnet i kirkehistorien vedrørende treenigheten, er det viktig å forstå at
definisjonsmodellen er hentet fra en ideologi hvor det er vitalt at samtlige
tre gudevesener har makt og mulighet til å kjøre sitt eget løp. Hva enn
treenighetens gudeånd kommuniserer, må de troende akseptere det, for det
kommer fra Gud. Budskapenes samstemthet med Skriften ansees uvesentlig. |