Forsiden - Bibelen - Undervisningsblogg - Israel Blogg - Taler/undervisning - Artikler - Bibelkommentarer - Videoundervisning - Bøker & Linker - Om oss/Kontakt oss
· Smyrna Oslo forut for sin tid!
· Visjonen og hensikten med og for Smyrna Oslo
· Bibelkommentarer på nett!
· Hvorfor Smyrna Oslo
· Hva nå Jan Kåre?
· Jule og Nyttårshilsen fra meg som er nå blitt enkemann og alene etter min Elskede kone Berit Christensen døde!
·  Hva er annhilasjonslæren?
· Tillate og ha kvinnelig eldste og Pastorer er et markant tegn på frafall i den kristne nytestamentlige menighet!
· Tildekkelse - Joel Barsjø
· Hva kjennetegner en sann kristen menighet?
· Treenighetsdogmets utvikling
· Hvordan lede et trossamfunn?
· Guds ord om ekteskap, skilsmisse og gjengifte
· Kvinnelige Pastorer og eldste!
· Bergpreken – Menighetens grunnlov!
· Hvem er opphavet til ulykker og forfølgelse?
· Israel – Guds Øyensten
· Gjelder Guds ordninger i dag?
· Apostelsen Paulus' misjonsreiser
· Som troende må vi, og skal ta autoritet over våre egne liv, tjeneste, ekteskap og alle forhold vi står og lever i!
· Treenighetslæren er en matematisk umulighet, ergo gjør TL Gud til en raring og dumrian!
· Kona mi Berit Nyland Christensen døde etter lang tids sykdom imot bukspyttkjertelkreft - hjemme nå hos Jesus!
· Dere har Djevelen til Far sa Jesus om de som sto ham imot og ikke anerkjente Guds ord autoritet!
· Fikk siste møte med min Kone Berit Nyland Christensen i dag 1 uke etter hennes død!
· Noah og hans familie var ikke besmittet av denne Verdens Ånd og ble berget!
· Nå er det opprettet både minneside og begravelses annonser lagt ut i forbindelse med min kone Berit Nyland Christensen bortgang og forfremmelse til Herligheten!
· Treenighetslæren er sann heresi!
· Jeg og min kone Berit Nyland Christensen søkte både legehjelp og Guds hjelp i hennes sykdom, det var ikke enten eller. Men begge deler!
· Skriften gir et selv-vitnesbyrd at den hellige Ånd ikke har navn, noe som Jesus og Faderen har!
· Hva NÅ Jan Kåre? Hva er videre vei etter min kone Berit Nyland Christensen døde kun 66 år gammel!
· Den hellige Ånd, skal vi som troende ha den i våre hjerter kun til Jesus kommer igjen eller i all evighet!?
· I det mest meningsløse - at min kone Berit Nyland Christensen dør kun 66 år gammel - tror jeg at Gud kan ha en vei, plan og vilje!
· Treenighetslæren er kjetter og heresi lære av verste sort da de mener at dette er hva Jesus og Apostlene trodde på og forkynte!
· Jesus i sin preeksistens!
· Bileam, Beors sønn.
· Guds domstol
· Skal vi tilbe eller be til Jesus
· 3. og 4. Verdenskrig vil ikke skje i Ukraina, Irak eller andre steder, men i Midt-Østen der begge angrepene vil være rettet imot Israel!
· Gjengiftetde forkynnere er et «tabu-emne» for de Norske kristne, men det er også den aller verste og farligste synden som blir allment akseptert og godtatt!
· Pastorer og forkynnere som er gjengiftet som troende lever i et selvbedrag! Og de har en klar tendens til å bagatellisere sin egen synd! Men andres synder fokuserer de på til de grader.
· Pastor, gjøgler og entertainer Egil Svartdahl ønsket seg 10 moskeer i Oslo by, han har fått oppfylt sine ønsker mer enn han kunne ha ønsket!
· Hillsong er og forblir en gedigen bløff!
· Vi sitter med Kristus i himmelen!
· Hvem og hvor var Jesus før han ble menneske, i sin foruttilværelse?
· Den Norske Pinsebevegelsen er en del av den store skjøgen omtalt i Joh. Åpenb. 17-18!
· Jesu blod var og er 100 % rent i motsetning til vårt som er 100 % urent!
· Palestinerne har sin egen stat allerede!
· Hvordan kan én Gud samtidig være tre personer?
· 2 angrep på meg fra den falske profeten Jan Hanvold!
· Who Do You Say That He Is?
· Christianity 101: Two Adams
· The Gospel of John: Great Scott! He's Back from the Future!
· "But What About John 1:1?"
· The Book of Acts: "A Man Accredited by God"
· God's Namesake in Action
· The Book of Revelation: "King of Kings and Lord of Lords"
· Jesus Christ: Incarnated or Created?
· Modern Trends and Final Thoughts: Ecumenism, Biblical Unitarianism and Trinitarian Renewal
· An Explanation of Verses Commonly Used to Support the Trinity [The Top 100!]
· Orthodoxy, Heterodoxy, Heresy
· Divine Agents: Speaking and Acting in God's Stead
· Beyond a Reasonable Doubt: Historical Proofs of the Resurrection
· 47 Reasons Why Our Heavenly Father Has No Equals or "Co-Equals"
· 34 Reasons Why the "Holy Spirit" is Not a "Person" Separate from the One True God, the Father
· Logical Fallacies Employed in Trinitarian Theology
· Textual Corruptions Favoring the Trinitarian Position
· Do You Have to Believe in the Trinity to be Saved?
· 22 Principles of Bible Interpretation

· 1700 års villfarelse
· Tommy Hicks Vision
· David i fare - Poul Madsen
· Historiens mest privilegerte mennesker
· Ladhed (Latskap) - av Poul Madsen, København, dansk
· Den navnløse person
· Hvor mange og hvem skal vi møte i himmelen?
· Ildprofeten Elias
· You Tube-videoer rettet mot frelst ungdom
· Akta pilati et brev fra pontius pilatus.
· Tiden etter kong David
· Et knippe YouTube-videoer til oppbyggelse og tilbedelse
· Erstatningsteologi
· Gud har bruk for deg!
· Treenigheten
· Er du medskyldig?
· Vi har en jødisk tro
· Er Gud én
· Menigheten – Guds største tanke og hensikt!
· Sjekkpunkter for en sunn og evangelisk menighet
· Betydning av å være tildekket!
· Ildsjøen – den annen og evige død!
· Paradiset
· Hvor dro de tolv apostler?
· Sitater fra katolsk littratur
· Skriftsteder som taler for at Gud er "to-enig"!
· Skriftsteder som taler for Jesus Only læren!
· Skriftsteder for treenighetslæren!
· Erfaringen min med Norsk kristenhet
· Kristi Guddommelighet
· Tiende
· Jesus er underordnet faderen
· Ekteskapet – i lys av Guds ord!
· Den gale treenighet!
· Den nikenske trosbekjennelse
· Den okkulte treenighetlæren
· Konsekvensen ved Kong Davids synd!
· Humanismens falske evangelium
· Forskjellige kristne sekter
· Et evig helvete
· Kristus i dere – håpet om herlighet!
· Be og lovsyng som Paulus
· Tjenesten min
· How to be led by the holy spirit
· Treenighetslæren vs Bibelens ene sanne Gud
· Er helvete og den evig brennende ild en realitet?
· Oppgjeret si time, men Herrens tenarar kan gleda seg.
· Skapelse eller evolusjon?
· Bønnen
· Gap-teorien!
· Er Jesus evig Far eller er det feil oversettelse og forståelse?
· Kjenne og vite om Satan og hans strategi og virkemåte!
· Hvordan bli ledet av den Hellige Ånd!
· Arius og arianismen!
· Verdens største selvmotsigelse og kanskje løgn
· Hvordan ble treenighetslaeren utformet
· Menigheten - utvalgt i Kristus og elsket av ham!
· Den Hellige Ånd er ingen egen person!
· Munnens bekjennelse
· Hvordan få en så ypperlig ånd som profeten Daniel?
· Gud er «to enig»!
· Lammets vei
· Kristi etterfølgelse
· Hva innbefatter evig fortapelse
· Kong Davids synd
· Fokus på nådeforkynnelse
· Døde Gud på korset? Hvem døde på Golgata?
· Alt med Gud er storartet
· Mange falske profeter er allerede stått frem!
· Gjør alt det du selv kan og Gud vil gjøre resten!
· Skal vi holde sabbaten som evangeliske troende?
· Abraham begynte og fullførte kallet og tjenesten!
· Ordet var en Gud eller av guddommsart!
· Den Hellige Ånd er Guds virksomme kraft pr bibelens definisjon!
· Vi kan TRO og FORSTÅ Gud!
· En dag skal Gud fader utrydde og utslette alle onde
· Tanker om helveteslæren!
· Resyme og oppsummering rundt treenigheten!
· Du kan og bør bli en tungetaler!
· Eksegese av Fader Vår
· Hemmeligheten i å få bønnesvar
· Personalia Menigheten
· Personalia Israel!
· Personalia Dragen, Dyret, Den Falske Profet og Demonene!
· Personalia mennesket!
· Personalia på Gud Fader
· Personalia Englene
· Personalia Den Hellige Ånd
· Personalia sønnen Jesus Kristus
· Video
· De kristne i Norge er misledet i troen!
· De troende i Norge er småbarn i Kristus!
· Hva vi tror på ut i fra Guds ord
· Hva er den hellig ånd?
· Kristne i Norge sover!
· Artikkel fra Norge IDAG: Størst virksomhet over internett
· Betal prisen eller la hver
· Fanget kristne
· Den falske gudepersonen
· Hvor står Guds menighet og hvor går den?
· Bannlyst Gods!
· Rett forståelse av Guddommen!
· Den Hellige Ånd kompletter oss!
· Enhet i troen
· Når Gud vender sitt hjerte mot deg !
· Frelse - et Guds under!
· Hvordan stille seg ovenfor samfunnet?!
· Treenighetslæren - et resonnement rundt Åpb. 1:1 og 1. Kor. 15
· Lov eller nåde eller begge deler?
· Du er funnet og veiet at du er for lett!
· Bønn som ryster helvete
· Den store forsoningsdagen
· Den røde kvigen!
· Noas dager og verden idag
· Bedrageriet omkring korset
· Drepte jødene Jesus?
· Fra pionerrens galleri!
· Tildekkelse og ytre Helliggjørelse
· Vi skal lovsynge i himmelen!
· Vi skal alle stå innfor Guds domstol!
· Kong Hiskia; ikke fullkommen i kjærlighet!
· Forbered deg på bønnesvar!
· Har Satan lykkes med de kristne?
· Den eneste sanne Gud!
· Jannes og Jambres!
· Trosbevegelsen er en New Age gruppering!
· Helbredelse A.A. Allen
· Sensasjonslystne kristne!
· Treenighetslæren står for fall!
· Historien til treenigheten!
· Stadfestelse!
· Kong Jeroboam og den ulydige Profeten
· Gud er én ikke tre!
· Gud vår Far!
· Dåpen i den Herre Jesu Navn!
· Hvem er Israels Gud?
· Den Hellige Ånd - Guds og Kristi Ånd!
· »Jomfru» Maria!
· Sønnen - Jesus Kristus!
· Kristi tjeneste i fortid, nåtid og fremtid!
· Se til Jesus
· Du ekte menighet
· Forsoningen
· Verden ville ikke vite av ham
· Prekener av Smith Wigglesworth
· Prekener av C H Mackintosh.
· De kristnes selskap.
· Guds rike: nåværende eller fremtidige?
· Kristne og himmelen!
· Hjelpeløse kristne!
· Tanker om Treenigheten
· Stig Andreasson om Katolisismen!
· Unitarist!
· Et stort frafall?!
· Mitt personlige vitnesbyrd!
· Trosforkynnelse på ville veier!
· Det vidunderlige og betydningsfylle med Jesu blod!
· Veiskille?
· Når mottar vi Ånden?
· Bibeltroskap?!
· Er all tungemålstale fra Gud?
· Guds råd til frelse!
· Tildekkelse!
· Forfeilet kristendom?!
· Skilsmisse – gjengifte
· Samson på godt og ondt
· Nådegavenes bruk og hensikt
· Menigheten – jordens største under
· Løsningen på konflikten i Israel
· Korset i våre liv
· Jesus og Paulus advarer oss!
· Himmelen – en virkelighet
· Fra en debatt om trosbevegelsens lære
· Formes ved bønn
· Faste
· Er bunnen nådd?
· Det store: Kristus i oss alle!
· Arvtagerne
· Åndelige og naturlige lover
· Forundret
· Fremtidsperspektiv
· Fattig, men rik!
· Den åndelige kampen
· Skjevt?
· 40 år
· Paulus fattet nytt mot!
· Den falske treenighetslæren!
· Herren er én!
· Tro på én Gud forvandler!
· Bibelens mest misforståtte og feiltolkede skriftsted av troende?!
· Enda mer vranglære!
· Går Israel vennene Antikrist ærend?
· Er den Katolske Kirka den store skjøga ?
· Karismatiske profetier
· Den karismatiske villfarelse!
· Kraften i Jesu blod og Den Hellige Ånd!
· Den urettferdige kjenner ikke til skam!
· Linjene i Esekiel 40-48
· Gjengifte i lys av Guds ord!
· Hvordan lede en menighet?
· Katolikere og karismatikere
· Herrens kall og utvelgelse av forkynnere!
· Den herlige menigheten i Efesus!


Smyrna Oslo

Smyrna Oslo ledes av Bibellærer og Evangelist Jan Kåre Christensen

Jan Kåre Christensen

Smyrna Oslo kan nås på:

E-post

jk.chris@online.no

Telefon

+47 99 59 80 70

Gi gave til vårt arbeid

Kontonummer i Nordea:

6634 05 87732

I det mest meningsløse - at min kone Berit Nyland Christensen dør kun 66 år gammel - tror jeg at Gud kan ha en vei, plan og vilje!

Av Jan Kåre Christensen

Smyrna Oslo


I det mest meningsløse - at min kone Berit Nyland Christensen dør kun 66 år gammel - tror jeg at Gud kan ha en vei, plan og vilje!

Bilde av meg, Berit, Benedikte, Benjamin og Sara da alt var kun lykke, helse, velstand og livet var kun solskinn.

I dag oppleves det akkurat motsatt.

Men da må en legge alt i Guds hender, og søke Herren.

Eneste veien fremover er Jesus, han er løsningen på våres alle problemer og vanskeligheter.



I mine øyne hadde Berit en tro og overbevisning på Jesus og Guds ord som var ekstra ordinær, utsøkt og utenom det vanlige. Var bare så Jesus og Gud hengitt!

Skal jeg se noe «positivt» med Berit alt for tidlige død, er at jeg nå blir prøvd så til de grader utenom det vanlige!
6 Derfor kan dere juble av glede, selv om dere nå en kort tid, om så skulle skje med dere, kan komme til å lide under forskjellige prøvelser.

7 Deres tro skal utsettes for prøvelser - for den har større verdi enn gull som går tapt, selv om det er blitt foredlet gjennom ild - for at dere skal få lovprising, ære og herlighet når dette blir åpenbart ved Jesus Kristus.
1 Pet 1,6
Jeg fikk 38 herlige, vidunderlige og berikende år med Berit

Så ble hun syk, og døde så alt for ung, rett og slett en tidlig død.

Jeg kan ikke gi noe svar på hvorfor dette skjedde.

Var de usunt levesett? Mangel på tro?

For meg var det ikke noe av dette.

Men døde gjorde hun, og det mest dramatiske som kunne skje, skjedde.

Hun døde!

Hva nå? Stå igjen slik er det mest krevende som noen kan oppleve og erfare.

Jeg er fullstendig knekt og satt ut av spill.

Men som troende og som menneske så går livet videre.

Jeg står nå faktisk også ganske så alene her i Oslo da alle barna våre er bosatt langt fra meg her i Oslo. Dette er en tilleggsbelastning.

 

Da, kan jeg se noe «godt» med dette?

Det er ikke tvil om at nå blir troen og alt som jeg er.

Prøvd på en slik måte som overgår alt hva jeg har opplevd før.

Og kommer til å erfare.

Jeg står nå i min livs aller største krise, fase og vanskelighet!

Ikke noe kan sammenlignes med dette, det overgår absolutt alt.

Det er åpenbart at det jeg går igjennom nå, «topper» alt av prøvelser og vanskeligheter jeg har erfart før i livet!

Selv nå må og kommer livet til å gå videre, da er det om å gjøre å klare dette!

Vi er vant med å tenke at når mannen dør, så skal Gud og de kristne. Familien og andre ta var på enka. Den som sitter igjen.

Her er det nå faktisk jeg som mann, som sitter igjen.

Er blitt enkemann. Med alt det innbefatter. Og kun 61 år, det er virkelig ikke til å forstå.

Vi leser i skriften om enker og enslige.
27 En ren og ubesmittet tjeneste for Gud, vår Far, har den som ser til foreldreløse og enker i trengsel, og som holder seg ubesmittet av verden.
Jakob 1,27
3 Vær respektfull mot enker som virkelig er enker!
4 Men om en enke har barn eller barnebarn, må disse først vise respekt for sine egne og gi igjen av det de har fått av sine foreldre, for det er godt og akseptabelt fremfor Gud.
5 Men en enke som virkelig er alene, setter sitt håp til Gud og holder ut i påkallelse og bønn natt og dag.
1 Tim 5,3-5
Barna skal «barn eller barnebarn, må disse først vise respekt for sine egne og gi igjen av det de har fått av sine foreldre, for det er godt og akseptabelt fremfor Gud.»

Nå har jeg ikke barn som er helt der som Guds ord sier de skal være da de alle har valgt å flytte langt bort fra meg og Berit.

Nå trenger jeg da andre forholde som gjør seg gjeldene.

Der Gud må komme meg i møte på en spesiell måte.

Skriften sier:
Men en enke som virkelig er alene, setter sitt håp til Gud og holder ut i påkallelse og bønn natt og dag.
Nå er jeg ikke enke, men enkemann.

Der jeg tror at det samme gjelder for meg som for enker. Gud gjør ikke forskjell.

Enker og enkemenn har de samme løftene.

Her er jeg da ganske så alene i Oslo, med kun Gud og Jesus å stole på!

Jeg vet ikke veien videre, for her er det så mange krevende ting å forholde seg til.

Da er det eneste jeg kan, å overlate mitt liv og alt i Guds og Jesu hender.

Apostelen Paulus sier det så godt.
2 Til Timoteus, et ekte barn av troen: Nåde, barmhjertighet og fred fra Gud, vår Far, og fra Jesus Kristus, vår Herre.
1 Tim 1,2
Det er akkurat det jeg trenger mer enn noe annet som Paulus skriver her: Nåde, barmhjertighet og fred fra Gud, vår Far, og fra Jesus Kristus, vår Herre.

Hva er dette?

Jeg mener at Gud også bruker omstendigheter, mennesker og alt for at jeg skal få del i dette. Da håper jeg inderlig at mange ber for meg, for det trenger jeg i denne situasjonen som jeg er havnet i.

Etter Berit døde fra meg, og er nå i Paradis.

 

Jeg er nå på jorda igjen som enkemann!

Det som er noe å tenke på. Er at nå har jeg erfart det mest krevende, traumatiske og den største prøvelse som et menneske kan gå igjennom.

Miste sin egen ektefelle, beste venn og trofaste livsledsager gjennom livet.

Etter 38 år ble jeg enkemann.

Tenker også at jeg fikk 38 vidunderlige, herlige og lærerike år med min Elskede Berit Nyland Christensen

Livet på jorden er en forberedelse for evigheten.

Der vi skal få igjen det vi sådde her på jorden.

Vi må se på jordlivet som noe som vil bli fullendt på den andre siden.

Vi vil høste, hva vi sådde.

Den tidligere, nå avdøde Maranata Evangelist Karl H. Caspersen skrev en vidunderlig flott sang.
Jesus er min lærer og jeg er hans elev
Det første han meg lærte det var å bøye kne
og takke ham for blodet som rant på Golgata
som renset meg fra synden og byrden den falt av.

Nå går jeg åndens skole, han leder nå min gang
og åpenbarer ordet, ja fyller meg med sang
Jeg priser ham for frelsen og takker Herren Gud
som løste meg fra synden og fridde meg helt ut.

Om Satan vil meg plage Gud sier at jeg skal
befale ham å fare for Jesu Kristi navn
Hver sykdomsmakt på jorden Jesus beseiret har
For syke vi kan bede, han gir oss bønnesvar.

Så sier han så kjærlig: ‘Du Himlen vunnet har!
For dem blir funnet verdig som her imot meg tar.
Vi møtes skal i skyen, se porten åpen står!
Bordet er alt dekket, snart bryllupsklokken slår.’

Der ser vi broder Peter og alle Abrahams barn
med alle Guds profeter skal synge Lammets sang
Vi palmegrener svinger da koret stemmer i
som mange vanners brusen, hvor herlig det skal bli.

Og er du her du synder som ennu ikke vet
at Jesus kan deg frelse for tid og evighet
Det første du bør gjøre, det er å bøye kne
og takke ham for blodet og så vil underet skje.

 

Dette skrev jeg da min Far døde i 2013!

Dette skrev jeg da min Far døde, som jeg kan skrive nå når min Elskede Hustru Berit døde.

 
7 Når de vandrer gjennem tåredalen, gjør de den til en kildevang, og høstregnet dekker den med velsignelse.
Sal 84,7
Jeg har hatt det vondt det siste året, men gradvis så letter trykket seg! Da min far ble alvorlig syk for et godt år siden og sykdommen gjorde at han ikke klarte å ta føde til seg, og da han døde, alt dette taper enn for enormt med krefter, sprudlende humør og livsgnist. Men så må en også komme over det, og videre i livet. Men det er sunt, godt og rett å kjenne på sorgen, savnet og alt det som har vært som ikke har vært godt.

Vi synger i sangen til Åge Samuelsen: går jeg gjennom tåredalen gjør han (Gud) den til en velsignelse. Men dette står ikke i ORDET, der står det at VI gjør den til en VELSIGNELSE! Da i Salme 84 vers syv. Med andre ord, når vi går gjennom tåredalen, gjør vi den til en kildevang. Legg merke hva som står i Salme 84. det står at DE gjør den. Siterer deler av Salme 84,7 en gang til: de vandrer gjennem tåredalen, gjør de den til en kildevang.

Det er også avhengig av hva vi gjør men sorgen og når vi går gjennom tåredalen. Vi kan sette oss ned og la det overvelde oss, eller ta lærdom, utvide våre hjerter og gå videre. Valget er faktisk vårt.

Det er de som nærmest slår mynt på sine lidelser og sorger. Det kan være godt for en tid, å sørge. Men det må ikke bli standarden for resten av vårt liv. Vi kan egentlig kun gjøre to ting er min erfaring. Det er følgende:
  1. Legge alt i Guds hender.
  2. Det er å legge alt bak oss å gå videre. Alt dette prøver jeg nå å gjøre i sammen med min familie. Er glad for forbønn, omtanke og all støtte som vi allerede har fått. Den har vært overveldende både her i Oslo, på Karmøy og i Danmark. Det er noe som varmer og gjør godt, det er tross alt å se så stor respons og godhet fra både Gud og mennesker.

Her fra mine bibelkommentarer Filipenser brevet 3,7-14:
  1. Men det som før var en vinning for meg, ser jeg nå som et tap på grunn av Kristus.

    Siden Moses fikk loven ca. 1500 år før Paulus hadde alle Jøder mer eller mindre ønsket å komme opp på Paulus sitt “nivå”. Men alt dette er forgjeves sier han pga en ting og en person. Jesu forsoningsverk og Kristus alene som skal eie våre hjerter. Det er ingenting utenom eller ved siden om ham som kan gjøre oss til Guds barn og levende kristne. Det er og forblir kun troen på Jesus.
  2. Ja, jeg regner alt som tap, fordi det å kjenne Kristus Jesus, min Herre, er så mye mer verd. For hans skyld har jeg tapt alt, og jeg ser det som skrap for at jeg kan vinne Kristus

    Paulus broderer videre utover. Det er mye alle mennesker ønsker å oppnå i denne verden og det er mye en kan klare. Og alt trenger ikke være negativt. Men har du troen på Jesus eller ikke? For hans skyld har jeg tapt alt og ingenting lar meg hindre å tro på han og tjene ham alene. Det er kun det livet og den troen som fører frem. Ingenting kunne sidestilles mot å eie Kristus.
  3. og være i ham. Her har jeg ikke min egen rettferdighet, den som loven gir, men den rettferdighet jeg får ved tro på Kristus, den som er fra Gud og bygger på tro.

    Paulus snakker om dette som å være borger i et land eller å komme fra et bestemt sted; være i ham. Jeg blir påminnet om Salme 87.6 Når Herren skriver opp folkene, teller han og sier: «Her er denne født.» 7 Så synger de og danser og sier: «Alle mine kilder er i deg.». Loven gir en form for rettferdighet, selvtilfredsstilles for kjødet. Det er ingen som klarer å følge den til punkt og prikke, men allikevel noen bedre enn andre (spesielt når en får tilleggslover som Fariseerne og Jødene har også i dag, se bare på kippen som overhode ikke er nevnt i bibelen). Loven er egentlig gitt for en ting; at vi skal innse og se at vi er hjelpeløse, fortapte, syndere og overtredere. Rom.3. 20 Ikke noe menneske blir rettferdig for Gud på grunn av gjerninger som loven krever. Ved loven lærer vi synden å kjenne. Loven gjelder, men vi evner aldri å følge og etterleve Lovens krav og bud. Den krever fullkommenhet men det har ingen mennesker.
  4. Da kjenner jeg ham og kraften av hans oppstandelse, får del i hans lidelser og blir ham lik idet jeg dør som han

    - Kjenne Jesus morgen, middag og kveld, det er det kristenlivet dreier seg om. Da får vi del i hans oppstandelse kraft men samtidig er det lidelse, og lidelser med å gå med Jesus i denne verden. Jesus fikk en tøff, urettferdig og vond behandling i denne verden og det må den som tror på han også regne med å få.
  5. måtte jeg bare nå fram til oppstandelsen fra de døde!

    Her sikter Paulus til sluttfrelsen. Det er en oppstandelses morgen. En dag skal vi få se Jesus og fullt ut bli han lik, bare vi holder ut inntil enden. Oppstandelses morgenen kan være i flere faser. Det er en oppstandelse ved inngangen til 1000-årsriket. En ved dommen for den hvite trone, men for oss er når Jesus kommer i lufthimmelen og henter oss hjem til seg (1.Tess.4.13-18 og 1.Kor.15.50-57).
  6. Jeg mener ikke at jeg alt har nådd dette eller allerede er fullkommen, men jeg jager fram mot det for å gripe det, fordi jeg selv er grepet av Kristus Jesus.

    Når selv Paulus kunne si at han ikke var fullkommen kan også vi si det. Men han jaget frem mot målet. Vi er mitt i et åndelig maraton løp de aller fleste og ikke en 100 m. Hvordan nå målet og nå målet på best mulig måte? Ved Jesus blir vi frelst og han skal være midtpunktet for alt vi gjør. Vi skal rett og slett leve som Jesus, elske som Jesus osv.
  7. Brødre, jeg tror ikke om meg selv at jeg har grepet det. Men én ting gjør jeg: Jeg glemmer det som ligger bak og strekker meg etter det som er foran

    Selve sluttfrelsen hadde han ikke grepet, det har ingen enda. Det skjer når vi møter Jesus fysisk ansikt til ansikt. Hvor viktig er det ikke glemme og tilgi alt det en har gjort. Det er enkelte ganger andre mennesker ikke glemmer selv om en har bedt om tilgivelse. Men kan en klare å glemme og tilgi seg selv så tror jeg det er av større betydning en hva andre sier og mener. Og vi strekker oss ut imot målet, vi ser og går videre.
  8. og jager fram mot målet og den seierspris som Gud fra det høye har kalt oss til i Kristus Jesus.

    Som å være på en løpebane ser Paulus for seg kristenlivet. Langs veien er det herlige og viktige opplevelse, men fokuset må en ikke bort i fra. Det er å komme i mål og med seierkransen rundt hode. Det finnes ingen snarveier eller muligheter for å jukse for å nå frem. Og det er med et høyt kall. Ingen har et høyere kall enn oss kristne. Vi har i sikte: 2. Pet.3. 13 Men etter hans løfte venter vi på en ny himmel og en ny jord, hvor rettferdighet bor.

Sluttkommentar:

Hva mer skal jeg si?

Noe som jeg har lært gjennom dette er viktighet av å stoppe opp i livet. Ta seg tid til hverandre, snart er alt over!

Da er det for sent.

Fortell det du vil si til vedkommende i dag, utsett det ikke.

Still opp for mennesker, spesialt din egen familie.

Og når noe bytter imot, gjør det en kan for å rette det opp og be for vedkommende og situasjonen.

Vi mennesker er alle i samme «båten» som trenger nåde og hjelp fra Gud.

Og det varmer og gjør faktisk utrolig godt å få så mye omsorg, varme og kjærlighet fra også mennesker, ikke bare Gud!
13 Men nå blir de stående disse tre, tro, håp, kjærlighet, og størst blandt dem er kjærligheten!
1 Kor 13,13



 

 

 




Jesus sier: «Jeg er veien, sannheten og livet. Ingen kommer til Far uten ved meg. Har dere kjent meg, skal dere også kjenne min Far. Fra nå av kjenner dere ham og har sett ham.» Joh 14:6-7

Se flere kjente bibelvers her!

Les bibelen her: https://biblehub.com/

Les
Det største mennesket
Nye testamentet

Israel blog
Israel Blogg

Himmelske blog
Himmelske blog

Undervisningsblog
Undervisningsblog

The Heavenly blog (engelsk)
The heavenly blog engelsk

Kontonummer i Nordea:
6634 05 87732


Søk i vårt nettsted med Google


Oversett denne siden med Google-translate


Copyright © 2009-2026 Smyrna Oslo.
Ansvarlig redaktør: Jan Kåre Christensen.